2020-02-01, 16:32
Medlem
Jag fick en orättfärdig böter på 1550 kr av SL pga administrationsfel. Enligt bötern så har jag till imorgon på mig att överklaga den, men det har tagit till idag för mig att rätta till administrationsfelet. Problemet är att ISS kundtjänst (de som sköter biljettkontrollen) har stängt på söndagar. Har jag rätt att överklaga bötern efter att tio dagar har gått?
Citera
2020-02-01, 17:17
Medlem
Skulle gissa att de med 10 dagar menar 10 arbetsdagar. Så jag hade ringt dom på måndag.
Citera
2020-02-01, 17:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mossmyr
Jag fick en orättfärdig böter på 1550 kr av SL pga administrationsfel. Enligt bötern så har jag till imorgon på mig att överklaga den, men det har tagit till idag för mig att rätta till administrationsfelet. Problemet är att ISS kundtjänst (de som sköter biljettkontrollen) har stängt på söndagar. Har jag rätt att överklaga bötern efter att tio dagar har gått?

Kntrollavgiften är ju en kontrollavgift och du kan bestrida den avgiften som vilken faktura som helst. Det är sedan upp till ISS att bevisa att du har överträtt deras avtal. Du motbevisar dem med ditt eget underlag för administrativt fel och tinget kommer att avskriva fodran.
Citera
2020-02-01, 17:40
Medlem
Citat:
Det är med all säkerhet inte "böter". Andra avgifter som kan komma ifråga klassas som civilrättsliga sanktionsavgifter och hanteras därefter.

Skicka din besvärsskrivelse och invänta svar, därmed är fordran tvistig.
Citera
2020-02-01, 20:28
Medlem
Tack för alla svar, jag provar att ringa på måndag.
Citera
2020-02-01, 20:35
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, jag provar att ringa på måndag.
Är det tillfyllest som överklagan? Det brukar krävas att det sker skriftligt.
Citera
2020-02-02, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det tillfyllest som överklagan? Det brukar krävas att det sker skriftligt.

Antagligen lever TS i tron att ärendet kan skrivas av på stående fot under samtalet.
Citera
2020-02-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Antagligen lever TS i tron att ärendet kan skrivas av på stående fot under samtalet.
Vilket kan inträffa, men mer troligt vill de ha en formell besvärsskrivelse med post.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in