2020-02-02, 12:28
Medlem
HRCs avatar
Borgmästaren i närliggande Huanggang varnar nu för att antalet smittade där kommer stiga kraftigt under helgen, pga inflöde av människor som lämnade Wuhan innan karantänen infördes.

Tjänste- och ämbetsmän i Kina tänker främst på riskerna för sin egen position när de rapporterar olika saker, därför kan man inte fästa så stor vikt vid officiella rapporter och statistik därifrån. Detta ger stor osäkerhet kring hur det faktiskt är därnere.

Läkare som tidigt (början av januari) försökte varna för en epidemi i antågande blev anhållna för ryktesspridning. Kinas s.k. "öppenhet" kring den här epidemin ger jag inte mycket för. Det är förmodligen betydligt värre än vad som kommuniceras utåt. De närmsta veckorna blir intressanta att följa.

https://www.zerohedge.com/markets/mayor-city-6-million-people-next-wuhan-warns-significant-increase-coronavirus-cases-weekend
Citera
Medlem
Blåfisks avatar
Jag grävde fram denna artikel från franska medier. Den är någon dag gammal, men ändå relevant.

https://www.lemonde.fr/sante/article/2020/01/31/coronavirus-2019-ncov-les-questions-que-pose-l-evacuation-des-ressortissants_6027980_1651302.html

Google Translate ger:
Citat:
Flygplanet som återlämnar de första 200 franska medborgarna landade vid middagstid på fredag. De kommer att placeras i ensam inneslutning i 14 dagar i ett semestercenter i Carry-le-Rouet, nära Marseille.

samt

Citat:
Karantänens längd för att upptäcka 99% av fallen tycks vara fjorton dagar, enligt Wang Linfa, eftersom den uppskattade inkubationsperioden för viruset är två till sjutton dagar. Men "det finns ingen enda typ av karantän" , enligt Wang Linfa, som betonar att det är "en beräknad risk" . Till exempel kommer franska och brittiska återvändande också i karantän i fjorton dagar efter deras återkomst, medan amerikaner har isolerats i tre dagar på en flygbasis.

Edit:
https://www.ouest-france.fr/sante/virus/coronavirus-nouvelle-arrivee-de-rapatries-de-chine-dans-le-sud-de-la-france-6717763
Det verkar bara som att de franska medborgarna isoleras i Frankrike.
Senast redigerad av Blåfisk 2020-02-02 kl. 12:35.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Planet befinner sig just nu mitt över södra Östersjön, de landar i Paris om ca 2 timmar.

Tack! Ser du det på någon flygtrafiksida, eller, typ som Marine Traffic fast med flyg? För våra media verkar inte bevaka nyheten alls...
Citera
2020-02-02, 12:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack! Ser du det på någon flygtrafiksida, eller, typ som Marine Traffic fast med flyg? För våra media verkar inte bevaka nyheten alls...
Borde finnas på flightradar. Marinetraffic är ju båtar.
Citera
2020-02-02, 12:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Fast hittills genom historien har det gått rätt bra för stammarna i norra Europa. Visst vi är naiva och godtrogna i Sverige och har lite erfarenhet av krig och elände. Men jag tror att vikingablodet kommer att slå igenom när det behövs. Jag är glad att jag är i Sverige när detta händer.

Det gick inte så jävla bra i Spanska sjukan. Svenskarna trodde det bara var en säsongsinfluensa...
Citera
2020-02-02, 12:31
Medlem
verkar vara nya i frankrike 6st smittade, vill minnas det var 2 igår..men jag kanske virrat ihop?
Citera
2020-02-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Beskedet kom i morse att två av de evakuerade tyskarna var smittade. De drabbade tog beskedet med fattning, står det, och fördes med en speciell ambulans avsedd för att transportera smittsamma personer, till Universitetskliniken i Frankfurt, där de nu hålls isolerade.

Hela området, där kasernen som är omgjord till karantänanläggning står, är för övrigt helt avspärrat - det är en hårdbevakad skyddszon. Och våra svenska myndigheter, tänkte bara släppa ut återvändande svenskar på gatan - om de återvänt direkt till Sverige. Så det var tur att de inte fick göra det. Jag har faktiskt fått ont i magen nu på riktigt, p.g.a. vår regerings /icke-/agerande. Dom verkar tro att det är en hösnuva det handlar om..?

2/115 är väldigt mycket med tanke på att tyskarna troligen inte haft något "riskbeteende". Hur stor del av Wuhan är verkligen smittade?
Citera
2020-02-02, 12:33
Medlem
Någon som har koll på hur många som blivit smittade utanför Wuhan/Kina?
Alltså inte först blivit smittade och sen rest tbx...
Citera
2020-02-02, 12:34
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
verkar vara nya i frankrike 6st smittade, vill minnas det var 2 igår..men jag kanske virrat ihop?
Det har varit sex i flera dagar! En i Bordeaux (en vecka sedan), ett par i Paris (en vecka sedan), en äldre turistkines illa däran och sen hans dotter ocksa illa däran. Den 6:e har jag missat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
2/115 är väldigt mycket med tanke på att tyskarna troligen inte haft något "riskbeteende". Hur stor del av Wuhan är verkligen smittade?
Mörkertalet STORT?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Frankrike har gått från 3 till 5 till nu 6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Någon som har koll på hur många som blivit smittade utanför Wuhan/Kina?
Alltså inte först blivit smittade och sen rest tbx...
Har inte full koll, men de jag har koll på:
Tyskland minst 6
Japan: minst 2
Korea: 1
Thailand 1

Antagligen fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem