2020-02-02, 14:49
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja jag har varit inne och läst och förstått att det är härifrån alla hämtar sina uppgifter.
Nu undrar jag återigen vad som gjorde att du bedömde denna sida som tillförlitlig?
Det finns många andra uppgifter på nätet, så vad var det som du kände var så korrekt med denna?
Nu har jag bett dig tre gånger att svara.
jag undrar bara vad du grundar tillförlitligheten på. Inget annat.

Alla andra sidor hämtar sin info ifrån kinesiska myndigheter. Den här sidan är snabbast idag, igår var det en annan sida som var snabbast. I slutändan stämmer alla siffror överens.
Citera
2020-02-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fast vänta, frågan är om man ens kan dra några slutsatser alls om att Hubei är värre drabbade än andra när man för det första inte har tillgång till antal smittade i någon provins samt att friskförklaradeprocenten i Hubei är 2,36% och Kina exklusive Hubei 2,44%. Jag tycker inte det duger som underlag om man vill påstå att eftersläpningsteorin inte duger som förklaring. Dom där 2,någonting procenten kan ju vara extremt lindriga former av lunginflammation.

Men det är konstigt att återhämtningsstatistiken i Kina inte är mycket bättre utanför Hubei. Spridningen är ju exempelvis marginell i Hongkong, så en eventuellt mottaglig asiatgen kan inte förklara det.
Citera
2020-02-02, 14:50
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Och över 420 tillfrisknade.
Tre nya hostare i Tyskland, totalt 10. Låt oss lita på den tyska sjukvårdens effektivitet så de tillfrisknade även ökar i vår närhet.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-02 kl. 14:52.
Citera
Medlem
skinkzorros avatar
Hur ska vi lyckas stoppa denna smitta???
Citera
Medlem
LynxBullpups avatar
Frivillig karantän blir ofrivillig om dom försöker lämna. Så har dom gjort i USA på en flygbas, den som försökte lämna sattes i låst karantän.

Kanske lite svårare att hålla koll på "frivillig" karantän i hemmet bara...
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
har väl inte framkommit några smittade tror jag

Nej, men dom har passagerare från Wuhan som kommer hem idag, precis som Sverige. Hur gör dessa länder i karantänsfrågan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Utifrån erfarenheten av de Tyska hemvändarna (två smittade) så vore det givetvis högst rimligt att samtliga Svenska hemvändare testas - innan dom återvänder till respektive hemort.
Menar du att svenskarna inte testas? I så fall kommer det bli gatlopp för FHM , om smittan blir ett allvarligt hot. men det måste väl testas ,vad skulle orsaken vara att inte testa ,ett test tar tydligen 15 minuter, testet kan ju göras på flyget.
Citera
2020-02-02, 14:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tyskland har tagit hem folk och sätter dem i karantän i 14 dagar.

Frankrike har tagit hem folk, karantän 14 dagar.

Italien tar hem folk imorgon och det blir karantän i 14 dagar även där.

UK: Tagit hem folk, 14 dagar karantän

Det är de länder jag läst om.

Vad vet vi om tvång och frivillighet i de här fallen, vistelseplats?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur gör Danmark, Nederländerna, Slovakien och Tjeckien som också har medborgare på planet?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/flere-danskere-er-nu-paa-vej-hjem-fra-wuhan/7986435

Jag kollade danskarna nu. De hämtas med ett militärflygplan i Bryssel (dit planet som landade i Frankrike nyss ska fortsätta), för färd till Roskilde flygplats, och sedan får de också hjälp att ta sig hem till sina bostäder, för frivillig hemmakarantän och kontakt med sjukvården... Det bådar inte gott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Skulle vi förutsätta en 25%ig ökning per dag, så har vi om en månad 11 miljoner smittade.
Kommer vara väldigt intressant att se utvecklingen närmsta dagarna/veckan.

Ja, hade kurvan planat ut, så hade man börjat kunna bli försiktigt optimistisk. Nu verkar den tyvärr accelerera...

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tyckte att jag läste någonstans att de undersöktes innan de fick flyga hem, men det var kanske bara en allmän hälsoundersökning?
en ordentlig lungröntgen borde ta längre tid
Citera
Medlem
Citat:
Nej, men dom har passagerare från Wuhan som kommer hem idag, precis som Sverige. Hur gör dessa länder i karantänsfrågan?

De uppmanas till självisolering som i fallet med britterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in