2020-02-02, 14:07
Medlem
Blåfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Planet som vi följde på väg från Wuhan går iallafall inte till Paris som det ser ut:

https://www.flightradar24.com/HFM432

Undrar var det ska. Måste vara någonstans i södra Frankrike.

De ska landa på en militär flygplats utanför Marseille för att sedan tas vidare till en särskilt inredd by för isolering, där personal redan väntar.
Detta deklarerades i en fransk tidningsartikel som jag länkade till ett par sidor tillbaka. Se min posthistorik.

Edit: Här är den.
https://www.ouest-france.fr/sante/virus/coronavirus-nouvelle-arrivee-de-rapatries-de-chine-dans-le-sud-de-la-france-6717763
Senast redigerad av Blåfisk 2020-02-02 kl. 14:09.
Citera
2020-02-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Det är baserat på intervjuer med folk som arbetar på sjukhus/krematorier i Wuhan (artikeln i Initium) samt vittnesmål från anhöriga till patienter som dött (artikeln i Wall Street Journal).

Många vill göra gällande att antalet smittade i Wuhan är mycket högre än bekräftade fall, medan det officiella antalet döda är korrekt, och att viruset därmed inte är allvarligare än en vanlig influensa. Att KKP skulle sätta tiotals miljoner i karantän och stänga ner betydande delar av landets ekonomiska aktivitet som svar på siffror i linje med säsongsinfluensa är för mig helt orimligt. Man har sannolikt skäl att tro att viruset är allvarligare än så, vare sig det handlar om att en större andel avlider (jämfört med säsongsinfluensa) eller att en större andel behöver sjukhusvård för att överleva.

Minst 2/3 av Kinas ekonomi förväntas vara offline nästa vecka:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-31/at-least-two-thirds-of-china-s-economy-to-stay-closed-next-week

Säsongsinfluensa!
Citera
2020-02-02, 14:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men kolla gärna på klippet och se om du tycker han är trovärdig eller inte. Jag tycker det är tydligt att han talar sanning.
Jag kikade på det, men tyvärr, jag är väl immun mot det han pratar om.

Trovärdigheten sjunker när han nämner att han endast förmedlar det han ser och har hört.
Vi som tittar kan omöjligen avgöra om detta är sant.

Men jag vill inte tjafsa, du bildar dig en egen uppfattning och jag min.
Citera
2020-02-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, om det inte vore KAOS så hade de ju knappast satt igång med att panikbygga nya sjukhus. Sjuksköterskor & läkare vittnade ju för 1 vecka sen att det är ca 100000 smittade.
precis, och sätter galler för fönster, varför göra det?
Citera
2020-02-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
precis, och sätter galler för fönster, varför göra det?

Det där stället är snarare, bokstavligen, ett fängelse/förvaringsplats. Inte ett "sjukhus".
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Planet med svenskarna mfl. ska sannolikt landa här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Istres-Le_Tub%C3%A9_Air_Base

Enda flygplatsen i området stor nog att ta ner en A380, förutom Marseille och dit ska det ju inte.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Allt arbete inom hälso-och sjukvård kräver utbildning! Exv städning ska utföras på speciellt sätt. Det saknas undersköterskor (flerårig gymnasieutbildning), sjuksköterskor (flerårig högskoleutbildning) och läkare!
Inom vården jobbar f ö redan idag många i Sverige utbildade, kompetenta invandrare och andra generationens dito. De har valt det själva och behandlar därför patienter på korrekt och kompetent sätt. Den som blir tvingad att arbeta med vård, oavsett härkomst, kommer inte att göra ett bra jobb. Tvärtom kan i dessa fall t o m smittspridning öka!

Att utbilda sig till att städa borde inte ta många dygn.

Och ja, de gör säkert jobbet sämre om de tvingas till det, men alternativet är då att vi har patienter som dör för att vården inte hinner ta hand om alla. Pest eller kolera?

Vad gäller smittspridningen så gäller det endast om dessa städare är i direkt kontakt med de sjuka, vilket de inte behöver vara.

Oavsett, det blir en absurd situation i Sverige om vi har ett par hundra tusen arbetslösa samtidigt som folk dör i drivor därför att det inte finns tillräckligt med personal
Senast redigerad av kato85 2020-02-02 kl. 14:14.
Citera
2020-02-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Självklart så kan alla smitta alla andra.
Men för att kunna smitta, så måste man vara sjuk.

De som flygs hem är inte sjuka, det är det som är hela poängen.

Man insjuknar ju någon gång, och att man är symptomfri när man går av ett plan är ju ingen garanti.
Italien, Frankrike och Tyskland tänker annorlunda än Sverige så olika ståndpunkter i detta finns ju uppenbarligen.
I Jönköpingsfallet var ju personen inte heller sjuk vid ankomsten till Sverige, men insjuknade sedan.
Citera
2020-02-02, 14:14
Medlem
Är det för tidigt att säga att det går åt rätt håll eller? Många här inne verkar vilja förmedla att det har vänt? Bra isf
Citera
2020-02-02, 14:15
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Tysken i Bayern blev ju smittad av en kinesiska som inte hade symptom. Sen smittade han andra.

Finns det andra kända fall än Tyskland och Kina?
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det smittar under inkbuationsperioden skulle det finnas många fler fall. Det är bara att räkna.

Som sagt det drivs antagligen av smitta med symptom och inte lika smittsamt innan, men att bortse från det gör att det flyger under radarn.
Hur många borde det vara med eller utan asymtomatisk smitta? Svårlösta problem i en pågående spridning med laggande och oklara siffror från Kina. Som redan slår andra utbrott från sars till svininfluensa i hastighet. Kan det just vara därför att dem sprids även asymtomatisk som bonus?
Att helt bortse från det när såna rapporter när dom nu finns med tanke på konsekvenserna känns ju bara så där... att vi såg det inte komma.

jämförelse mot andra virusar i hastighet av spridning från man upptäckt 100 fall https://i.imgur.com/eY5UC65.png
Senast redigerad av boored 2020-02-02 kl. 14:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Är det för tidigt att säga att det går åt rätt håll eller? Många här inne verkar vilja förmedla att det har vänt? Bra isf
Vänt har det definitivt inte gjort än. Folk dör i hemmen & på gatorna då de inte får hjälp. Snart öppnas ju nya sjukhusen. Hoppas på att fler kan få hjälp då. Tyvärr verkar kina mörka det verkliga kaoset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in