2020-02-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxman86
Jag är källan. Jag var där.
Jag vet att jag är nyregistrerad och man får tro på mig om man vill. Jag tänkte bara dela med mig av det jag såg hade diskuterats i tråden som jag hade svar på. Tids nog blir uppgifterna offentliga och då kommer ju sanningen fram.

På vilket sätt skulle du ha varit där?
Citera
2020-02-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Det är inte korrekt svenska och man förväntar sig väl att en advokat ska behärska svenska språket, men kanske gör hen inte det.
Meningen ska nog vara "förlorat " ett barn.

Må så vara.. Ändå D.U.M.T
Jag stökar till det i tråden, så.. moving on!
Senast redigerad av uncommon-name 2020-02-01 kl. 22:43.
Citera
2020-02-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag mailade Expressens journalist:

Fråga:
Tappade hon verkligen ungen?
Eller är det din eller advokatens svenska som är dålig, och det är förlorade som menades?
Svar:
Hej!
Tack för ditt mejl. Om du vet hur en tidningsartikel är uppbyggd så ser du att det är ett citat. Det är alltså advokaten som säger så.
Mvh Linette

Jag:
Ok. Underligt att Aftonbladet har citerat att advokaten sa förlorat.
Linette:
Vi har inte samma citat som Aftonbladet eftersom vi är två olika tidningar, och därmed har gjort två olika intervjuer. Inte alls särskilt märkligt.
Tappa går ju tolka som förlora också, men advokaten är – som sagt – ordagrant citerad. Tack ändå för så vänligt framförda synpunkter...
Mvh Linette

Jag har även mailat Aftonbladet och frågat, men har inte fått något svar.
Edit: Jag mailade advokaten och frågade, då kom jag på att han kanske inte är född i Sverige, och det är därför han sagt tappat istället för förlorat.

Ambitiöst! Tack för research!
Citera
2020-02-01, 22:38
Medlem
ArkanoidQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Gällande Oehme så föddes han i Värmland och är utbildad i Uppsala. Hans fumliga språk beror inte på att han är andraspråkstalare. En advokat med så gedigen erfarenhet som Oehme skulle inte uttala sig till media med specifik information om vilken handling som skett. Det är helt jävla uteslutet att han menade något annat än att hon förlorat barnet.

Du har ju helt rätt i att det inte rör sig om några språksvårigheter. Just därför blir jag fundersam när han använder en så klantig(?) formulering i ett samtal med en journalist, det är inte alls likt honom. Men visst, det vore ännu klantigare (och ännu mer ovanligt) om han skulle lämna ut lämna ut så känslig information som att barnet skulle ha tappats i detta skede. Så du har förmodligen rätt ändå.
Citera
2020-02-01, 22:38
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jag vet att jag är nyregistrerad och man får tro på mig om man vill. Jag tänkte bara dela med mig av det jag såg hade diskuterats i tråden som jag hade svar på. Tids nog blir uppgifterna offentliga och då kommer ju sanningen fram.
I vilken egenskap var du där och varför delar du med dig av information öppet när du är en del av förundersökningen?
Citera
2020-02-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Det var en annan spekulation tidigare här, som jag heller inte tror visste.. Jag har inte läst alla kommentarer, men ser oerhört få angående Vad som (kan ha) hänt.

Min post var menad som en undran: "hade /har de hund?"

Om de hade hund eller bil eller företag så finns inget registrerat på den adressen i hennes namn iallafall. Du är ju skyldig att registrera hundar på jordbruksverket (men visst finns det oregistrerade hundar).
Citera
2020-02-01, 22:40
Medlem
Citat:

Du var där och såg det utan att göra något?.
Citera
2020-02-01, 22:41
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkanoidQ
Du har ju helt rätt i att det inte rör sig om några språksvårigheter. Just därför blir jag fundersam när han använder en så klantig(?) formulering i ett samtal med en journalist, det är inte alls likt honom. Men visst, det vore ännu klantigare (och ännu mer ovanligt) om han skulle lämna ut lämna ut så känslig information som att barnet skulle ha tappats i detta skede. Så du har förmodligen rätt ändå.
Det vore avsevärt klantigare att råka informera om en pågående utredning än att bara råka göra ett numera rätt vanligt språkfel. Att en mycket liknande mening med ordet "förlorat" används i en annan tidning är även detta en indikation på att det är ett språkfel - advokaten har förberedda svar och kommer säga samma sak till alla tidningarna, även om ordval kan skilja sig lite åt. Antagligen pratade han bara med Expressen först och korrigerade sedan språkfelet till andra tidningar.
Citera
2020-02-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ambitiöst! Tack för research!
Tack! Jag blir irriterad när, vad jag tror, är när folk missförstår, och saker tuggas om och om igen. Jag vill heller inte påstå att de har fel när jag inte vet. Det enda sättet är, att ta reda på hur det egentligen ligger till. Vad som har sagts och vad som har menats. Att ha källa och att kunna verifiera påståenden är oerhört viktigt. Annars blir det fullt med trådsanningar.
Citera
2020-02-01, 22:45
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Om han såg kroppen så är han antingen:
1) den som orsakat skadan (osannolikt då misstänkta MG sitter inlåsta)
2) polis (som riskerar att bli av med jobbet om han postar sådana här saker här så denna kan vi också stryka)
3) vårdpersonal (riskerar också att bli av med jobbet om de läcker ut information om identifierbara personer, osannolikt men mer sannolikt än polis)
4) den anhöriga som larmade polisen till platsen
5) en granne som har insyn i lägenheten och därmed kunnat se kroppen innan den täckts

Några vittnen uppges inte ha befunnit sig på platsen och att någon från lägenheterna runt eller så skulle ha sett kroppen är osannolikt.
Citera
2020-02-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten

Gissar att hen var där i egenskap av ambulanspersonal utifrån det hen svarat på Ang ambulansens rutiner...

Otroligt respektlöst och det går emot all moral och etiskt tänkande om så är fallet...och inte att glömma, patientsekretess.
Skäms!
Citera
2020-02-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Om han såg kroppen så är han antingen:
1) den som orsakat skadan (osannolikt då misstänkta MG sitter inlåsta)
2) polis (som riskerar att bli av med jobbet om han postar sådana här saker här så denna kan vi också stryka)
3) vårdpersonal (riskerar också att bli av med jobbet om de läcker ut information om identifierbara personer, osannolikt men mer sannolikt än polis)
4) den anhöriga som larmade polisen till platsen
5) en granne som har insyn i lägenheten och därmed kunnat se kroppen innan den täckts

Några vittnen uppges inte ha befunnit sig på platsen och att någon från lägenheterna runt eller så skulle ha sett kroppen är osannolikt.

Vårdpersonal var min tanke, OM det nu är så. Ambulanspersonal eller räddningstjänsten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in