Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Vad kan jag säga, jag förstår att du resonerar så här, för mig är det helt galet, för mig ser det precis tvärtom ut, att republikanerna har på grund av övertaget i senaten helt utan saklig grund röstat (eller kommer att rösta) för att behålla en uppenbart olämplig president.
Man har bestämt att det inte finns något som heter maktmissbruk när man är president, och om det finns så är det ändå inte skäl för att avsätta någon. Vad kan en president göra som är värre än att missbruka makten egentligen? Men nej, det är acceptabelt, tydligen.
MEN demokraterna hade övertaget i representanthuset, DÄR utredning och framtagning av bevis skulle göras. DET vet du också. Den processen var per faktum obestridligt orättvis.
Det är enligt min mening, inte maktmissbruk att be främmande makt att utreda korruption angående bidrag som betalas ut av den egna nationen, där korruptionsmisstankarna är mycket starka och redan varit föremål för utredning, en utredning som lades ner på ett mycket misstänkt sätt av en högt uppsatt person, vars son satt i styrelsen för det bolag som misstänks ligga bakom alltihop.
Det är inte heller olagligt att vilja "hålla inne" utbetalning av dessa bidrag tills dess man ser att en utredning satts igång. Nu blev dom ju inte ens "hindrade", men om dom skulle ha blivit det, så hade det inte varit olagligt, det är en metod som används och har använts av andra presidenter tidigare, så inget konstigt eller olagligt alls.
Den enda skillnaden nu är att det är TRUMP som påkallat detta och att en av dom inblandade tillhör det demokratiska partiets största möjliga kandidat i kommande val.
Skulle det vara maktmissbruk att "trycka på" om utredning av korruption i ett land där korruptionen är mycket utbredd, bara för att en av dom inblandade möjligen är en presidentkandidat, då ligger konstitutionen och rättssystemet mycket risigt till.
DET skulle innebära att man är IMMUN mot alla anklagelser om korruption om där finns politiska kopplingar och möjlighet till politiska motiv.
DET rättshaveriet är jag mycket tveksam till.
Trump har inte på något sätt fått Ok till att utöva maktmissbruk, hur kan man få det till det? Det han har fått ok till i sånt fall är att det är möjligt att starta, be någon annan starta, utredning om korruption där det finns mycket starka misstankar sedan tidigare, oavsett inblandades politiska karriär.
Något annat vore verkligen att ge möjlighet till maktmissbruk för egen vinning skull om man är IMMUN när man har politiska intressen/karriärer att påvisa.