2020-02-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Visst gör det det. Har du inte ens läst det?
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Första dödsfallet utanför Kina idag, men inte här ännu. Jag tror att vi får vänta ytterligare en eller två veckor på dödsfall i Europa, då smittan inte har varit här så länge ännu. Vi har ju inte heller haft någon information, varför folk kan ha dött feldiagnosticerat.

Hen frågade om västerlänningar, på den där listan görs väl ingen skillnad mellan asiater i diaspora och västerlänningar.
Citera
2020-02-02, 11:30
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Om svenskarna som flygs hem o inte sätts i karantän visar sig smitta andra och ett stort utbrott sker, ska Steffe sitta i internationell media och på knackig engelska säga ” vi har varit naiva”? Herregud vilket skämt Sverige börjar bli.

Han har ju sagt att han ska åtgärda bostadsbristen i Sverige och det är ju både effektivare och mer miljövänligt att ha ihjäl ett par hundra tusen än att bygga hyreslägenheter. Tråkigt för allahusbögar(bostadsbyggare) på alla byggen men förhoppningsvis ryker dom också.

Tyvärr valde folket ful-Stefan till statsminister och den man ligger med får bädda som man säger här i Malaysia.
Citera
2020-02-02, 11:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Idag kom en nyhet som kanske är en av de mest bekymmersamma hittills:

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/china-city-wenzhou-outside-coronavirus-epicentre-wuhan-12382090

Staden Wenzhou stängs ner helt. Detta är en stad vid kusten, som ligger ca 70 mil från Wuhan. Staden har ca 9 miljoner invånare och är mycket viktig för tillverklingsindustrin. Det är en speciell ekonomisk motor för Kina.

Nu införs samma drastiska åtgärder som i Wuhan:
- Staden försluts, alla resor in och ut är stoppade
- Endast en person från varje hushåll får gå ut varannan dag för att skaffa förnödenheter
- All kollektivtrafik stoppas (detta är en 9-miljonersstad med stort tunnelbanenät bland annat)
- Alla företag ska hålla stängt minst tilll den 17:e februari
- Alla skolor och universitet ska hålla stängt till minst 1:a mars

Wenzhou har hittills 265 fall av coronavirus i staden och totalt 661 i Zehijang-prefekturen som den ligger i.
Ajdå
Wenzhou är väl en ganska modern stad? Man sätter alltså i karantän för 265 fall. Wow. Modigt. Men märkligt med kuststad - hur ska de bevaka kustlinjen?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-02 kl. 11:39.
Citera
2020-02-02, 11:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så kan det vara. Problemet är ju att enligt uppgift så ska ju 5 milj Wuhaneser vara på "rymmen".
Wuhaneserna på rymmen tycks inte hittills ha gett upphov till stor smitta åtminstone inte dödlig sådan.

(Wuhan sattes i karantän för 10 dygn sedan.)
Citera
2020-02-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Stefan Löfven har väl överhuvudtaget inte sagt eller gjort något som rör denna smitta? Han är väl ännu mer passiv och osynlig än vanligt. Förstår inte ens hur du kan komma att tänka på honom, jag hade faktiskt i stort sett glömt att vi har en statsminister.
Och vad vill du han ska säga, finns det något han kan säga som skulle lugna dig? Troligen inte. Men det finns proffs t.ex. på folkhälsomyndigheten som har begärt att viruset ska klassas som samhällsfarligt vilket regeringen bifallit. Och det är rätt ordning, politiker ska inte hitta på sånt på egen hand. Vad är det du saknar, tröstande ord från en landsfader?
Citera
2020-02-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ajdå
Wenzhou ör väl en ganska modern stad? Man sätter alltså i karantän för 265 fall. Wow. Modigt. Men märkligt med kuststad - hur ska de bevaka kustlinjen?
Kanske med någon av deras 2.7 miljarder övervakningskameror?
Citera
2020-02-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Alla borde ta och läsa denna och ta ett djupt andetag

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/

Håller med en nyanserad och bra analys.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Här kommer lite fakta så ni antagonister kan läsa på

Källa

Om vi jämför den vanliga influensa i USA med Corona-influensa:

Källa

Är det hysteri i USA för 8200 döda? Nej. Men i Kina, så är det hysteri. Det är för att Kina regering BRYR SIG om sitt folk. De är oroliga för man vill ej att sitt folk ska skadas eller dö pga en vanlig influensa. I USA bryr man sig ej om sitt folk utan låter de dö som flugor i influensan.

Snälla "FB-experter" (), läs på innan ni börjar med era fabler och uppdiktade historier om att Corona-influensan skulle vara farlig. Det har dött en bråkdel av antalet i US, anser ni det är farligt med Corona vad är då influensan i USA?

Hej, tänkte bara kolla med dig så jag vet var jag har dig: Jämför du en vanlig säsongsinfluensa med ett helt nytt typ av virus med hög spridningsfaktor?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hen frågade om västerlänningar, på den där listan görs väl ingen skillnad mellan asiater i diaspora och västerlänningar.

Öh.. nähä?
Kan du inte läsa?
Jaha du ville göra en rasfråga av det. Missade det. Vet inte.
Citera
2020-02-02, 11:35
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, något är speciellt med Hubei.

Här är antalet dödsfall per dag i kina utanför hubei de senaste 10 dagarna:

1 - 1 - 2 - 0 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1 - 0

dvs, det är ett mycket lågt samt konstant antal nya döda per dag utanför Hubei!

Jag har även tittat lite på antalet smittade i kina utanför hubei. De tre senaste dagarna visar minskande antal nya smittade per dag.

761 - 752 - 668

Jag tycker det ser ut som att problemet är begränsat till Hubei. Ja det kanske är för att karantänerna fungerar och att resandet minskat.

Det kan bero på att viruset har ett långsamt sjukdomsförlopp, detta skulle förklara varför både friskförklarade och döda rör sig så långsamt i relation till hur många som är inlagda på sjukhus.

Jag har inte de absolut nyaste siffrorna framför mig, och kan inte på något smidigt sätt fixa det då jag postar på telefon, men Hubei vårdar ungefär 10000 på sjukhus och har runt 30000 i hemkarantän. Övriga Kina har väl typ 4000 tusen på sjukhus men 90000 i hemkarantän. En möjlig anledning till att Hubei sticker ut vad gäller testade är således att det pågått längre där, stämmer den tesen bör övriga Kina gå om Hubei om någon vecka.

Vad tror du om det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wuhaneserna på rymmen tycks inte hittills ha gett upphov till stor smitta åtminstone inte dödlig sådan.

(Wuhan sattes i karantän för 10 dygn sedan.)
Förutom att man nu sätter en till mångmiljonstad i karantän...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och vad vill du han ska säga, finns det något han kan säga som skulle lugna dig? Troligen inte. Men det finns proffs t.ex. på folkhälsomyndigheten som har begärt att viruset ska klassas som samhällsfarligt vilket regeringen bifallit. Och det är rätt ordning, politiker ska inte hitta på sånt egen hand. Vad är det du saknar, tröstande ord från en landsfader?

Var uttrycker jag att jag saknar Stefan Löfvens ord? Jag konstaterar att han är osynlig och att jag i stort sett glömt hans existens. Det kan ju faktiskt tolkas som något jag är nöjd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in