2020-02-02, 14:03
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är svårt att skilja dessa åt. Så du får gå på symptom.
Varken förkylning eller influensa påverkar lungorna/andning i ett tidigt skede, men corona-viruset kan göra det.
Sen krävs det dock att du har en rimlig koppling till någon som faktiskt kan ha smittat dig, börja där.

Om du är orolig, ring sjukvårdsupplysningen för rådgivning.
Inte orolig just nu. Har inte åkt buss fr Göteborg t Jönköping!
Citera
2020-02-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
OK. Inte sett det. Låter ju bättte.
Hur 17 skiljer man på en vanlig förkylning , vanlig influensa och Corona om man känner sig krasslig?

Det gör du inte. Först när du söker vård de tar prover på dig.
Många får ju bara lindriga symptom säger de, som en förkylning, så mörkerantalet lär vara stort. Jag söker ju inte vård för en förkylning eller ens influensa, är ju normalt att få såhär års.
Gissningsvis hade många som sökt vård i Kina som bekräftats smittade inte heller sökt vård om det inte var panikstämning.
Utan panik hade bara de sjukaste sökt sig till vården.
Citera
2020-02-02, 14:04
Medlem
Xehkes avatar
420 friskförklarade i Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Friskförklarade fortsätter öka i Kina. 418 nu.

Jag är dessutom nu helt övertygad om att den tråden innehåller 99% människor med domedagsbånge som endast cherry pickar Twitter efter inlägg av andra människor med domedagsbånge.

Tråkigt.

Har du någon källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag är nyfiken på varför risken är helt obefintlig? Tyskar har smittat andra tyskar i Tyskland, varför skulle svenskar inte kunna smitta i Sverige?
Nej den är inte obefintlig. Det hela baseras på en tro att alla människor är snälla och hänsynstagande. I fallet med tyskarna var mötet viktigare än andras hälsa och det kan ju naturligtvis inte hända här enligt vissa. Vi har väl massor som åker till Thailand nu och många har redan kommit hem från Kina utan kontroll.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Har du någon källa?

https://ncov.dxy.cn/ncovh5/view/pneumonia?scene=2&clicktime=1579582238&enterid=157 9582238&from=singlemessage&isappinstalled=0
Citera
2020-02-02, 14:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Inte orolig just nu. Har inte åkt buss fr Göteborg t Jönköping!

Bra, jag menade inte att just du skulle vara orolig, menade bara som ett generellt svar.
Citera
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Istres, utanför Marseille, ska det till läste jag just i CNN. Lite märkligt val i södraste Frankrike när de flesta ombord är från länder i norra Europa.
Fransmännen skall inkvarteras i närheten. Hoppas dom tar svenskarna också.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är vad som kan bromsa dödligheten är att de som får lunginflammation som vad jag förstår är en bakteriell lunginflammation och lämplig behandling med syrgas, ECMO och antibiotika under tiden så kroppen kan återhämta sig.

Någon i tråden hävdade att viruset angriper lungorna direkt och inte indirekt. I det senare fallet banar bara viruset vägen för en bakterieinfektion genom att luftvägarnas motståndskraft försvagas.

Rör det sig ändå om en indirekt påverkan så är detta guld värt för Sverige. Sedan 2009 så har barn vaccinerats emot lunginflammation, vilket också gäller riskgrupper som äldre och folk som har problem med luftvägarna. Myndigheterna skulle då bara behöva utsträcka detta till alla över 55 år och, ev. om man hinner, vilket jag betvivlar, vaccinera hela befolkningen emot bakteriell lunginflammation. Detta skulle minska dödligheten dramatiskt även vid en mycket omfattande spridning av coronaviruset i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Hur vet de det eller de antar det?

Det är baserat på intervjuer med folk som arbetar på sjukhus/krematorier i Wuhan (artikeln i Initium) samt vittnesmål från anhöriga till patienter som dött (artikeln i Wall Street Journal).

Många vill göra gällande att antalet smittade i Wuhan är mycket högre än bekräftade fall, medan det officiella antalet döda är korrekt, och att viruset därmed inte är allvarligare än en vanlig influensa. Att KKP skulle sätta tiotals miljoner i karantän och stänga ner betydande delar av landets ekonomiska aktivitet som svar på siffror i linje med säsongsinfluensa är för mig helt orimligt. Man har sannolikt skäl att tro att viruset är allvarligare än så, vare sig det handlar om att en större andel avlider (jämfört med säsongsinfluensa) eller att en större andel behöver sjukhusvård för att överleva.
Citera
2020-02-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Som driver är nog sant.
Men med tanke på tex Wohan antagligen inne på dag 50+(om man gissar på mitten av december), grannprovinser i Kina kanske dag 40+, de flesta länder utanför Kina 1-20, Tex Tyskland dag 6, Japan och Thailand ~20. Så det kan inte finnas så många fall man kan bekräfta iom så få internationella fall utanför Kina. Och när dom väl hopar sig är vi nog sent ute

Om det smittar under inkbuationsperioden skulle det finnas många fler fall. Det är bara att räkna.
Citera
2020-02-02, 14:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Någån i tråden hävdade att viruset angriper lungorna direkt och inte indirekt. I det senare fallet banar bara viruset vägen för en bakterieinfektion genom att luftvägarnas motståndskraft försvagas.

Rör det sig ändå om en indirekt påverkan så är detta guld värt för Sverige. Sedan 2009 så har barn vaccinerats emot lunginflammation, vilket också gäller riskgrupper som äldre och folk som har problem med luftvägarna. Myndigheterna skulle då bara behöva utsträcka detta till alla över 55 år och, ev. om man hinner, vilket jag betvivlar, vaccinera hela befolkningen emot bakteriell lunginflammation. Detta skulle minska dödligheten dramatiskt även vid en mycket omfattande spridning av coronaviruset i Sverige.

Tråkig nyheter: denna vaccination kan inte skydda mot en lunginflammation orsakad av virus.
Den skyddar heller inte mot lunginflammation orsakad av kemikalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in