2020-02-02, 16:56
Medlem
Grollarens avatar
Jaha, japan, singapore och hongkong verkar utebli med sina rapporter.
Då står ingen rapport på tur förrän 21:30 vad jag kan se.
Någon som har fått information från dessa länder?
Citera
2020-02-02, 16:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uttalandet att bara Sverige skulle hänvisa att viruset inte smittar under inkubationstiden är fel, hur mycket ni än hävdar detta. Tyska myndigheter medger att rapporten i NEJM innehåller felaktigheter, WHO säger att det är symptomatiska patienter som driver denna epidemi. Hade det varit smitta under inkubationstiden så hade sekundärfallen i världen varit betydligt fler nu. Tänk istället för att sprida rykten.

Såväl USA:s som Kina har uttalat att de tror att även symptomfria kan smitta.
WHO:s uttalande som är fullt med förbehåll har du här:
Citat:
The main driver of transmission,based on currently available data, is symptomatic cases. WHO isaware of possible transmission of 2019-nCoV frominfected people before they developed symptoms.Detailed exposure histories are being taken to better understand the pre-clinical phase of infectionand how transmission may have occurred in these few instances. Asymptomatic infection may be rare, and transmission from an asymptomatic person is very rare with other coronaviruses,aswe have seen withMiddle East Respiratory Syndrome coronavirus.Thus, transmissionfromasymptomatic casesis likely nota major driver of transmission.Persons who are symptomatic will spread the virus more readily throughcoughing and sneezing.
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200201-sitrep-12-ncov.pdf?sfvrsn=273c5d35_2
  • Epidemin drivs huvudsakligen av patienter med symptom.
  • WHO är medveta om att möjlig smitta från personer före symptom utvecklats.
  • Infektion utan symptom kan vara sällsynt (may be rare).
  • Smitta från personer utan symptom är mycket ovanlig när det gäller andra typer av coronavirus.
  • Smittspridningen drivs alltså inte huvudsakligen av personer utan symptom.

WHO är ett FN i miniatyr så deras roll är inte att vara domare åt den ena eller andra parten. Är ledande personer i Kina och USA övertygade om att det smittas även utan symptom så tänker inte WHO slå fast att det minsann inte är så, utan nöjer sig med att det kan vara si, det kan vara så. Alla ska med.
Taktiskt fel av Sverige attt begära ett avgörande och helt fel att tolka WHO:s uppdatering som att frågan är helt avgjort och att USA och Kina har fel och lilla Sverige rätt.
Att det är mer eller mindre troligt är en sak, men exaktare går inte att vara nu.
Märkligt också att det inte finns bättre data på smittspårning från Kina, de har ju haft några tusen fall att studera nu, utan vi får vänta till vita medelålders män (och kvinnor) i Europa börjar studera smittspårningen. Och eftersom vi har så få fall så kommer det att dröja innan vi är helt säkra.
Citera
2020-02-02, 16:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag känner såhär angående hemmakarantän. Hade det varit jag som kom hem ifrån Wuhan hade jag aldrig velat smitta ner någon närstående och därför hållt mig hemma i två veckor. Bett någon närstående handla åt mig och lämna det utanför dörren osv.

Jag tror dom flesta tänker så.

Metoden som tillämpas kommer från Kanada. Så det är ingen hemmasnickrad, oprövad metod som används. Tyvärr har jag ingen källa just nu, men jag hörde om detta på radion igår.
Citera
Medlem
https://www.svd.se/thailandskt-framsteg-i-behandling-av-viruset

Heja Thailand!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju precis vad de gör. De har sagt massor av gånger att vi inte behöver oroa oss. Det kan aldrig bli någonting i Sverige. De har sagt att vi kan resa som vanligt.
Det som de vet men inte säger är att viruset efter ett tag blir harmlöst. Det blir alltid dessa virus eftersom det egentligen är.vanliga förkylningsvirus.
Exakt samma sak hände med SARS. Först jättefarligt, sedan blev det förkylning.
Frågan är varför det plötsligt uppstår livsfarliga varianter av vanlig förkylning när de inte är naturliga eller stabila.

Det man vet men inte säger? Förstår du inte själv hur motsägelsefullt detta låter?
Varför skulle de inte säga det?
De har kommunikatörer som kan anpassa informationen så att alla förstår, om det är så enkelt som att viruset blivit ofarligt.
Citera
2020-02-02, 16:59
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Inkubationstiden är så pass lång, så det här är bara början på en världsepidemi. Det är enkel matematik som även en 9.e klassare klarar av att räkna på. Använd extrapoleringar och exponetiella tillväxter så har du snart räknat ut allt du behöver.

Använd länken jag bifogade som stöd för dina beräkningar. Vi tar den länken igen: https://bnonews.com/index.php/2020/0...navirus-cases/

Intressant data, men jag tror vi måste vänta ytterligare någon vecka innan den blir användbar. När man analyserar den nu kan man bara konstatera att det avviker kraftigt i antal döda per insjuknad vilket kan betyda allt från felaktig rapportering till längre förlopp än vad som kommunicerats. Antal svårt sjuka känns mer relevant, och till viss del även kritiska. I den bästa av världar kommer antal döda snabbt öka upp mot 3% även i övriga provinser eftersom alternativet är att man helt enkelt kategoriserar dessa som något annat.

Jo, en annan sak som är intressant är Heilongjiang som avviker från resten. Det känns som att dom ligger ett steg före och nästan i paritet med Wuhan, vilket torde innebära att det kan ha funnits där ett tag också, men av någon anledning inte spridits i samma omfattning. Det kan också innebära att vården är sämre iofs, eller att man helt enkelt kategoriserar annorlunda. Det är svårt utan alla fakta på bordet och stora felmarginaler.
Citera
2020-02-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
F***!! Det var nån som länkade här om det och jag har för lång sökhistorik. Om någon har kännedom om detta, länka!

Som jag har fått det beskrivet så verkar han troligen dött av sekundärinfektionen.

https://www.youtube.com/watch?v=GpbUoLvpdCo

Videon beskriver fallet i Filippinerna
Citera
2020-02-02, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Spännande.
Kan du länka till en källa som säger att detta är som en förkylning?
Har du meddelat alla länder att Sverige vet hemligheten bakom detta?

Var i inlägget påstår jag att novel coronaviruset är som en förkylning, jag nämner inte ens förkylning.

Vad är spännande i mitt inlägg?

Känns spontant som att din text är ett svar på ett helt annat inlägg, är du sjuk på något sätt?
Citera
2020-02-02, 17:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Statsministern är regeringschef och har givetvis det yttersta ansvaret för hur landet styrs, även om han oftast försöker undvika ansvarsbördan.

Myndigheterna har sina regleringsbrev som regeringen utfärdar. Myndigheterna har generaldirektörer som utses av regeringen.

Det praktiska arbetet utförs av myndighetspersonal.

Exakt exakt vilket ansvar ska Löfven ta eller inte ta i detta fallet anser du?
Ska han ut och smittspåra, kanske dela ut masker?
Citera
2020-02-02, 17:03
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var i inlägget påstår jag att novel coronaviruset är som en förkylning, jag nämner inte ens förkylning.

Vad är spännande i mitt inlägg?

Känns spontant som att din text är ett svar på ett helt annat inlägg, är du sjuk på något sätt?

Är det ditt svar? Att jag är sjuk på något sätt?
Då lägger jag ned min argumentation. Du sitter ju bara och häver ur dig skit.
Citera
2020-02-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Nej. 85%-ig ökning de senaste 4 dygnen. Snittökning på c:a 23% dygn-dygn.

29/1 7700
30/1 9700
31/1 11200
1/2 14300

(14300-7700)/770 = 0.8571428571

Hur många dygn blir det där då?
Citera
2020-02-02, 17:04
Medlem
om man går på bio och sitter på tex rad 2 opch en på rad 8 är smittade och börjar hosta. Kan man bli smittad då eller måste man sitta brevid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in