2020-02-02, 02:42
Medlem
en hostande patient
https://www.youtube.com/watch?v=ntfB5u80ES4
Citera
2020-02-02, 02:49
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag förstår ej varför ni är rädda, då flera smittskyddsläkare i Sverige säger det är mycket liten chans viruset ska sprida sig i Sverige.

Källa Folkhälsomyndigheten:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/
Vi är på flashback, förtroendet till svenska myndigheter är likställt med förtroendet till Kina som stat. Sett till objektiv fakta verkar det snarare som svenska staten står handfallen för ytterligare ett bekymmer.

Dock tror jag att i ljuset av avsaknaden av ytterligare information så behöver man inte fly till fjällen riktigt än.
Citera
2020-02-02, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
en hostande patient
https://www.youtube.com/watch?v=ntfB5u80ES4
Och där går friska sjukvårdare i masker som (enligt svenska experter) inte hjälper.🤣🤣🤣

Fuck de är ju död imorgon😞😞
Citera
2020-02-02, 03:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag förstår ej varför ni är rädda, då flera smittskyddsläkare i Sverige säger det är mycket liten chans viruset ska sprida sig i Sverige.

Källa Folkhälsomyndigheten:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/

Kanske därför att andra forskare varnar för att det kan bli en pandemisk spridning av detta virus och kanske därför att folkhälsomyndigheten inte riktigt har kunnat förklara varför ett virus med samma eller tom större smittsamhet än influensa inte skulle kunna få lika stor spridning.

Svenska myndigheter har numera en tendens att rätt så ohämmat ljuga eller överdriva om de får för sig att det är det bästa för folkopinion och samhälle. För tre veckor sen var det extremt osannolikt att viruset skulle spridas utanför Kina. För mindre än en vecka sen så var det extremt osannolikt att vi ens skulle få nåt fall i Sverige. Vem vet vad de tvingas säga om två månader? Att det är extremt osannolikt att mer än 100 000 svenskar dör?
Citera
2020-02-02, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Färre fall i övriga Kina, fler fall i Hubei, färre nya misstänkta fall, nästa dubbelt så många tillfrisknande som döda idag (85 tillfrisknade - 45 döda)

Jag oroar mig mest för Henan, fattig provins som en miljon gästarbetare i Wuhan återvände till innan karantänen. Antalet fall i den provinsen kan inte stämma.
Forskare i HK oroar sig mest för Chongqing, 31 miljoner stad/län. Den staden har mer relationer med Wuhan än W har med Shanghai och Peking.
Centrala CQ är den mest moderna stad jag har varit i, men det regnar nästan varje dag. Temperaturen upp till 40 är inte ovanligt.
Citera
2020-02-02, 03:03
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kanske därför att andra forskare varnar för att det kan bli en pandemisk spridning av detta virus och kanske därför att folkhälsomyndigheten inte riktigt har kunnat förklara varför ett virus med samma eller tom större smittsamhet än influensa inte skulle kunna få lika stor spridning.

Svenska myndigheter har numera en tendens att rätt så ohämmat ljuga eller överdriva om de får för sig att det är det bästa för folkopinion och samhälle. För tre veckor sen var det extremt osannolikt att viruset skulle spridas utanför Kina. För mindre än en vecka sen så var det extremt osannolikt att vi ens skulle få nåt fall i Sverige. Vem vet vad de tvingas säga om två månader? Att det är extremt osannolikt att mer än 100 000 svenskar dör?
Jag reagerar mest på att de så tvärsäkert säger att de ser det som OMÖJLIGT att viruset smittar under hela inkubationstiden.

Vad händer med förtroendet för myndigheten om de har fel? Omöjligt är ett starkt ord, särskilt när vi vet så pass lite som vi gör.
Citera
2020-02-02, 03:07
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Nått nytt? Blir det bättre så man kan slappna av eller fortsätta va irriterad på alla förnekare? Eller har jag drabbats av nått fenomen genom FB eftersom jag verkligen inte brukar bli orolig det minsta om sånt här? Men denna gången har jag en lustig känsla...

Håll dig lugn och sansad och förvänta dig det värsta. Ta de åtgärder som krävs för att du och de under ditt ansvar ska ha bäst förutsättningar möjligt. Kommer katastrofen så är du någorlunda redo. Ebbar det ut så kan du andas ut och skratta åt hur dumt det ser ut att du sitter preppad för en pandemi när inget hänt.
Citera
2020-02-02, 03:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Jag reagerar mest på att de så tvärsäkert säger att de ser det som OMÖJLIGT att viruset smittar under hela inkubationstiden.

Vad händer med förtroendet för myndigheten om de har fel? Omöjligt är ett starkt ord, särskilt när vi vet så pass lite som vi gör.

Jo jag vet, men de säger ju hela tiden saker som de omöjligen kan vara säkra på. Mitt förtroende är redan kört i botten. Folkhälsomyndigheten känns lika oberoende och pålitligt som valfritt nordkoreanskt propagandaorgan.

Dessutom motsägs det de säger gång på gång av andra experter och väl ansedda källor.
Citera
2020-02-02, 03:12
Medlem
Oscaris avatar
Dödligheten är 2,08% med de nya officiella siffrorna nu.
Trenden håller i sig - siffran går sakta nedåt.
Citera
2020-02-02, 03:14
Medlem
Ahbezs avatar
Ingenting kommer hända
Citera
2020-02-02, 03:15
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahbez
Ingenting kommer hända
Utveckla gärna.
Citera
2020-02-02, 03:16
Medlem
Vedträs avatar
Folkälsomyndingheten kunde motivera sina slutsatser med källhänvisningar. Det finns för mycket osäkra faktorer.
- Hur många i Sverige bär redan på viruset? Förmodligen ingen som vet eller försökt göra en vettig gissning på. Räcker med att en kinesrestraurang har en kock som varit i Wuhan senaste månaden. Skulle ju kunna bli 100 tals fall bara där.
-Hur mycket kan de lita på artiklarna som baseras på statistik från Kina? Va väl först i helgen man började fundera över resenärer från Kina?
-Hur kan de refusera förslagen på R0 > 4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in