2020-02-01, 21:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Om mänskligheten inte halverad, eller om det kommer fram att regeringen inte mörkade "faran" med corona, om det visar sig vara bara ett aggressivt virus som världen världen ändå har ganska bra koll på hur man minimerar spridningen... kan inte alla foliehattar lova att bjuda mig på vin då? Helst rött. Gärna med kex och mögelost till.

Om vi möts i en bunker någonstans medan zombies patrullerar gator och allas släktingar dött så lovar jag att göra detsamma.
Hope for the best, prepare for the worst.

Det betyder: Preppers är nyblivna ateister som har vin efter apokalypsen.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-01 kl. 21:53.
Citera
2020-02-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Visa gärna några experter, t ex från Twitter, som går ut och säger ovan. Gärna internationellt erkänd, det gills inte med "Ann-Sofie Johansson" från någon svensk flummyndighet som uttalat sig i Aftonbladet.
Redan där avslöjar du dig...flummyndighet. Du är förstås betydligt mer insatt, kunnig och en expert på att sålla diverse info från dina Google sökningar, tillåt mig småle 😏

Google professorer ger jag inte mycket för.
Citera
2020-02-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
Ja du tänker helt rätt.

Kina har sex gånger tätare befolkningstäthet än Sverige. Lägg därtill otroligt dålig hygien, mest rökare i världen och världens farligaste luftföroreningar som dödar 4000 kineser varje dag.

Det är av en anledning att det bara dör folk i Kina och inte runtom i världen utav viruset.
Med det sagt så är det inte omöjligt att någon multisjuk eller gammal dör utomlands av viruset, men en sådan person har stora fördelar genom att inte leva i smutsiga och förorenade städer i Kina.
Återigen en massa trams från din sida. Till exempel har SARS och MERS har visat sig vara minst lika dödliga i Kanada och Kina respektive Sydkorea och Mellanöstern. Anledningen till att så få utanför Kina har dött är rimligen för att viruset inte sprider sig i lika stor omfattning där.
Citera
2020-02-01, 21:52
Medlem
Senaste nytt från Chinese Academy of Sciences:

Citat:
R0 of 4.08 it says, fatality around 6.5% or close to SARS

https://twitter.com/DrEricDing/status/1223664578703319041

Väntar fortfarande på att "sitt still i båten"-jeppen ska länka vilka experter på Twitter som påstår att detta är ofarligt, en vanlig säsongsinfluensa? Hur länge måste jag vänta?

Citat:
For those who want a summary, estimate is R 4.08, which “substantially exceeds WHO’s estimate”
Senast redigerad av 26xB 2020-02-01 kl. 21:54.
Citera
2020-02-01, 21:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag funderar själv på hur länge ett sånt här virus kan överleva på en yta, jag vet ärligt inte. En bakterie kan överleva nästan hur länge som helst beroende på miljö.

Men tvätta händerna ofta är grundregeln.

Kineserna kör runt o sprejar disinfektionsmedel så antagligen överlever det tillräckligt länge på en yta för att kunna smitta
https://youtu.be/ffnjL0J0daM
Citera
2020-02-01, 21:53
Medlem
Grollarens avatar
Jag har lite svårt att förstå varför man ska idiotförklaras för att man diskuterar ett virus och dess troliga utbredning i världen?
Varför ska man inte vara försiktig och vaksam?
Varför är förberedelse dumt?
Vad är syftet med att nedvärdera människor som bedömer detta som farligt?
Kan ni med säkerhet säga att detta inte är farligt?
Har ni idiotsäkra vetenskapliga uppgifter som styrker att vi inte behöver bry oss?
Är ni redo att ta ansvar för att de människor som lyssnar på att vi ska sitta lugnt i båten, att de inte blir smittade?
Domedagsprofetior har väldigt lite med diskussioner av eventuella utfall byggt på befintliga uppgifter att göra. Det är ganska korkat att skriva så. Men jag ser fram emot svar på mina frågor här, från de som skriker jävla larv och sitt lugnt i båten.
Citera
2020-02-01, 21:54
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Viruset har sannolikt varit i cirkulation flera veckor innan utbrottet "upptäcktes" i mitten/slutet av januari. När man sedan upptäckt ett nytt virus kommer diagnostiken igång och då är det "toppen på isberget" som syns.

De fall som upptäcks i andra länder är de som är som sagt av större värde rent epidemiologiskt. Då finns ett antal indexpatienter att följa. Vi har inget index i Kina.

8e december är det första fallet identifierat
Citera
2020-02-01, 21:55
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag funderar själv på hur länge ett sånt här virus kan överleva på en yta, jag vet ärligt inte. En bakterie kan överleva nästan hur länge som helst beroende på miljö.

Men tvätta händerna ofta är grundregeln.

Tror det var SARS som i gynnsam temperatur kunde överleva på rostfritt stål i upp till 28 dagar. Ju varmare desto sämre för det viruset gällande överlevnad(vilket jag gissar är det vanliga). Tåliga små gynnare.
Citera
2020-02-01, 21:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror att den sortens scenarion kan utspela sig. Jag tror även samma scenario kan utspela sig om person B bara har en T-shirt, endast bikini eller rent utav har bar överkropp. Men det är här användaren NurseRatched kommer in med sina sjuksköterskekunskaper om virus och hävdar att just huden inte kan fungera på samma sätt som en jacka, för att människor har en inkubationstid innan de smittar.

Hud, jacka, dörrhandtag, spelar ingen roll, det är ett rimligt antagande, tycker jag.

Den kontaminerade ytan har ingen koppling till inkubationstid. Kan virus utsöndras så spelar underlaget i princip ingen roll. Det intressanta är när virus kan utsöndras ifrån en smittbärare och hur mycket som utsöndras samt vilken mängd virus som behövs för att viruset skall etablera sig till den grad att det får en möjlighet att bemästra immunförsvaret.

Det är min uppfattning.
Citera
2020-02-01, 21:56
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Läs WHOs senaste situationsrapport. Dom är inne på samma spår.

Vilket då pekar på milda/obefintliga symtom ett par dagar i de fall som legat bakom inkubationsmisstanken.
Citera
2020-02-01, 21:56
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hope for the best, prepare for the worst.

Det betyder: Preppers är nyblivna ateister som har vin efter apokalypsen.

Grannen min är trevlig men även en galen prepper. Han förvarar sitt vin i stugan. Tror jag traskar dit när han gått och gömt sig i källaren :P
Citera
2020-02-01, 21:57
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kineserna kör runt o sprejar disinfektionsmedel så antagligen överlever det tillräckligt länge på en yta för att kunna smitta
https://youtu.be/ffnjL0J0daM

Det hade varit intressant att veta vad det är det sprutar ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in