2020-02-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kanske dags att låta alla bidragsflyktingar göra sin nytta. Vi har en enorm arbetsför grupp som inte kan eller vill jobba, som kan göra en jätteinsats.
Nu pratar vi inte som sjuksystrar, men typ assistenter eller allt annat som gör att riktig sjukvårdspersonal kan fokusera på sjukvårdsarbetet och mindre på allt annat som egentligen inte behöver akademisk examen.

Allt arbete inom hälso-och sjukvård kräver utbildning! Exv städning ska utföras på speciellt sätt. Det saknas undersköterskor (flerårig gymnasieutbildning), sjuksköterskor (flerårig högskoleutbildning) och läkare!
Inom vården jobbar f ö redan idag många i Sverige utbildade, kompetenta invandrare och andra generationens dito. De har valt det själva och behandlar därför patienter på korrekt och kompetent sätt. Den som blir tvingad att arbeta med vård, oavsett härkomst, kommer inte att göra ett bra jobb. Tvärtom kan i dessa fall t o m smittspridning öka!
Citera
2020-02-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De så kallade experterna deras estimat är faktiskt bara kvalificerade gissningar ut i från vad de vet om sådana här epidemier från tidigare och de siffror de har från Kina. Siffrorna från Kina kan man i fråga sätta. Inte för de försöker dölja något utan att det är fullt naturligt med ett så stort utbrott i en provins. Din gissning är nog nästan lika bra som WHos.
Helt rätt, det är kvalificerade gissningar utifrån kunskap till skillnad från alla vilda gissningar utifrån okunskap som florerar här. Min favorit är nog den att det är 5G som orsakat det.
Citera
2020-02-02, 10:31
Medlem
Många snackar om varför antalet döda inte är fler och varför de som dött nästan uteslutande finns i Kina..
Tänk till lite!
1. Viruset började i Wuhan, alltså är det befolkningen där som varit sjukast längst
2. Man dör inte samma dag som man smittas eller insjuknar. Det tar tid! Om en vecka eller två börjar nog siffrorna för avlidna utanför Kina att sakta öka. Men det lär knappast bli några höga siffror.
3. Några puckon här påstår att dödligheten är 60% eller 90% osv. Jag bara undrar - har ni ens läst matematik i skolan??? Man kan inte använda siffrorna för avlidna och tillfrisknade på det sätt ni gör! Antalet smittade ökar hela tiden, alla smittade är inte reggade i tabeller och diagram för sjukhusen har inte material för att ta prover på alla.
4. Och snälla sluta va så uppenbart dumma i huvudet så ni på riktigt tror att Kina dumpar liksäckar helt öppet i bussar, lastbilar, på gatorna osv! Det här är ingen ”outbreak”-film där vi ska räddas av Dustin Hoffman på slutet. Get real or get out!
Citera
2020-02-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns ju folk som varit lindrigt sjuka i över en vecka innan de blivit allvarligt sjuka, så det verkar ju kunna dröja...
ja precis "lugnet före stormen" - det här viruset är ingen lek. Sv-nska myndigh skiter i det som hämtar hem svenskar idag. Fanns en svensk tjej som valde att stanna kvar, hon ville inte ta den risken att ta med smittan till Sverige "klok tjej". Var på nyhetsmorgon i morse!
Citera
2020-02-02, 10:33
Medlem
Jämfört med andra provinser i Kina har Hubei, med Wuhan som huvudstad, många fler döda (drygt 3%) i förhållande till antalet smittade. Kan det vara så att ett stort antal som fick smittan tidigt och tillfrisknade och aldrig kom med i statistiken, medan de som blev riktigt sjuka varav många dog, kom med? Det skulle kunna förklara deskripansen.
Citera
2020-02-02, 10:36
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Men lägg av själv med att skriva i undertoner som pekar mot världens undergång osv. Håll det sakligt själv till att börja med kanske 🤯

Jag är väldigt saklig.
Jag har fog för det jag skriver.
Hur jag väljer att skriva har du för övrigt inte med att göra. Gillar du inte mina inlägg, läs dem inte då.
Citera
2020-02-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Jämfört med andra provinser i Kina har Hubei, med Wuhan som huvudstad, många fler döda (drygt 3%) i förhållande till antalet smittade. Kan det vara så att ett stort antal som fick smittan tidigt och tillfrisknade och aldrig kom med i statistiken, medan de som blev riktigt sjuka varav många dog, kom med? Det skulle kunna förklara deskripansen.
Eller kan det vara så enkelt att man där redan har fler allvarligt sjuka än vad vården kan hantera...
Citera
2020-02-02, 10:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ja precis "lugnet före stormen" - det här viruset är ingen lek. Sv-nska myndigh skiter i det som hämtar hem svenskar idag. Fanns en svensk tjej som valde att stanna kvar, hon ville inte ta den risken att ta med smittan till Sverige "klok tjej". Var på nyhetsmorgon i morse!

Det är inte Sverige som hämtar svenskarna (Gud ske lov...) det är EU, med ett franskt plan. Planet ska snart landa i Frankrike, sedan ska alla undersökas, och därefter i karantän. Jag kan inte se annat, än att detta även gäller svenskarna.
Citera
2020-02-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Många snackar om varför antalet döda inte är fler och varför de som dött nästan uteslutande finns i Kina..
Tänk till lite!
1. Viruset började i Wuhan, alltså är det befolkningen där som varit sjukast längst
2. Man dör inte samma dag som man smittas eller insjuknar. Det tar tid! Om en vecka eller två börjar nog siffrorna för avlidna utanför Kina att sakta öka. Men det lär knappast bli några höga siffror.
3. Några puckon här påstår att dödligheten är 60% eller 90% osv. Jag bara undrar - har ni ens läst matematik i skolan??? Man kan inte använda siffrorna för avlidna och tillfrisknade på det sätt ni gör! Antalet smittade ökar hela tiden, alla smittade är inte reggade i tabeller och diagram för sjukhusen har inte material för att ta prover på alla.
4. Och snälla sluta va så uppenbart dumma i huvudet så ni på riktigt tror att Kina dumpar liksäckar helt öppet i bussar, lastbilar, på gatorna osv! Det här är ingen ”outbreak”-film där vi ska räddas av Dustin Hoffman på slutet. Get real or get out!
Varför antalet döda inte är fler utanför kina beror nog på något av följande.
1, Smittar inte särkilt effektivt
2, Dödligheten är låg
3, Väldigt lång tid inkubationstid
4, Typ av vård som finns tillgänglig
Citera
2020-02-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Ingen aning. Vad har det mrd mitt inlägg att göra?
Ursäkta! Blev fel. Det var riktat till vetruvianskemannen som du citerade.
Citera
2020-02-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja naturligtvis är det en rimlig åtgärd.
Det ska vara stängt tills ingen ny smitta rapporterats på minst en månad.
Hur många tycker du ska dö innan åtgärd? Vad är rimligt?
100? 1000? 100 000?

Med det resonemanget skulle Sverige vara stängt jämt. Det är ständigt olika sjukdomar som sprids, influensa i olika former, sorkfeber mässling hiv bara idag for 103 svenskar gonorré 😉. Hur många skulle dö på sikt om vi gjorde om Sverige till ett Nordkorea med plus i kanten, utan utbildning utan företag och närmare 100% arbetslösa?
Hur tror du dödligheten påverkas när alla sjukhus stänger nån vecka in i din plan?

Pol pot försökte nåt liknande en gång i tiden men inte ens de hade permanent utegångsförbud och helt stängda gränser, 25% av befolkningen strök med i det experimentet.
Citera
2020-02-02, 10:40
Medlem
Magnetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har för övrigt en tandläkartid nästa vecka. En kavitet som BORDE lagas, men jag funderar på att skjuta upp tiden. Till och med om jag skulle förlora tanden (och så illa är det inte än i alla fall) så vore det bättre än att bli smittad på tandläkarmottagningen. Tänk om folk hostar i väntrummet! Eller om en patient med smittan har varit i stolen före mig. Tänk om personalen till och med slarvar med steriliseringen av instrumenten mellan patienterna! Eller hur skulle ni andra tänka?

Det finns högst troligen enstaka smittade redan i Sverige men sannolikheten att du skulle råka på en av dem hos tandläkaren är antalet enstaka smittade delat med tio miljoner. Den här smittan dödar främst män över 50 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in