2020-02-02, 03:18
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Dödligheten är 2,08% med de nya officiella siffrorna nu.
Trenden håller i sig - siffran går sakta nedåt.
Vart hittar du det? Om du tror att du delar döda med smittade så är det ju inte rätt.
Citera
2020-02-02, 03:20
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7956609/Male-Chinese-student-mother-UKs-coronavirus-victims.html

En Oxford matematiker tror att det är en chans på tre för ett Corona utbrott i England.

Hans beräkningar grundar sig på att 20% blir infekterade av symptomfria.
Citera
2020-02-02, 03:28
Medlem
InteMassmedias avatar
Jag gissar på att nästa smittad i Sverige kommer att finnas i Göteborg eller i närheten.
Jönköpingskvinnan ska ha tagit flygbussen till Göteborg central och där väntat en längre tid på buss mot Jönköping.
Så hon kan ha smittat någon i Göteborg eller på bussen mot Jönköping.
Citera
2020-02-02, 03:40
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag är medveten om att en frisk person kan hosta och nysa sporadiskt. Vad folkhälsomyndigheten och deras amerikanska motsvarighet menar när de säger att man inte smittar under inkubationstiden är: Att du smittar inte om du hostar eller nyser helt sporadiskt under inkubationstiden. Bara för att du är smittad och har antikroppar i blodet finns det inte i kroppsvätskor och saliv.

Jag tror inte du vill förstå mig.
"Bara för att du är smittad och har antikroppar i blodet finns det inte i kroppsvätskor och saliv".

Det vore mycket märkligt om inte viruset finns i saliv eller sputum om antikroppar finns i blod eftersom virusets etilogi är sådan att vägen för viruset in i kroppen är via celler i slemhinna i nasopharynx samt munhåla (Samt kanske även celler i öga och lunga).

Med andra ord, när antikroppar finns i blod finns med sannolikhet gränsande till visshet virus i salivproducerande celler och/eller sputumproducerande celler.

Ditt påstående är uppenbart felaktigt och alla som läst patologi, infektionssjukdomar och fysiologi förstår detta.

Därmed inte nödvändigtvis sagt att man smittar bara för att man har antikroppar i serum. Virusnivåerna kan ju fortfarande vara för låga i saliv och sputum för att det ska finnas en chans för viruset att smitta. Men det kan också vara så att det "bara" krävs extremt nära kontakt för att viruset ska smitta (T ex en kvarts kyssande med mycket salivutbyte) så att den reella risken att viruset smittar är mycket liten, nära noll men ändock inte obefintlig, inom 2-3 dagar från inkubationstidens början.
Citera
2020-02-02, 03:42
Medlem
Kedoslavs avatar
De kommer sprida sig mer i Sverige, bara en tidsfråga. Först importerade fall sen person till person och då sitter vi i klistret. Har gång på gång sakt att de ända som kan isolera smittan är att inte importera den hit, dvs stänga gränsen till Kina, men regeringen verkar inte förstå bättre. Varenda asiat jag sett idag när jag gått ut har jag undvikit med minst 10 meter avstånd då jag tar de säkra före de osäkra. De enda ljuset i tunneln är Vaccinet eller en effektiv medicin mot viruset. Ni som följde svininfluensan för 10-12 år sen, jag minns att de också va stora nyhetsrubriker men jag minns inte att de va sån här stor hype med att isolera smittan och skyddsdräkter/munskydd osv. Hur länge tog de för att framställa vaccinet mot svininfluensan? Och hur långt bort ett vaccin är vi mot detta helvetes viruset ?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hur har Kina handlat fel? Dom har gjort massiva insatser. Visst, dom borde ha varit betydligt snabbare. Jag är också rädd för att det här ska drabba oss men jag försöker hålla mig lugn och rationell till skillnad från många här. Det hjälper inte att sprida panik och konspirationsteorier dag ut och dag in.

Wuhan har det jävligt tufft just nu, det kan alla vara överens om. Varför så många blev sjuka där kan bero på att många saker, som att massvis med människor köade i timmar på olika sjukhus och feberkliniker.

Därför ska man inte stirra sig blinda på siffrorna i Wuhan och Hubei.

Det fanns säkerligen människor som smittades innan ens läkarna förstod att det var en aggressivare variant än säsongsinfluensan
Jag lurar lite på om de som smittades vid point zero har en värre form än andra som smittas. Vad tror du?
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Let's do a simple back of the envelope math problem. Of the ~100 known international cases that have recovered or are known to be stable and on the path to recovery. For each natural fatality %, what is the chance that just purely randomly, we would have seen no deaths so far?

If the fatality rate were 0.5%, it is 60.58% likely that we would have seen no deaths. Quite possible!
1% = 36.60%
1.5% = 22.06%
2% = 13.26% still possible
2.5% = 7.95%
3% = 4.76% getting unlikely now
5% = 0.59% quite unlikely
10% = 0.003% pretty much impossible

So, the fatality percentage can't be about 10%, because we would have observed deaths in the international cases by now. Now China's data doesn't really allow us to tell up to say, 2-3%, but we can still pretty confidently say that the death rate is not killing people left and right, and therefore there is no great mass killing coverup.

Ovanstående visar att viruset inte är i närheten lika dödligt som exempelvis Sars. Max 2-3 procent, men sannolikt lägre.

Ovanstående källa påstår sig ha mer detaljerad insyn i de internationella fallen än vad som just nu är publikt tillgängligt och säger att det i nuläget inte finns något som tyder på att något fall är nära att leda till döden.

Goda nyheter om det stämmer!
Citera
Medlem
Al-jazeera har en lättöverskådlig informationssida om Coronavirusets härjningar
i hela världen,

https://www.aljazeera.com/news/2020/01/countries-confirmed-cases-coronavirus-200125070959786.html
Senast redigerad av Hejhejvidica 2020-02-02 kl. 03:54.
Citera
2020-02-02, 03:47
Medlem
Refunds avatar
BREAKING NEWS!

Första dödsfallet utanför Kina. Filippinerna.
https://mobile.twitter.com/WHOPhilippines/status/1223797298477424641
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Första dödsfallet i Filipinerna.
Citera
Medlem
InteMassmedias avatar
02:37: 1 new case, a fatality, in the Philippines. This is the first death outside China

Citat:
A 44-year-old male is confirmed as the second person with the 2019 novel coronavirus acute respiratory disease (2019-nCoV) in the Philippines. He passed away on 1 February 2020.
https://twitter.com/WHOPhilippines/status/1223797298477424641
Citera
2020-02-02, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMassmedia
Jag gissar på att nästa smittad i Sverige kommer att finnas i Göteborg eller i närheten.
Jönköpingskvinnan ska ha tagit flygbussen till Göteborg central och där väntat en längre tid på buss mot Jönköping.
Så hon kan ha smittat någon i Göteborg eller på bussen mot Jönköping.

Å Smittskyddsläkaren Malin Bengnér står å hånler å ljuger att den smittade inte har haft några kontakter med nån/persononer från den 24....Vilken lögn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in