2020-02-02, 18:56
Medlem
Vilken tid tror ni de kommer uppdatera de offentliga siffrorna? Fortfarande ingen uppdatering sen förmiddags?
Citera
2020-02-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Borde väl räcka med saliv eller andra kroppsvätskor.

och hur många springer runt och dreglar på folk?
Citera
2020-02-02, 18:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast det står det inget om! Att testet kan vara känsligt nog att hitta viruspartiklar precis innan man blir sjuk är inget konstigt. Det kan man göra med många virus, utan att man är smittsam. Smittsam blir man när man får symptom som hosta och nysningar och därmed sprider det.

Kan man inte hosta och nysa när man är i prodromalfasen, men inte på grund av viruset?
Citera
2020-02-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Aciklovir är bara verksamt mot herpes simplex virus och ska ges väldigt tidigt i infektionen.

EDIT: Länk: https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19970619000099&userType=0

Men om du läser här
https://www.fass.se/m/produkt/20040607002339/health/tabproduct

ges det även mot herpes zoster
Inte så vanligt i Sverige men utomlands är det vanligt att ge det vid vattkoppor
Citera
2020-02-02, 18:59
Medlem
Sars: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/11/7/04-1165_article
"We found a substantial number of cases with asymptomatic SARS-CoV infection and subclinical (nonpneumonic) SARS during the initial outbreak of SARS at Tan Tock Seng Hospital in Singapore: the incidence of asymptomatic cases among all exposed HCWs was 7.5%, and the proportion of asymptomatic cases out of all SARS-CoV–positive cases was 13%."

Skulle förvåna om inte detta även gäller för Corona
Citera
Medlem
Kommer svenskarna med militärflyg direkt från Bryssel eller med något av följande.

SN2319 Landvetter 22,35
SK1600 Arlanda 21,50
SN2307 Bromma 19,20
SN2309 Bromma 21,25
Citera
Medlem
Det verkar onekligen som att detta har börjat klinga av nu? Betydligt färre fall internationellt än under gårdags- och fredagsdygnet då de poppade upp utspritt över hela dagen och världen.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Någon som vet om tyskarna testade den första smittades familj? Jag menar, han låg hemma sjuk hela helgen så rimligtvis borde hans fru och barn åkt på det? Men har inte hört något.

Sen har jag läst folk som påstår att man kan vara smittad utan att det syns på testerna samtidigt som man kan smitta innan man blivit sjuk. Rimmar illa tycker jag. Om du kan smitta utan att vara sjuk borde rimligtvis ett test visa på virus i kroppen. Utan virus i kroppen kan man väl inte smitta?
Citera
2020-02-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns mycket forskning på detta kring bland annat SARS och MERS. Hänvisa till vetenskapliga artiklar som påvisar smittsamhet under inkubationstiden och i så fall vilka sannolikheter det handlar om.
Det finns någon artikel som antyder det där. Artikeln har publicerats i bland annat New England Journal of medicine.

Den har dock fått en hel del kritik.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/
Citera
2020-02-02, 19:01
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Kommer svenskarna med militärflyg direkt från Bryssel eller med något av följande.

SN2319 Landvetter 22,35
SK1600 Arlanda 21,50
SN2307 Bromma 19,20
SN2309 Bromma 21,25
Nej det är förmodligen ett special chartrat plan från HiFly som kommer transportera dem till Arlanda förmodligen eller Bromma, Såg då en A-380 landade utan för Marseille och bakom kom en A-319 bakom och landade misstänker det är samma plan som sköter transporten via Belgien till Sverige!
Citera
2020-02-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Deras tillfriskningstal är dock de samma (någon tiondels procent lägre), vilket skulle vara konstigt om de endast rapporterade riktigt allvarliga fall.

Fast registrerad tillfriskning var väl efter hur många dagar symptomfri? 8? 10? Plus den tid de varit sjuka. Så de som rapporteras tillfrisknade nu blev antagligen sjuka innan testkiten tog slut dvs för minst ett par veckor sedan, och medan Hubei fortfarande testade och rapporterade andra fall än de som fått just lunginflammation.

All eftersläpning gör att det inte går att dra säkra slutsatser ur Hubeis siffror åt något håll.

Jag gissar att alla siffror kommer fluktuera kraftigt när man fått mer tillskott på test kit och personal.
Citera
2020-02-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Någon som vet om tyskarna testade den första smittades familj? Jag menar, han låg hemma sjuk hela helgen så rimligtvis borde hans fru och barn åkt på det? Men har inte hört något.

Sen har jag läst folk som påstår att man kan vara smittad utan att det syns på testerna samtidigt som man kan smitta innan man blivit sjuk. Rimmar illa tycker jag. Om du kan smitta utan att vara sjuk borde rimligtvis ett test visa på virus i kroppen. Utan virus i kroppen kan man väl inte smitta?

Hur görs testerna egentligen? Svabbar man munnen eller svaljet och sedan tittar med mikroskop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in