2020-02-02, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Där sa du något! Hade inte reflekterat över att värmländska kan ha påverkat. Hur som helst tycker jag inte det är ett märkligt misstag.
Nej, jag tror inte heller att han sa det ordet av misstag. Absolut inte.
En advokat som uttalar sig i media väger nog oftast sina ord på guldvåg.
Citera
2020-02-02, 03:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Om det nu är så att mamman tappat det
så kan barnet fallit så illa att det brutit nacken och skadat hjärnstammen och förlängda märgen eller fått ett dödligt trauma mot huvudet som tex skallfraktur eller stor blödning i hjärnan.*

Jag gissar dock på shaken baby syndrome, vilket barn upp till fem år kan dö av.
Barnet kan ha varit ängsligt och gnälligt och ja..... pappan verkar ju uppenbarligen utgöra en risk med tanke på utlåtandet.
Alltså det menas att hon förlorat ett barn, kan formuleras tappat ibland. Absolut inte att det betyder tappat bokstavligen, gäller att man läser artikeln noggrant så förstår man det, det gjorde jag åtminstone.
Citera
2020-02-02, 04:46
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
I Norge heter förlorat "tapt".
Värmländska dialekten har påverkan från norska språket, så det kan kanske förklara saken.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Där sa du något! Hade inte reflekterat över att värmländska kan ha påverkat. Hur som helst tycker jag inte det är ett märkligt misstag.

I Norge heter det ikke at man har "tapt" sin dotter, der heter det at man har "mistet" sin dotter.
Citera
2020-02-02, 05:49
Medlem
Alltså, en 3åring är inget man bär hur som helst och sedan tappar rätt upp o ned med bruten nacke som utfall.
Citera
2020-02-02, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
I Norge heter förlorat "tapt".
Värmländska dialekten har påverkan från norska språket, så det kan kanske förklara saken.

Du taper en kamp.

Og mister et barn.

Å si tapt et barn blir helt feil.
Citera
2020-02-02, 06:33
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Alltså, en 3åring är inget man bär hur som helst och sedan tappar rätt upp o ned med bruten nacke som utfall.

Nä och det börjar bli tröttsamt att det dyker upp nya sömniga jävlar hela tiden (inte du) som ska diskutera det. Advokaten gjorde ett klumpigt ordval, that's it... inte fan avslöjade han ännu icke offentliga uppgifter.
Senast redigerad av elva9tolv 2020-02-02 kl. 07:11.
Citera
2020-02-02, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Alltså det menas att hon förlorat ett barn, kan formuleras tappat ibland. Absolut inte att det betyder tappat bokstavligen, gäller att man läser artikeln noggrant så förstår man det, det gjorde jag åtminstone.

Okej, så du tycker att advokatens formulering är absolut till 100 procent GLASKLAR och väcker inte minsta fundering? Du undrade ingenting när det på ett håll även stod att barnets huvud skulle vara separerad från kroppen och vilket av de två uppgifterna som kunde stämma?

I vilket fall så är det väl en illa vald formulering av hennes advokat.

– Jag kan inte berätta mer än att det är en tragisk olyckshändelse i hemmet. Min klient förnekar att hon är på något sätt vållande, säger mammans advokat Per Oehme.

Han fortsätter:

– Hon är helt förkrossad. Inte nog med att hon har tappat ett barn, nu är hon inlåst också

https://www.expressen.se/nyheter/krim/mamman-om-dotterns-dod-en-tragisk-olycka/

Orkar inte diskutera det där nåt mer. Det har ju avhandlats sjuttioelva ggr igår kväll.
Citera
2020-02-02, 07:11
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Okej, så du tycker att advokatens formulering är absolut till 100 procent GLASKLAR och väcker inte minsta fundering? Du undrade ingenting när det på ett håll även stod att barnets huvud skulle vara separerad från kroppen och vilket av de två uppgifterna som kunde stämma?

I vilket fall så är det väl en illa vald formulering av hennes advokat.

– Jag kan inte berätta mer än att det är en tragisk olyckshändelse i hemmet. Min klient förnekar att hon är på något sätt vållande, säger mammans advokat Per Oehme.

Han fortsätter:

– Hon är helt förkrossad. Inte nog med att hon har tappat ett barn, nu är hon inlåst också

https://www.expressen.se/nyheter/krim/mamman-om-dotterns-dod-en-tragisk-olycka/

Orkar inte diskutera det där nåt mer. Det har ju avhandlats sjuttioelva ggr igår kväll.
Det är en illa vald formulering! Lägg ner nu.
Citera
2020-02-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Det är en illa vald formulering! Lägg ner nu.

Ja, tack! Håller med!
Hälsa gärna de övriga det också.
Alternativt att de läser bakåt så de förstår att det redan har diskuterats och är avklarat, så man slapp fortsätta svara vidare på kommentarer om detta där man nu även ville påtala att jag har kass läsförståelse: Gäller att man läser artikeln noggrant? Var det inte exakt det jag gjorde?

PUNKT för mig i detta ämnet.
Citera
2020-02-02, 07:24
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ja, tack! Håller med!
Hälsa gärna de övriga det också.
Alternativt att de läser bakåt så de förstår att det redan har diskuterats och är avklarat, så man slapp fortsätta svara vidare på kommentarer om detta där man nu även ville påtala att jag har kass läsförståelse: Det gäller att man läser artikeln noggrant? Var det inte exakt det jag gjorde?

PUNKT för mig i detta ämnet.
Jag läste ditt inlägg fel, skäms på mig. Du har rätt!
Citera
2020-02-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7397033

Brott mot griftefriden? Vad kan detta innebära. Nån som sett nåt mer om "vållandet"

Hur kan detta rubriceras som brott mot griftefriden?
Citera
2020-02-02, 08:27
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxan666tord
Hur kan detta rubriceras som brott mot griftefriden?

Vad tänker du på? Att hon säger att brott mot griftefriden kan vara att man väljer att inte ringa 112 med en gång. Ja det skulle jag säga är ett brott mot griftefriden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in