2020-02-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Inte direkt raketforskning att bekämpa eld med eld. Inte heller förvånande att Thailand ligger bakom. De har riktigt vassa medicinska experter där numera.

Det har spekulerats om HIV-medicin sedan virusets utbrott. Har inte hjälpt.
Citera
2020-02-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
De har redan landat på Arlanda.

Såg några med munskydd stiga av flygbussen vid kista centrum.

Fyfan :/

Så du såg några personer med munskydd kliva av flygbussen å då antar du att det helt självklart var dom som kommit med evaluerings planet? Inget mer belägg för den teorin? Kan ju ha varit exakt vilka som helst. Skulle liksom iiinte tro att dom låts åka flygbuss hem. Mer troligt får de specialtransporter direkt till sjukhus för provtagning. Å sätts inte på nå allmänna kommunikationer innan de har svar på proverna. Dummare än dumt
Citera
2020-02-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
3 minuter efter A380 så landade en A319 från samma charterbolag, HiFly, så antar att några åker vidare med den.
Som slog av transpondern ett par minuter efter den lyfte igen. Såvida det inte var en glitch hos FR24. Riktningen var åt samma håll som den kom ifrån.

Här är flighten in till Istres: https://www.radarbox24.com/data/flights/HFM371P/1385718881
Citera
2020-02-02, 15:16
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Så kan det vara, jag har bara läst här i tråden att det var hib. Vilken är din källa?

Det rapporterades som Hib från början men ändrades senare. WHOs filippinska Twitter.
Citera
2020-02-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle svensk sjukvård kunna testa på den smittade kvinnan i Sverige, eller anses det som läkemedelsförsök?

Finns ingen evidens för att behandlingen är verksam, därför provar vi inte ens, det är väl så det brukar låta i landet lagom?

Det finns inte något sådant överskott på mediciner att det skulle räcka till ett större utbrott. Tror du att det skulle vara möjligt att behandla halva befolkningen med aidsmediciner? Det måste fram en enklare metod eller också blir det survival of the fittest.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag känner såhär angående hemmakarantän. Hade det varit jag som kom hem ifrån Wuhan hade jag aldrig velat smitta ner någon närstående och därför hållt mig hemma i två veckor. Bett någon närstående handla åt mig och lämna det utanför dörren osv.

Jag tror dom flesta tänker så.
Ja, men det förutsätter ju att man bor ensam. Gör alla det? Finns det andra personer i hushållet som jobbar, går i skolan och deltar i diverse sociala aktiviteter är det de facto ingen karantän alls.

Svenskarna borde förstås sättas i riktig karantän som man gjort i en rad andra länder. Om smittspridning sker på grund av denna slapphet är det inget annat än en skandal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det rapporterades som Hib från början men ändrades senare. WHOs filippinska Twitter.

Aha, då förstår jag! Tack för info.
Citera
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Heja Sverige och Tack Folkhälsomyndigheten och Eliasson med co på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. ELLER ?

Sverige är som vanligt hopplöst, när det gäller att hantera kriser som kräver snabba och kloka beslut. Svenskar som återvänder från Kina är asförbannade, för att Sverige saknar karantän och övrig beredskap. En arg återvändare yttrar sig här: https://www.svd.se/sverige-har-ingen-beredskap--blir-jattearg
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Fantastiskt och då kan den här tråden snart ebba ut också.

Det hela är snart över! Riktigt bra!
Japp

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De ger ju inget preventivt skydd, så det skulle ju bara minska dödstalen och lätta på trycket för sjukvården det löser ju inte smittspridningen.

Nej smittspridningen är ett problem. Men om man kan bota de smittade så kommer det bli en "lugnare" stämning. Samt så småningom vaccinerna folket.

Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Försiktigt optimistisk är rätt inställning att ha till detta. Än så länge är det bara en kvinna som tillfrisknat - inte en kvinna som tillfrisknat på grund av särskild behandling.

Jag ser det som väldigt positivt, ett stort steg i rätt riktning. Men man ska nog inte ropa hej än
Citera
Medlem
Arktizs avatar
"Enormt genombrott i kampen mot Corona-viruset"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/coronaviruset--allt-du-behover-veta

Thailand med sin exceptionella sjukvård har lyckats få fram fina resultat genom att blanda HIV-medicin med annan influensamedicin på corona-smittade patienter.

Nu var detta inte så farligt från första början som många vill få det att framstå som men nu är vi ännu ett steg närmare en återgång till det normala och där vi alla inser hur fel alla folliehattar hade.
Citera
2020-02-02, 15:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Positivt om det nu verkligen är ett genombrott. Men läste någonstans att HIV-mediciner kostar sjukt mycket pengar. Om det sprider sig skulle det snabbt ruinera svensk sjukvård om de inte blir generika.

Folkhälsomyndighetens uppgift är att skydda oss emot farlig smitta, nu är coronaviruset en samhällsfarlig smitta, pengarna kan inte utgöra grund för beslut, vi är ett rikt land, påstås det.
Citera
2020-02-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Sickna pajasar FHM är:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/om-coronaviruset-hundraprocentigt-kan-man-aldrig-saga-nagonting

Gapade stort igår:

"Uppgifter om ett uppmärksammat fall i Tyskland, där smittspridning misstänktes ha skett redan under inkubationstiden, är felaktiga, förklarar Wisell, med hänvisning till Tysklands egen folkhälsomyndighet."

Idag: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7399523

"I går uppmanade Folkhälsomyndigheten Världshälsoorganisationen, WHO, att förtydliga hur de anser att det nya coronaviruset smittar och om personer utan symptom kan smitta. Och nu har svaret kommit: det är ytterst ovanligt."

Så viruset smittar innan symptom..

Återigen om det smittat innan symptom skulle vi har många fler sekundärfall i världen. Det är inte visat. I Tyskland skedde smittspridningen från en symptomatisk patient, tidigare uppgifter är alltså felaktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in