Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Skop:s senaste mätning som jämförs med den från juni/juli 2019
S 23,1% (-2,5)
V 10,7% (+1,8)
MP 4,1% (-0,6)
C 9,6% (+0,1)
L 3,8% (-1,9)
SD 23,3% (+5,3)
M 17,4% (+0,4)
KD 6,7% (-2,5)
Övriga 1,4% (+-0)
https://skop.se/main/wp-content/uploads/2020/01/SKOPs-valjarbarometer-30-januari-2020.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Sentios senaste mätning
S 22,1% (+1,0)
V 9,7% (-0,4)
MP 4,0% (-0,5)
C 7,0% (+0,2)
L 2,4% (-0,8)
SD 28,8% (-0,3)
M 16,6% (+0,1)
KD 7,8% (+1,5)
Övriga 1,6% (-0,8)
https://twitter.com/StatistiskO
Även om S inte medger det tror jag de allvarligt överväger att byta partiledare, kanske inte just nu, men inför valet 2022 måste han bytas ut.
L känns som de ligger där jag vill ha dem, d.v.s. under 4%-spärren. Om de inför valet kommer ligga strax under finns risken att de får stödröster nog att klara sig över spärren, varför jag hoppas de inför valet kommer ha max sådär 3,6% någonting. (Jag gissar att gränsen ligger där någonstans för att få stödröster.)
Nu är det bara hoppas att även MP kommer fortsätta tappa sympatisörer. För utan MP och L kommer vänsterblocket vara rejält rökta för lång tid framåt. Dessutom har de i sina förhandlingar både med S och med Alliansen genom åren skapat stor skada för landet. (Jo, jag vet naturligtvis att L var en del av Alliansen, vilket delvis var en förklaring till de negativa beslut de fattade.) M.a.o. kommer även de andra partierna slippa MP:s och L:s politik i sina förhandlingar, liksom få ett glasklart besked från väljarna på vilken politik det straffar sig att föra.
MP har hitintills främst levt på sitt stora stöd bland förstagångsväljarna. Jag kan ha fel här, men jag har uppfattat att 0-talisterna och 90-talisterna skiljer sig lite åt (om man jämför dem när de var i samma ålder). T.ex. beträffande sitt stöd för de värderingar MP lever på, men även i vilken omfattning de följer msm, vilket medför minskade möjligheter för msm att påverka dem i en MP-vänlig riktning. (Kanske var t.ex. hårdlanseringen av Greta T. ett misslyckat försök från msm:s sida att försöka skapa en ny idol för tonåringarna?) Stämmer allt detta skulle det vara ödesdigert för MP - och således positivt för Sverige.