Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-01, 18:04
Medlem
Jag heter Regiss avatar
Det måste finnas nått verktyg inne i Windows 7 som kan sammankoppla en diskenhets
varumärke (WDC WD osv) så som den framställs inne i enhetshanteraren...
till att få dess enhets-beteckning, jag har 5 hårddiskar och jag måste veta
vilken som var C: helt enkelt
Citera
2020-02-01, 19:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du bör kunna skilja detta under Diskhanteringen. Den fysiska enheten där operativsystemet ligger har lite gråmarkerade streck. Samt att det står systemstart, växlingsfil.

Därefter kan du döpa om diskarna till något valfritt namn.
Citera
2020-02-01, 20:25
Medlem
Jag heter Regiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du bör kunna skilja detta under Diskhanteringen. Den fysiska enheten där operativsystemet ligger har lite gråmarkerade streck. Samt att det står systemstart, växlingsfil.

Därefter kan du döpa om diskarna till något valfritt namn.
Jag hittar inga upplysningar i Administratörsverktyg/Datorhantering/ Diskhantering/Lagring/

om vad det är för disktyp (Hitatchi typ) som i sin tur kan kopplas till C:
för "Hitatchi" etc är nämligen den enda beskrivningen som existerar inne i enhetshanteraren/diskenheter
där det är tänkt att jag ska ändra principerna för skrivarcache på enbart C:

Jag har döpt om hårddiskarna sedan tidigare i Diskhantering...men detta syns inte inne
i Enhetshanteraren för å jävlas, och någon gråmarkering finns inte där heller i enhetshanteraren/diskenheter

Förstå du?
Senast redigerad av Jag heter Regis 2020-02-01 kl. 20:28.
Citera
2020-02-01, 20:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag heter Regis
Jag hittar inga upplysningar i Administratörsverktyg/Datorhantering/ Diskhantering/Lagring/

om vad det är för disktyp (Hitatchi typ) som i sin tur kan kopplas till C:
för "Hitatchi" etc är nämligen den enda beskrivningen som existerar inne i enhetshanteraren/diskenheter
där det är tänkt att jag ska ändra principerna för skrivarcache på enbart C:

Jag har döpt om hårddiskarna sedan tidigare i Diskhantering...men detta syns inte inne
i Enhetshanteraren för å jävlas, och någon gråmarkering finns inte där heller i enhetshanteraren/diskenheter

Förstå du?

Nja, kan du ta en skärmbild över Diskhanteringen?
Citera
2020-02-01, 21:19
Medlem
zixls avatar
Du kanske får mer information i system information

https://www.computerhope.com/issues/ch000497.htm
Citera
2020-02-01, 22:01
Medlem
Jag heter Regiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nja, kan du ta en skärmbild över Diskhanteringen?
https://imgur.com/flosoXM
Citera
2020-02-01, 22:15
Medlem
Jag heter Regiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Du kanske får mer information i system information

https://www.computerhope.com/issues/ch000497.htm
Msinfo32 finns faktiskt också på windows 7, och jag har tittat under diskenheter.....jag blir ju inte klokare, den sammankopplar inte hårddiskt-manufaktör och enhetsbeteckning
Hur tänkte du?
Citera
2020-02-01, 23:00
Medlem
TinFoilHats avatar
CrystalDiskInfo löser nog det du efterfrågar.........
Citera
2020-02-02, 08:06
Medlem
zixls avatar
Citat:
Msinfo32 finns faktiskt också på windows 7, och jag har tittat under diskenheter.....jag blir ju inte klokare, den sammankopplar inte hårddiskt-manufaktör och enhetsbeteckning
Hur tänkte du?
Såhär tänkte jag. Min visar enhetsbeteckning, namn, modell, serienummer, storlek, samt vilka partitioner som finns på disken. Detta finns under komponenter/lagring/enhet samt /diskar. Med hjälp av detta så bör man rimligen kunna räkna ut vilken disk som är vilken ihop med bl.a. diskhantering. Jag har visserligen win10 men den bör ju rimligen visa samma information i win7.
Citera
2020-02-02, 08:22
Medlem
Ravenboxs avatar
Så du vill veta vilken hårddisk boot ligger på, är det korrekt uppfattat?
Får du svaret på din fråga om du skriver gwmi Win32_BootConfiguration i powershell?

Din 150gb disk ser ut att ha OS på sig, det är väl din C drive per default? (disk2)

Sen kan du väl bara köra diskpart i cmd och skriva

select disk 2

detail disk

så får du ut tillverkare osv osv
Senast redigerad av Ravenbox 2020-02-02 kl. 08:30.
Citera
2020-02-02, 17:54
Medlem
Jag heter Regiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
CrystalDiskInfo löser nog det du efterfrågar.........
Jag felsöker efter kronologisk ordning i den här tråden...och nu var det din tur och konstaterar att det där programmet var så tydligt som Windows 7 borde varit

Tackar för tipset
Citera
2020-02-02, 23:55
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Jag felsöker efter kronologisk ordning i den här tråden...och nu var det din tur och konstaterar att det där programmet var så tydligt som Windows 7 borde varit

Tackar för tipset

Såliteså!

Kan bara hålla med dig och med 10:an blev det inte bättre. Det går att krångla sig fram till informationen i Windows men varför dra på sig nerjobb när ett gratisprogram löser biffen så enkelt?

(Kanske OffT men, men måste nästan inflika att Windows 10 är klart bättre än 7:an på typ allt. Satt och hattade fram och tillbaka mellan 7 o 10 men när man väl vågade släppa sargen och go all in för 10:an så tog det inte lång tid innan man faktiskt insåg det)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in