2020-02-02, 14:53
Medlem
Citat:
Nu meddelar nyhetsbyråerna Reuters och Bloomberg att läkare i Thailand har fått ett positivt resultat i kampen mot coronaviruset.
Det rör sig om en 71-årig kvinna som fick en cocktail av aids- och influensamedicin, enligt Bangkok Post.
En coronasmittad man i Filippinerna har avlidit. Det är det första dödsfallet utanför Kina.
Samtidigt har totalt nu över 300 personer dött, rapporterar South China Morning Post.
Enligt WHO är det väldigt ovanligt att personer utan symptom smittar – svaret kommer efter Folkhälsomyndighetens uppmaning om förtydligande.

Angående behandlingen i Thailand
Citera
2020-02-02, 14:53
Medlem
Ett genombrott ska tydligen ha skett i Thailand. På hur man behandlar Corona viruset.
Citera
2020-02-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/flere-danskere-er-nu-paa-vej-hjem-fra-wuhan/7986435

Jag kollade danskarna nu. De hämtas med ett militärflygplan i Bryssel (dit planet som landade i Frankrike nyss ska fortsätta), för färd till Roskilde flygplats, och sedan får de också hjälp att ta sig hem till sina bostäder, för frivillig hemmakarantän och kontakt med sjukvården... Det bådar inte gott.

Har du ett bättre förslag?
Citera
2020-02-02, 14:55
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Alla andra sidor hämtar sin info ifrån kinesiska myndigheter. Den här sidan är snabbast idag, igår var det en annan sida som var snabbast. I slutändan stämmer alla siffror överens.

Nej det gör de inte.
Det finns många som hävdar att dessa siffror inte alls överensstämmer med verkligheten.
Men du dissar dem konsekvent och kallar andras siffror för strunt.
Då måste du ju kunna motivera varför just siffrorna du läser är helt korrekta? Åtminstone om du ska fortsätta dissa alla som ifrågasätter dem.
Jag undrar bara vad du grundar ditt antagande på att dessa siffror är facit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så det var igår som andelen friska översteg döda. Sagt det i en vecka att det var en tidsfråga och den andelen kommer att öka exponetiellt nu samtidigt som antal smittade fall kommer att avta i fart.

Ser inte på det lika positiv. Antalet diagnosticerade fall planar ut, medan antalet döda ökar exponentiellt. Även om det är en fördröjning på tio dagar mellan symptom och dödsfall är den väldigt stabila trenden oroväckande.

Att antalet bekräftade planar ut kan antingen bero på att dödligheten ökar, att trenden har en tidsfördröjning på 10 dagar eller att kinesiska sjukhus inte hinner med längre.

Troligtvis är den sista förklaringen är den mest riktiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fast vänta, frågan är om man ens kan dra några slutsatser alls om att Hubei är värre drabbade än andra när man för det första inte har tillgång till antal smittade i någon provins samt att friskförklaradeprocenten i Hubei är 2,36% och Kina exklusive Hubei 2,44%. Jag tycker inte det duger som underlag om man vill påstå att eftersläpningsteorin inte duger som förklaring. Dom där 2,någonting procenten kan ju vara extremt lindriga former av lunginflammation.
Friskförklarandeprocenten är "åtminstone densamma", sa jag, i Hubei som har haft fall sedan i december, som i övriga Kina. Den faktor som talar för att Hubei är värre är de högre dödstalen. Men man kan inte skylla högre dödstal på att smittan har härjat längre, om tillfrisknandet är samma i övriga provinser. Tillfrisknandet tar ju dessutom längre tid än dödsfallen i snitt har vi fått lära oss i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Inget genom brott har skett i Thailand.
Det var ju synd 😑
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Men det är konstigt att återhämtningsstatistiken i Kina inte är mycket bättre utanför Hubei. Spridningen är ju exempelvis marginell i Hongkong, så en eventuellt mottaglig asiatgen kan inte förklara det.

Återhämtningen är nog helt enkelt beroende av tillgänglighet utav vård. Brukar ju vara så när det kommer till sjukdomar.
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynxBullpup
Frivillig karantän blir ofrivillig om dom försöker lämna. Så har dom gjort i USA på en flygbas, den som försökte lämna sattes i låst karantän.

Kanske lite svårare att hålla koll på "frivillig" karantän i hemmet bara...
Fast varför kalla den frivillig då? Då är den uppenbart inte frivillig utan bara dåligt kontrollerad karantän.
Citera
2020-02-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så det var igår som andelen friska översteg döda. Sagt det i en vecka att det var en tidsfråga och den andelen kommer att öka exponetiellt nu samtidigt som antal smittade fall kommer att avta i fart.
Det hör ju till sakens skull att friskförklarade kommer att överstiga döda eftersom dödligheten är runt 2,5% (beroende på källa).
Citera
Medlem
De har redan landat på Arlanda.

Såg några med munskydd stiga av flygbussen vid kista centrum.

Fyfan :/
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Jag känner såhär angående hemmakarantän. Hade det varit jag som kom hem ifrån Wuhan hade jag aldrig velat smitta ner någon närstående och därför hållt mig hemma i två veckor. Bett någon närstående handla åt mig och lämna det utanför dörren osv.

Jag tror dom flesta tänker så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in