2020-02-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så hur gör alla andra länder i EU? Har du någon lista?

Tyskland har tagit hem folk och sätter dem i karantän i 14 dagar.

Frankrike har tagit hem folk, karantän 14 dagar.

Italien tar hem folk imorgon och det blir karantän i 14 dagar även där.

UK: Tagit hem folk, 14 dagar karantän

Det är de länder jag läst om.
Citera
2020-02-02, 14:44
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag funderade lite på det där med frivillig kontakt med sjukvården.

Över telefon, tja, de ringer sannolikt om de får symptom, och det är väl lika bra som att sjukvården skulle ringa upp, de kan tala osanning.

Besöka sjukvården innebär att de exponerar sig för sin omgivning helt i onödan.

Jag kan inte se att lösningen är dålig på något vis, dock bygger det på de inblandades omdöme, och sådant är kanske inte helt hundra.

Dom borde givetvis hållas isolerade under 14 dagar tills man vet. Hur kan detta ens vara någonting att fundera över? En hund från samma område hade fått sitta 120 dagar i karantän.

Det kanske är låg risk, men vad jag kan se än så länge är en massa motstridiga uppgifter. "Vi såg det inte komma" riskerar att bli decenniets ny-ord.
Citera
2020-02-02, 14:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag funderade lite på det där med frivillig kontakt med sjukvården.

Över telefon, tja, de ringer sannolikt om de får symptom, och det är väl lika bra som att sjukvården skulle ringa upp, de kan tala osanning.

Besöka sjukvården innebär att de exponerar sig för sin omgivning helt i onödan.

Jag kan inte se att lösningen är dålig på något vis, dock bygger det på de inblandades omdöme, och sådant är kanske inte helt hundra.

Utifrån erfarenheten av de Tyska hemvändarna (två smittade) så vore det givetvis högst rimligt att samtliga Svenska hemvändare testas - innan dom återvänder till respektive hemort.
Citera
2020-02-02, 14:45
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tyskland har tagit hem folk och sätter dem i karantän i 14 dagar.

Frankrike har tagit hem folk, karantän 14 dagar.

Italien tar hem folk imorgon och det blir karantän i 14 dagar även där.

UK: Tagit hem folk, 14 dagar karantän

Det är de länder jag läst om.

Hur gör Danmark, Nederländerna, Slovakien och Tjeckien som också har medborgare på planet?
Citera
2020-02-02, 14:46
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Fastän epidemin har pågått längre i Hubei, är ändå andelen tillfrisknade högre eller åtminstone samma i övriga Kina. Eftersläpningsteorin håller inte.

Fast vänta, frågan är om man ens kan dra några slutsatser alls om att Hubei är värre drabbade än andra när man för det första inte har tillgång till antal smittade i någon provins samt att friskförklaradeprocenten i Hubei är 2,36% och Kina exklusive Hubei 2,44%. Jag tycker inte det duger som underlag om man vill påstå att eftersläpningsteorin inte duger som förklaring. Dom där 2,någonting procenten kan ju vara extremt lindriga former av lunginflammation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hur gör Danmark, Nederländerna, Slovakien och Tjeckien som också har medborgare på planet?

Inte hittat något om det (lite svårare för mig att söka pålitlig inhemsk info då jag inte kan de språken).
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
verkar vara ett specialchartrat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRdlw1/experten-ingen-risk-att-svenskarna-kan-sprida-coronaviruset

"Coronaviruset klassas sedan i går som en samhällsfarlig sjukdom.

Trots det kommer de evakuerade svenskarna endast att sättas i så kallad ”frivillig hemkarantän”.

– Risken att smittan skulle kunna spridas i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten."

"Planet, med elva svenskar ombord, lyfte i natt från kinesiska Wuhan och väntas landa i Sverige under söndagen.

Enligt uppgifter i franska medier kommer planet först att landa i Frankrike och sedan i Bryssel."

Kanske lite nördigt att dilla om, men hur kan man sättas i frivillig karantän? Man sätter väl sig själv i en sådan?
Citera
2020-02-02, 14:47
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
https://ncov.dxy.cn/ncovh5/view/pneumonia?scene=2&clicktime=1579582238&enterid=157 9582238&from=singlemessage&isappinstalled=0

Ja jag har varit inne och läst och förstått att det är härifrån alla hämtar sina uppgifter.
Nu undrar jag återigen vad som gjorde att du bedömde denna sida som tillförlitlig?
Det finns många andra uppgifter på nätet, så vad var det som du kände var så korrekt med denna?
Nu har jag bett dig tre gånger att svara.
jag undrar bara vad du grundar tillförlitligheten på. Inget annat.
Citera
2020-02-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så hur gör alla andra länder i EU? Har du någon lista?

3 minuter efter A380 så landade en A319 från samma charterbolag, HiFly, så antar att några åker vidare med den.
Citera
2020-02-02, 14:48
Medlem
Citat:
har väl inte framkommit några smittade tror jag
Citera
2020-02-02, 14:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Utifrån erfarenheten av de Tyska hemvändarna (två smittade) så vore det givetvis högst rimligt att samtliga Svenska hemvändare testas - innan dom återvänder till respektive hemort.

Tyckte att jag läste någonstans att de undersöktes innan de fick flyga hem, men det var kanske bara en allmän hälsoundersökning?
Citera
2020-02-02, 14:49
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är en hel del som tyder på att viruset tappar kraft efter några smittled. Det blir mer och mer likt vanligt förkylningsvirus vilket corona egentligen är.
Det är ett enkelsträngat virus och därför muterar det väldigt mycket och dess arvsmassa blandas med värdorgsnismen. I början när viruset kom ut var det superladdat med alla möjliga hemskheter som inte alls finns normalt i förkylningsvirus men dessa faller bort eftersom de inte gynnar spridningen.
Kanske är det så. Den smittade i USA (som trots allt fick lunginflammation) så hade tydligen gensekvensken några små skillnader mot den fullständiga som publicerats från Kina.

Kod:
The full genome sequences from oropharyngeal and nasopharyngeal specimens were identical to one another and were nearly identical to other available 2019-nCoV sequences. There were only 3 nucleotides and 1 amino acid that differed at open reading frame 8 between this patient’s virus and the 2019-nCoV reference sequence (NC_045512.2). The sequence is available through GenBank (accession number MN985325).16
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in