2020-02-02, 14:54
Medlem
Thraxxs avatar
Har tänkt mycket på sistone på lite på att byta jobb och gå en utbildning på Folkhögskola och tänkte på att läsa och gå utbildningen Fritidsledare. Har hört mycket positivt om det jobbet och jag älskar ju naturen och vara ute mycket fiska vara i skogen och vara med ungdomar och hjälpa till. Har tröttnat på mitt jobb och gillar att ha variation när det gäller arbete och jobb.

Så är det någon som jobbar här som Fritidsledare som kan mig era synpunkter hur det är som att jobba som det och vad är det för utmaningar som kan vara jobbiga, nackdelar fördelar med arbetet? Vad är det för lön till exempel, och är det svårt att få jobb efter färdig utbildning och vad är det för arbetstider och aktiviteter man gör som Fritidsledare?

Tackar för alla svar / Thraxx
Citera
2020-02-02, 15:04
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Har tänkt mycket på sistone på lite på att byta jobb och gå en utbildning på Folkhögskola och tänkte på att läsa och gå utbildningen Fritidsledare. Har hört mycket positivt om det jobbet och jag älskar ju naturen och vara ute mycket fiska vara i skogen och vara med ungdomar och hjälpa till. Har tröttnat på mitt jobb och gillar att ha variation när det gäller arbete och jobb.

Så är det någon som jobbar här som Fritidsledare som kan mig era synpunkter hur det är som att jobba som det och vad är det för utmaningar som kan vara jobbiga, nackdelar fördelar med arbetet? Vad är det för lön till exempel, och är det svårt att få jobb efter färdig utbildning och vad är det för arbetstider och aktiviteter man gör som Fritidsledare?

Du kan ju prova att jobba som vikarie i någon vikarepool. Det har jag gjort och har ofta arbetat på olika fritids. Det är ltie fånigt att det krävs utbildning för det då man mest ska se till att ungdomarna inte bråkar och har roligt.

Där jag jobbade var det mestandels invandrare som hade såna jobb, förutom några tanter.

Enligt google ligger meddelönen på ca 26 000 kr, låter mycket tycker jag.

https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/103-fritidsledare

Roligare jobb än telefonförsäljare i alla fall.

Om du jobbar i någon stor stad lär du knappast vara ute o fiska och sådant som du tycks tro, om du inte åker med på läger.
Citera
2020-02-02, 16:34
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Du kan ju prova att jobba som vikarie i någon vikarepool. Det har jag gjort och har ofta arbetat på olika fritids. Det är ltie fånigt att det krävs utbildning för det då man mest ska se till att ungdomarna inte bråkar och har roligt.

Där jag jobbade var det mestandels invandrare som hade såna jobb, förutom några tanter.

Enligt google ligger meddelönen på ca 26 000 kr, låter mycket tycker jag.

https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/103-fritidsledare

Roligare jobb än telefonförsäljare i alla fall.

Om du jobbar i någon stor stad lär du knappast vara ute o fiska och sådant som du tycks tro, om du inte åker med på läger.

Har jag inte tänkt på faktiskt tack för tipset kan ju vara bra att få smak på hur det är som jobb innan man hoppar på en utbildning. Nej jag håller med att det är lite fånigt med en utbildning för att man ska kunna se till att ungdomar och barn inte bråkar, men det är väl lite mer Pk kultur nu än förr så det ska daltas lite extra ja vet inte.

Nej det blir inte i någon storstad det hade jag aldrig vilja haft häller, låter inte som det roligaste då.
26 000 kr efter skatt!? Är det såpass mycket så är det då fan inte dåligt, jobbar som svetsare och får ut 22 000 kr cirkus max i månaden efter skatt så vidare man inte jobbar övertid varje helg då kan man komma upp över 30k, men vem fan vill det.
Citera
2020-02-02, 16:46
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Har jag inte tänkt på faktiskt tack för tipset kan ju vara bra att få smak på hur det är som jobb innan man hoppar på en utbildning. Nej jag håller med att det är lite fånigt med en utbildning för att man ska kunna se till att ungdomar och barn inte bråkar, men det är väl lite mer Pk kultur nu än förr så det ska daltas lite extra ja vet inte.

Nej det blir inte i någon storstad det hade jag aldrig vilja haft häller, låter inte som det roligaste då.
26 000 kr efter skatt!? Är det såpass mycket så är det då fan inte dåligt, jobbar som svetsare och får ut 22 000 kr cirkus max i månaden efter skatt så vidare man inte jobbar övertid varje helg då kan man komma upp över 30k, men vem fan vill det.

Varför tror du att nettolönen är 26 000 kr? I Sverige anger man alltid bruttolönen. Vilken nettolön man får beror till stor del på vilken kommun man bor i och om man har jämkning eller inte.
Citera
2020-02-02, 18:26
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

Lönen är såklart innan skatt och en medellön. Du lär börja några tusenlappar under det. Tycker 26 k före skatt låter mycket. Det jag menade med att du inre behöver utbildning är att det inte alltid krävs.
Citera
2025-08-20, 00:21
Avslutad
Jag gick på fritidsledare utbildningen utanför Malmö
Jättekul och lärorikt och spännande yrke. :-)

Arbetar som fritidsledare idag och trivs.
Citera
2025-08-30, 19:53
Medlem
Jag har gått fritidsledarutbildningen. De två roligaste åren i mitt liv. Mycket friluftsliv, kanothajk, höstvandringar, fjällvandring, vinterutbildning i trysil mm. Intressanta ämnen där man lär sig mycket om människor, pedagogik, psykologi, ledarskap mm. Jag har inte jobbat som fritidsledare efter utbildningen men ångrar inte en sekund att jag gick utbildningen. Upptäckte att friluftsliv är bland det bästa jag vet och fick mycket lärdomar med mig som jag haft nytta av ändå senare i livet. Kunskap är ju aldrig tungt att bära så att säga. Utvecklade tyvärr svår psykisk ohälsa som jag idag är hyfsat frisk ifrån med diverse kvarvarande svårigheter. Det blev samhall för mig men en dag kanske jag hittar en övergång där jag faktiskt kan jobba med det jag är utbildad inom. (Ibland känns det som en får agera fritidsledare på min nuvarande arbetsplats dock, haha)

Även utbildad undersköterska och saknar ju att jobba med människor även om jag samtidigt är lite åt det introverta hållet. Jag tror inte du kommer ångra dig om du går utbildningen. Lycka till med eventuella framtida studier!
Citera
2025-08-30, 19:55
Medlem
Såg nu att inlägget var från 2020, det missade jag. Blir ju desto mer nyfiken på att veta om det blev någon fritidsledarutbildning?
Citera
2025-08-30, 19:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Det är ett väldigt viktigt jobb, särskilt när alla goda krafter behövs i förebyggande syfte för att ungdomar ska komma på rätt väg i livet och inte dras in i kriminalitet.

Dessvärre har den här typen av jobb drabbats av nedskärningar i och med högerregeringens underfinansiering av kommuner, så i dagsläget finns det en övertalighet av fritidsledare, elevstödjare och fältasisstenter. Men med ett regeringsskifte lär det bli ändring på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in