2020-02-02, 16:32
Medlem
en bussresa tar normalt 15, sitter jag bredvid en som är smittad som själv tror det är en vanlig förkylning har jag risken bli smittad även de närmaste bakom framför
ja och ibland kan man ju få stå upp som packade sillar hela vägen, mycket stud-ent-r som har massor med kontakter hela dagarna i salar osv. min tanke
Citera
2020-02-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Om man ska till extra försiktighetsåtgärder så känns det rimligare att kontakta de som suttit på flygplan och buss med kvinnan än att sanera hennes lägenhet.

Ja, det håller jag fullständigt med om. Men om jag säger ”bättre lite än inget alls”?
Citera
2020-02-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Vad vill du att AT ska göra?

Han kan ju börja med att sluta gissa hej vilt och chansa på att allt är lugnt.
Citera
2020-02-02, 16:38
Medlem
Citat:

Nu var frågan inte till mig, men rimligen borde han vara mindre tvärsäker i sina uttalanden om risken att smittas i Sverige. Han borde utgå från att vi vet väldigt lite om viruset, mana till försiktighet och rekommendera preventiva åtgärder av den typ vi ser i Frankrike, Tyskland, Italien med flera. Han är statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten och har stort inflytande.

För att gå längre tillbaka i tiden borde han heller inte ha uttalat sig så tvärsäkert om att ett helt nytt oprövat vaccin (Pandemrix) var utan risker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Inkubationstiden är så pass lång, så det här är bara början på en världsepidemi. Det är enkel matematik som även en 9.e klassare klarar av att räkna på. Använd extrapoleringar och exponentiella tillväxter så har du snart räknat ut allt du behöver.

Använd länken jag bifogade som stöd för dina beräkningar. Vi tar den länken igen: https://bnonews.com/index.php/2020/0...navirus-cases/

Hmm, ja det kan ju bli tusentals döda beroende på inkubationstid m.m.

Just nu drabbas i princip bara Kina, men läget två fyra veckor?

Vi står alltså inför en potentiell katastrof, får ändå säga att Kina skött det hela föredömligt!

Hoppas Thai-cocktailen funkar och kan användas i Kina, globalt, ASAP!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Folkhälsomyndigheten verkar tämligen säker på att man vet vad man talar om, skulle det visa sig att det kommer fram att någon av de som hålls frivilligt isolerade har smittat någon i Sverige blir reaktionen i befolkningen antagligen inte att leka med, man spelar ett högt spel med myndighetens anseende.

Vi går se hur det utvecklar sig.
De vet att detta är ofarligt annars hade de aldrig varit så lugna. Viruset är redan nästan helt harmlöst.
De första som drabbades hade vidriga symtom som blödande luftvägar, angrepp på inre organ, immunförsvaret slogs ut. Men de som får det nu liknar mest en kraftig förkylning.
Exakt samma sak hände med SARS. Våra experter verkar helt amatörmässiga, men de vet mycket mer än de säger.
Citera
2020-02-02, 16:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Inkubationstiden är så pass lång, så det här är bara början på en världsepidemi. Det är enkel matematik som även en 9.e klassare klarar av att räkna på. Använd extrapoleringar och exponentiella tillväxter så har du snart räknat ut allt du behöver.

Använd länken jag bifogade som stöd för dina beräkningar. Vi tar den länken igen: https://bnonews.com/index.php/2020/0...navirus-cases/

Låter väldigt baserat. Du har inte tänkt på att vi haft liknade virusutbrott tidigare som inte blivit en väldspandemi och dödat tusentals?

Men nu, så...
Citera
2020-02-02, 16:40
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Otroligt hur många människor det är i tråden som tror att Statsministern har något med det här att göra. Han har ingen större makt i regeringen än någon annan och regeringen följer bara myndigheternas expertis. Och skulle de inte göra det så ser riksdagen till att de gör det.

Statsministern är regeringschef och har givetvis det yttersta ansvaret för hur landet styrs, även om han oftast försöker undvika ansvarsbördan.
Citera
2020-02-02, 16:40
Moderator
OYs avatar
Citat:

Han borde berätta hur det kommer sig att han vet att Tamiflu är overksamt om man smittas med novel cironavirus.

Han borde berätta vilka evidens som finns för att man inte är smittsam under inkubationstiden.

Bland annat.

Felet Folkhälsomyndigheten gör är att man påstår saker, men man förklarar inte varför man vet, hänvisar inte till studier som vi kan ta del av.

Det borde man göra i vår tid med internet, myndigheten lever kvar i gamla tider då man inte hade ett val, nu kan man välja var man vill inhämta information.

Folkhälsomyndigheten blir ett brus i mängden, jag tror inte att de har förstått det.
Citera
2020-02-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De vet att detta är ofarligt annars hade de aldrig varit så lugna. Viruset är redan nästan helt harmlöst.
De första som drabbades hade vidriga symtom som blödande luftvägar, angrepp på inre organ, immunförsvaret slogs ut. Men de som får det nu liknar mest en kraftig förkylning.
Exakt samma sak hände med SARS. Våra experter verkar helt amatörmässiga, men de vet mycket mer än de säger.

Då är ju deras beteende väldigt underligt, om de har goda nyheter om att viruset är ofarligt och håller inne med dessa nyheter. Det låter inte helt troligt tyvärr.
Vad är det de vet och håller inne med, som vi alla skulle vara lugna om vi kände till?
Citera
2020-02-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Varför är det tveksamt?
Hib (haemophilus influenzae typ B) är ju en bakterie som var vanlig följdsjukdom till spanska sjukan. Och pneumokocker är ju också bakterier som man lätt får när man redan har något luftvägsvirus.

Låter ju nästan konstigare om han först gick och hade dessa bakterieinfektioner och sedan smittades med corona.

Just dessa två bakteriestammar kan man vaccinera sig emot. De som tillhör riskgrupperna för influensavaccin brukar kunna få gratis vaccin åtminstone mot pneumokockerna.

Den som är orolig för att bli allvarligt sjuk i sekundärinfektioner efter förkylningar och influensa bör gå till en vaccineringsklinik och höra sig för. Att vaccinera sig minskar risken för allvarliga komplikationer vid de vanliga infektionerna så det borde också minska risken att råka riktigt så illa ut om man skulle bli smittad av Kinessjukan.

Jag tror som du att det sannolika är att den avlidne 44-åringen fick dessa bakterieinfektioner sekundärt som en följd av Coronainfektionen.
Citera
2020-02-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tack. Exakt. Tegnell är en sovande mupp. Jag frågar lugnt mina anhöriga hur de känner. En sa ordagrant "Men Anders Tegnell säger ju att det är lugnt".

Vad svarar man på det? Så bara att han inte är tillräckligt insatt. Han är antingen inte tillräckligt informerad eller så försöker han mana befolkningen till lugn trots globalt nödläge och nu pandemi.

Jag vet inte vad som är värst.

Du kan ju hänvisa till WHO har en annan åsikt samt att snart alla länder utom Sverige har infört 14 dagars karantän för att komma in i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in