Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Jag är medveten om att en frisk person kan hosta och nysa sporadiskt. Vad folkhälsomyndigheten och deras amerikanska motsvarighet menar när de säger att man inte smittar under inkubationstiden är: Att du smittar inte om du hostar eller nyser helt sporadiskt under inkubationstiden. Bara för att du är smittad och har antikroppar i blodet finns det inte i kroppsvätskor och saliv.
Jag tror inte du vill förstå mig.
"Bara för att du är smittad och har antikroppar i blodet finns det inte i kroppsvätskor och saliv".
Det vore mycket märkligt om inte viruset finns i saliv eller sputum om antikroppar finns i blod eftersom virusets etilogi är sådan att vägen för viruset in i kroppen är via celler i slemhinna i nasopharynx samt munhåla (Samt kanske även celler i öga och lunga).
Med andra ord, när antikroppar finns i blod finns med sannolikhet gränsande till visshet virus i salivproducerande celler och/eller sputumproducerande celler.
Ditt påstående är uppenbart felaktigt och alla som läst patologi, infektionssjukdomar och fysiologi förstår detta.
Därmed inte nödvändigtvis sagt att man smittar bara för att man har antikroppar i serum. Virusnivåerna kan ju fortfarande vara för låga i saliv och sputum för att det ska finnas en chans för viruset att smitta. Men det kan också vara så att det "bara" krävs extremt nära kontakt för att viruset ska smitta (T ex en kvarts kyssande med mycket salivutbyte) så att den reella risken att viruset smittar är mycket liten, nära noll men ändock inte obefintlig, inom 2-3 dagar från inkubationstidens början.