2020-02-02, 11:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ajdå
Wenzhou ör väl en ganska modern stad? Man sätter alltså i karantän för 265 fall. Wow. Modigt. Men märkligt med kuststad - hur ska de bevaka kustlinjen?

Man har väl antagligen sett att utvecklingen av nya fall är liknande den i Wuhan. I antal fall är man nu någonstans där Wuhan var den 21-22 januari.
Citera
2020-02-02, 11:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Kanske med någon av deras 2.7 miljarder övervakningskameror?
Förstår inte vad du menar.

-

Jag hoppar av tråden nu och återkommer på måndag. Det händer inte mycket under helgen, är jag säker på.
Citera
2020-02-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Öh.. nähä?
Kan du inte läsa?

Jag kan läsa, men var står etniciteten då? Du kan ju hjälpa till att hitta intressant info istället för att ironisera?

Jag ser bara listan över fall i olika länder, men nästan alla är ju kineser. Står det mer detaljerad info någonstans?
Citera
2020-02-02, 11:38
Medlem
Citat:
Öh.. nähä?
Kan du inte läsa?
Jaha du ville göra en rasfråga av det. Missade det. Vet inte.

Det var inte jag som frågade om västerlänningar utan ett tidigare inlägg.
Citera
2020-02-02, 11:38
Medlem
Draken55s avatar
Tragiskt, det här skulle vara en tråd om/under fliken vetenskap men verkar vara kidnappad av ett antal freaks som tror jordens undergång är på väg när Kina övar karantän.
Citera
2020-02-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det kan bero på att viruset har ett långsamt sjukdomsförlopp, detta skulle förklara varför både friskförklarade och döda rör sig så långsamt i relation till hur många som är inlagda på sjukhus.

Jag har inte de absolut nyaste siffrorna framför mig, och kan inte på något smidigt sätt fixa det då jag postar på telefon, men Hubei vårdar ungefär 10000 på sjukhus och har runt 30000 i hemkarantän. Övriga Kina har väl typ 4000 tusen på sjukhus men 90000 i hemkarantän. En möjlig anledning till att Hubei sticker ut vad gäller testade är således att det pågått längre där, stämmer den tesen bör övriga Kina gå om Hubei om någon vecka.

Vad tror du om det?
Fastän epidemin har pågått längre i Hubei, är ändå andelen tillfrisknade högre eller åtminstone samma i övriga Kina. Eftersläpningsteorin håller inte.
Citera
2020-02-02, 11:39
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Citat:
Även Hebei visar faktiskt tecken på att det lugnar ned sig. Antalet döda per dag i Hebei de senaste 10 dagarna:

7 - 15 - 13 - 24 - 24 - 25 - 37 - 42 - 45 - 45
Tre olika siffror, två exakt likadana. Tre olika siffror, två exakt likadana.
Exakt på pricken lika många dödsfall har inträffat två gånger.
Vad är oddsen för det?
Oddsen är inget att höja på ögonbrynen över, åtminstone inte rent statistiskt.

Tänk dig att antalet döda varje given dag som en slumpvariabel med ett väntevärde och en standardavvikelse, och att sannolikheten att utfallet blir långt bortom variansen är liten. (För en normalfördelning, till exempel, faller 95 % av utfallen inom 2 standardavvikelser från väntevärdet.)

Om nu ökningen mattas av, så att spannet av troliga utfall under en dag överlappar spannet av troliga utfall dagen efter, beror sannolikheten att få samma två dagar i följd på storleken på överlappet. Att utfallet i början, just när ökningen var som störst, sjönk från 15 till 13 hintar om att "bruset" från dag till dag inte är jättelitet.

Om överlappet för fördelningarna de två sista dagarna är mindre än 6, så är sannolikheten för det jämförbar med den att få två sexor i rad när du slår tärning. Om du dessutom betänker att datasetet du pratar om löper över 10 dagar, och jämför det med att du under 10 tärningsslag NÅGON gång får två lika i följd, så ser det plötsligt mindre märkligt ut.

(När jag simulerar scenariot jag just beskrev blir chansen för upprepade siffror tom högre än för motsvarande tärningskast, men det är i samma härad. Om bruset är mindre ökar sannolikheten för upprepningar ytterligare.)

Om det fortsätter vara exakt 45 i flera dagar till håller jag med om att vi bör titta på det, men nu ser det normalt ut. Jag understryker att jag inte är medicinare på något sätt, och att mitt svar bara är riktat till den rent statistiska frågan "vad är oddsen?".
Senast redigerad av HanMedPinnen 2020-02-02 kl. 11:43. Anledning: Lägger in citat av vad Grollaren svarade på för kontext
Citera
2020-02-02, 11:40
Medlem
Xehkes avatar
Antalet friskförklarade i Kina ökar stadigt. 381 friskförklarade i detta nu. 37 personer som blev utskrivna från ett sjukhus i Wuhan.

https://mobile.twitter.com/globaltimesnews/status/1223916187597164545
Citera
2020-02-02, 11:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Tragiskt, det här skulle vara en tråd om/under fliken vetenskap men verkar vara kidnappad av ett antal freaks som tror jordens undergång är på väg när Kina övar karantän.
Den ligger under Medicin & Hälsa.
INFORMATIONSFATTIG SÖNDAG.
Ses imorgon.
Citera
2020-02-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Alla borde ta och läsa denna och ta ett djupt andetag

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/

Tack bra info, väntar med spänning på "bevisen" på att skribenten i länken är anställd av soros/cia/Kinas regering/globalisterna/judarna/isis för att sprida falska rykten så fler vita alfa män blir drabbade.

Om man ser lite nyktert på läget kan man lite skamset dra slutsatsen att alla klassiska mammaråd verkar vara bäst, tvätta händerna, ät frukt och vitaminer och håll dig hemma om du är krasslig.

Mammor vet nog bäst trots allt.
Citera
2020-02-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estring
Det vore klädsamt om du svarade på mitt senaste inlägg där jag klargjorde varför jag anser att ditt förslag att stänga Sverige är orimligt istället för att gnälla, det kallas debatt och diskussion du vet när man lägger fram sina argument och diskuterar Sakfrågan.

För övrigt vet jag att seb stoppade alla företagsresor till fastlandskina förra veckan.
Om det är orimligt eller ej beror helt på smittans karaktär, ju mer smittsam, dödlig eller vårdkrävande sjukdomen är desto större anledning att stänga gränsen så klart. Man kan ju inte dra alla sjukdomar äver en kam. Men som det ser ut i nuläget är denna sjukdom så allvarlig att man måste göra begränsningar av rörligheten Allt annat är idioti. Kanske om en månad att man vet så mycket mer så att man kan ta ett annat beslut.
Citera
2020-02-02, 11:43
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Du är så gullig när du fäktas så av bara vilja att detta ska vara den största människodräpare i mannaminne. Få har spätt på paniken så hårt som du i tråden. Vad är det med dig egentligen, är du kronisk hypokondriker eller vill du bara uppvigla till hysteri?

Jag citerade dig i förrgår då du på allvar sa att det var möjligt att enbart barn kommer bli kvar på planeten, då de verkar skonade från smittan.

Kan vi inte bara konstatera att det är långt ifrån fastställt att viruset smittar under inkubation? Just nu säger svenska och tyska myndigheter samt talespersoner för WHO att det inte pekar på det.

Är du mer sakkunnig menar du? Har du kännedom om någonting från det tyska fallet som vi andra inte har vetskap om?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 BARNEN verkar vara smittbärare, men syptom bryter inte lika lätt ut, baserat på tyska fsllen

2 Jag behöver inte tala om de tyska fallen för dig, du får använda Flashbacks sökfunktion och googla som alla andra. Men det mesta står redan i tråden. Som du säkert vet smittade tyskarna ner varann utan att ha symptom.

ADJÖ!
Det där om barnen är jag medveten om, det var inte det jag påpekade utan att du skrev, som i ett tiotal andra av dina inlägg, en panikartad utsvävning om "ååh tänk om det bara kommer finnas föräldralösa barn kvar på jorden om ett år", och så har du hållt på.

Det jag vill säga med Tyskland är att vi vet inte med säkerhet hur symptomfri personen från Wuhan var. Som du säkert vet så blir folk i din familj olika sjuka av samma smitta, det kan du väl fan inte förneka? Dvs. din brorsa kanske pallar gå till jobbet efter två Treo medan din farsa ligger helt sänkt i soffan i 4 dagar.

Så kan du med 100 % säkerhet säga att viruset INTE multiplicerat sig färdigt i dennes kropp, tillräckligt för att utsöndra viruset? Känner du personen i fråga? Arbetar du på sjukhuset där denne isolerats? Du ägnar dig åt cherry picking och lyfter fram de jävligaste uppgifterna oavsett hur bekräftade de är. Hela tiden. Samt lägger till dina egna utsvävningar i form av dödsångest hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in