Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Förresten: UD har fortfarande inte gått ut med en rekommendation att inte resa till Thailand. Om de hade gjort det, hade vi sluppit att folk reser dit nu för att de redan har betalat resan, och är dumsnåla. För med UD:s officiella rekommendation kan man få pengarna tillbaka om man avbokar.
En sådan relativt liten grej, skulle kunna bli skillnaden mellan att en epidemi bryter ut här i Sverige, och att den inte gör det. Men alla åtgärder - till och med sådana som inte kostar något - sitter liksom "långt inne" för våra myndigheter. Man avvaktar, avvaktar och avvaktar... Vill inte ta några beslut, som skulle kunna vara obekväma för någon.
Följer händelseutvecklingen väldigt noga här då jag är i Thailand.
Sjukt att UD inte agerar och jag uppdaterat mig dagligen då och blir faktiskt arg över att UD inte agerar med restriktioner utan enkelt hänvisar till lokala myndigheter.
Vad har dem lokala myndigheterna att säga till om en turist sen återvänder hem?
För sist jag var i Phuket flygplats så var det knökfullt med kineser och att svenskar ska beblanda sig med dem, det gör mig nervös.
Pass från en kines ges till incheckningen, denne får virus på händerna, näste person är en svensk som lämnar över sitt pass som sen får tbx den smittad, osv osv.. Finns många scenarion och i och med att många scenarion finns då kanske man ska gå ut med någon form av restriktion till sina medborgare.
Därtill länkar UD till sidor som inte fungerar, departement disease control tex.
Men intressant att Who går ut i sina rapporter och hänvisar till hur myndigheter ska agera men Sverige är passiva på den punkten ännu. Rapporterna finns på Who hemsida angående corona viruset och är på slutet av rapporterna.