2020-02-07, 17:32
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast

FFP2 är den europeiska motsvarigheten till N95, och dessa masker filtrerar bort cirka 94 % av fasta partiklar (ej gaser). FFP3 är den europeiska motsvarigheten till N100, och dessa masker filtrerar bort cirka 99,95 % av fasta partiklar (ej gaser). Skillnaden i skyddsgrad är således avsevärd, och gällande rutin inom svensk sjukvård är att använda FFP3 vid smittskydd. I det fall du införskaffar masker av FFP3 bör du läsa på ingående innan du använder dessa. Det är förhållandevis svårt att få dem att sitta helt tätt, och i skarpt läge bör du förslagsvis kombinera dem med täta skyddsglasögon. Vidare är det av oerhörd vikt att testa andningsskydden i sällskap med någon, detta då skydden besitter ett visst andningsmotstånd som för vissa personer kan leda till syrebrist. I vissa skydd behöver man "andas aktivt", medan andra skydd har mer sofistikerade utandningsventiler. Efter användning är skydden att betrakta som kontaminerade, varför de också ska kasseras på ett säkert sätt.

Det finns tillverkare utanför östra Asien. 3M tillverkar sina andningsskydd av klass FFP3 i Storbritannien. MB Filter Products AB tillverkar sina andningsskydd av klass FFP3 i Sverige. Båda dessa bolag är seriösa och deras skydd av klass FFP3 är testade enligt Europeiska unionens föreskrifter EN 149:2001+A1:2009.

Detta stämmer ej. I det fall skyddsutrustningen används korrekt ger den skydd. Det nya coronaviruset är ett RNA-virus, och sådana partiklar kan (i de flesta fall) smitta via aerosoler. Ett skydd av klass P100 eller FFP3 ger i regel skydd mot detta. Dessutom ska inte dessa masker med utandningsventil användas av sjuka. Smittade individer ska bära kirurgiska masker, så att deras aerosol och dropp reduceras.

I det fall tråden önskar kan jag ålägga mig att dela med mig utav diverse relevanta föreskrifter och informativa dokument, gällande dessa andningsskydd, från tillverkare, svensk sjukvård och statliga aktörer.

Strutsfantast.

Tack snälla för all info! Jag hittar bara P2 i dagsläget, får komplettera med simglasögon och visir om det behövs.
Citera
2020-02-07, 17:33
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Vilken otur att just denna högprofilläkare och visselblåsare dör i sjukdomen med 2% dödlighet...

Det är en hög frekvens av slump och märkliga tillfälligheter i denna virussoppa redan från början. Något säger mig att det kommer fortsätta så när det är Kina vid rodret.
Citera
2020-02-07, 17:34
Medlem
Konstigt att det är helt tyst från region Kronoberg. Provsvaret skulle väl kommit på eftermiddagen?
Citera
2020-02-07, 17:34
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Lyssna på strutsfantasten. Denne har helt rätt i det som skrivs om masker. Kan tillägga att t.ex Biltema har masker med utbytbara filter. Det medföljer ett gasfilter som ej skall användas utan man köper till P3-filtren. Totalsumma mask+filter ca 250kr. Senast jag kollade var dessa P3-filter bristvara, endast ett fåtal kvar.

Klorin t.ex skall vara effektivt för desinficering så det kan vara bra att ha hemma.

Tack även till dig! :-) Matnyttig info.
Citera
2020-02-07, 17:35
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Tack snälla för all info! Jag hittar bara P2 i dagsläget, får komplettera med simglasögon och visir om det behövs.

Kolla bygghandel, Jula, Biltema m.m. Personligen skulle jag inte gambla med FFP2 när FFP3 är det som verkligen tar virus.
Citera
2020-02-07, 17:44
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Lyssna på strutsfantasten. Denne har helt rätt i det som skrivs om masker. Kan tillägga att t.ex Biltema har masker med utbytbara filter. Det medföljer ett gasfilter som ej skall användas utan man köper till P3-filtren. Totalsumma mask+filter ca 250kr. Senast jag kollade var dessa P3-filter bristvara, endast ett fåtal kvar.

Klorin t.ex skall vara effektivt för desinficering så det kan vara bra att ha hemma.

Eller ytdesinfektion från apoteket, som är väldigt billigt och inte så miljöfarligt!
Citera
2020-02-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
https://www.nytimes.com/2020/02/06/world/asia/chinese-doctor-Li-Wenliang-coronavirus.html

Kan inte verifiera Weibo-länken pga. språkförbistring.

https://edition.cnn.com/2020/02/06/asia/china-li-wenliang-whistleblower-death-timeline-intl-hnk/index.html

Vet ej om det är bekräftat att han dog av viruset men det tycks trovärdigt att det var vad han led av vid tiden för sin död.

Kan vi väl utgå ifrån. Han själv sa att han testats flera gånger innan viruset visade sig. Misstänker att de testar personalen kontinuerligt. Framgick inte om han testat positivt på en teststicka till slut eller om de röntgade honom. Nu har det i alla fall konstaterats att test kiten inte är 100% pålitliga. Men man kan ju inte röntga personalen stup i kvarten så de måste lita på teststickorna.
Citera
2020-02-07, 17:50
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Eller ytdesinfektion från apoteket, som är väldigt billigt och inte så miljöfarligt!

Och mer för gamblers liksom FFP2. Jag är ingen spelare och står det mellan säker desinficering och naturaspekt så vinner inte naturaspekten. Inte ens miljöpartister bryr sig om naturen när det kommer till personliga behov som fritidsintressen och frakt av tunga stenar. I ett kritiskt läge är valet således enkelt (säger inte att detta kommer bli kritiskt utan klargör bara mitt resonemang).
Citera
2020-02-07, 17:50
Medlem
57Emmas avatar
Kvinnan i Gävle med misstänkt smitta, har testat negativt men kommer att sitta i frivillig karantän i 14 dagar

https://www.expressen.se/kvallsposten/kinesisk-passagerare-hamtad-i-ambulans-pa-kastrup/
Citera
2020-02-07, 17:51
Medlem
okok1s avatar
9 dagar kan viruset överleva på vissa föremål....

Citat:
The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days,...
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195670120300463
Senast redigerad av okok1 2020-02-07 kl. 17:54.
Citera
Medlem
Citat:
Kolla bygghandel, Jula, Biltema m.m. Personligen skulle jag inte gambla med FFP2 när FFP3 är det som verkligen tar virus.

Citat:
Health care workers should:
- use a particulate respirator at least as protective as a US
National Institute for Occupational Safety and Health
(NIOSH)-certified N95, European Union (EU) standard
FFP2, or equivalent, when performing aerosolgenerating procedures such as tracheal intubation, noninvasive ventilation, tracheotomy, cardiopulmonary
resuscitation, manual ventilation before intubation, and
bronchoscopy.

https://www.who.int/docs/default-source/documents/advice-on-the-use-of-masks-2019-ncov.pdf?sfvrsn=40619336_1&download=true

Enligt WHO ska sjukvårdare använda minst FFP2 vid särskilda procedurer, så man får anta att det ger visst skydd.

Har du däremot ett tillräckligt stort lager med FFP3 så använd dom när situationen rekommenderar det. Vi är minst ett par veckor därifrån vid ett worse case scenario, dock.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Finns det fler källor som säger samma? Tror den där twittraren har spridit fejk news förut.

Hittade bara wikipedia.. fanns en liten del om hela Kina.

"Elsewhere in China
On 2 February 2020, Wenzhou, Zhejiang, implemented a 7-day restriction where each household was only allowed to have one person leave their home for provisions every two days. 46 of the 54 highway exits in Wenzhou were also closed, effectively placing the city of about 9 million, and the first outside of Hubei, in a semi-lockdown."

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Hubei_lockdowns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in