2020-02-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Vilka konspirationsteorier? Det här handlar om journalistik från högt respekterade medieföretag.

Det första fallet upptäcktes för 3 veckor sedan men merparten av fallen är betydligt nyare. Om dödligheten är 2.X% så ska 3 av patienterna utanför Kina avlida. Tycker du verkligen att vi redan nu kan avfärda den möjligheten? Det är inte seriöst.

Du säger emot dig själv när du hävdar att viruset inte är så smittsamt som folk tror och att dödligheten är mycket lägre än officiellt eftersom mörkertalet när det gäller antalet smittade är så stort (konspirationsteori?). Pick one.

Dina spekulationer om dödligheten baseras på flera antaganden, ett rimligt och två märkliga. Ja, antalet smittade är rimligtvis större än officiella siffror, men det finns som sagt trovärdiga rapporter från flera av varandra oberoende och trovärdiga källor som hävdar att även antalet döda egentligen överstiger den officiella dödssiffran. Läget kompliceras ytterligare av att över 90% av confirmed cases varken är friskförklarade eller döda. Allvarliga eller kritiska fall ligger på runt 20%. Vet du att ingen av dessa kommer avlida? Vi vet inte hur många som är smittade, vi vet inte hur många som har dött, vi vet inte hur många som kommer dö.

Att mörkerantalet är högt och kina döljer är två helt olika saker. Det är naturligt att mörkerantalet är högt, isynnerhet då en sjukdom är mild för de allra flesta. Det betyder inte att kina döljer sanningen, utan det är bara facts of life. Inte ens kina kan hålla koll på alla människors tillstånd.

Att påstå att kina döljer är bara konspiratorisk som ni inte har bevis för och hör inte hemma i tråden. Dessutom ganska så irrelevant då smittan har varit utanför kina i minst 3 veckor ändå.

Visst är det tidigt och saker kan förändras, men just nu tyder inget på att det är så allvarligt. Allt kan vara allvarligt, men det betyder inte att man ska slå på alarmknappen för det. Det är eran alarmism jag har problem med.
Citera
2020-02-01, 19:39
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
För att viruskoncentrationen inte hunnit bli tillräckligt hög för att det ska smitta

Inte nog att du har en pissdålig attityd mot alla som inte håller med dig eller kommer med frågor eller spekulationer - du är ute på hal is också.

Vadå "viruskoncentrationen har inte hunnit bli tillräckligt hög för att de ska smitta".

Seriöst, det var nog bland de mest patetiska försök till att låta kunnig jag någonsin sett på flashback.

Det är bevisat att viruset kan smitta utan uppvisande av symptom. Man möter heller inte virus som en kanna med vatten du blandar saft i. Koncentration??

Har du fått ett inkräktande virus i kroppen så finns det en hel del som kan smitta utan att man hunnit märka av det eller bli sjuk.
Citera
2020-02-01, 19:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Haha, ett bord? Really. Alltså det är inte så troligt att en människa smittar via aerosol från första dagen, men det kanske är möjligt att samma människa kan ta på ett bord och bli smittad och sedan ta på närmsta handtag och således smitta någon annan.

Nu var det inte hur troligt det är som saken gällde, utan ett påstående om att det var omöjligt för en människa att smitta en annan människa första dagen.

Citat:
För att viruskoncentrationen inte hunnit bli tillräckligt hög för att det ska smitta

Exakt varför skulle inte viruskoncentrationen på tex någons arm kunna vara lika hög som på ett bord, efter att någon har nyst?

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är droppsmitta

Och?
Senast redigerad av henriko 2020-02-01 kl. 19:46.
Citera
2020-02-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast till ”vanlig influensa” så finns det ju framtaget vaccin. Som dessutom uppdateras ständigt

Fast ändå drabbas många av den och många dör.
Citera
2020-02-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Inte nog att du har en pissdålig attityd mot alla som inte håller med dig eller kommer med frågor eller spekulationer - du är ute på hal is också.

Vadå "viruskoncentrationen har inte hunnit bli tillräckligt hög för att de ska smitta".

Seriöst, det var nog bland de mest patetiska försök till att låta kunnig jag någonsin sett på flashback.

Det är bevisat att viruset kan smitta utan uppvisande av symptom. Man möter heller inte virus som en kanna med vatten du blandar saft i. Koncentration??

Har du fått ett inkräktande virus i kroppen så finns det en hel del som kan smitta utan att man hunnit märka av det eller bli sjuk.
OK så du har inte en dålig attityd?

Jag har redogjort för de här mekanismerna tidigare och kommer inte att göra det igen.
Citera
2020-02-01, 19:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vid den här tiden bör fler än 119 tillfrisknat. Tar det verkligen över 2 veckor att bli frisk från förkylningssvirus?

Man måste ha varit symtomfri i 10 dagar, så det blir en eftersläpning när det gäller friskförklarandet.
Citera
2020-02-01, 19:43
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ja men var då öppen med att det som framförs är just spekulationer och inte en absolut sanning.

I annat fall kommer i alla fall jag att klassa er som foliehattar.

Igen, pissdålig attityd.

Folk kommer inte med absoluta sanningar för de bör man ha mycket kött på benen med. De vet de flesta om. Om det uppstår diskussion där du tror A och jag B så kommer det bevisas när tillräckligt mycket data kommit fram. Det har ingenting med absolut sanning att göra.

Att du inte kan avgöra basala skillnader i mening och språk får mig att undra hur du ens kan ge dig i kast på ett värre sätt själv. Remarkabelt.
Citera
2020-02-01, 19:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jodå. I veckan skickade de iväg 2000 st till sjukhus från en kinesisk fabrik, i Shanghai, om jag inte missminner mig. Har lagt en läng längre upp tråden men orkar inte leta.

I Singapore kan man nu köpa Wuhan-test kit för privatbruk på apoteket.

https://goodyfeed.com/wuhan-virus-test-kit/

Mycket ska man höra. De testkitten skulle jag nog inte ge så mycket för...
Citera
2020-02-01, 19:44
Medlem
-AIR-s avatar
Från en intelligent postare på Reddit:

"I posted a similar thing yesterday and wanted to add some information on the mortality rate and binomial distribution.

Binomial distribution calculates the probability given the chance and number of successes. Example: Rolling a standard 6 sided die (plural is dice) has the probability of picking a number (say, 4) and rolling it of 16.7% (or 1/6). Picking that number, rolling the die twice and having that number come up both times is a 2.8% chance, or having it come up once on either roll a 27.8% chance.

So far nobody has died outside Mainland China with 153 cases. Given the 2% mortality rate (think of it like a 50-sided die with 1 marked death and 49 life that is rolled once for each case), the chance that none of the 153 cases outside Mainland China would result in death is 4.5%. Certainly a possibility, but not likely.

On a similar note, 10 people outside of Hubei province have died out of 4,221 cases not in Hubei province. The chances (cumulative probability) of 10 or fewer people dying with a 2% mortality rate and 4,221 cases is extremely small: 6.40E-23 % or in odds terms less than one in a quintillion chance of happening.

A couple other ways to expand on it: Checking the chance of 20 or fewer deaths with a 2% mortality rate is still 2.38E-15 or about one in a quadrillion chance of happening. Going by the number of cases outside Hubei province from 3 days ago (2,493) to account for time for the virus to cause death , the odds of having 10 or fewer deaths with a 2% mortality is less than 1 in 100 billion, the odds of it being 20 or fewer about 1 in a million.

On the flipside, 10 deaths out of 4,221 would give a fatality rate of 0.23% and 10 out of 2493 about 0.4%.

Long story short, I think the actual mortality rate when an area is not under a large outbreak that strains the local health centers (and also now that we have a better idea of what supplies are required when there is an outbreak) is going to be well under 2%, I'd even venture it to be well under 1%."

https://www.reddit.com/r/news/comments/evvzf9/coronavirus_megathread/fg64kdl/
Citera
2020-02-01, 19:45
Medlem
barkies avatar
Citat:
OK så du har inte en dålig attityd?

Jag har redogjort för de här mekanismerna tidigare och kommer inte att göra det igen.

Förklara för mig hur man mäter ett virus i _koncentration_ och hur det är avgörande för smitta eller inte. Du måste använda ordet koncentration korrekt i en mening.
Citera
2020-02-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
*klipp*

Exakt varför skulle inte viruskoncentrationen på tex någons arm kunna vara lika hög som på ett bord, efter att någon har nyst?

*klipp*

Det krävs mer än en enskild viruspartikel för att man ska smitta. De mängderna kommer man inte upp i på huden utan det sker i slemhinnorna.
Citera
2020-02-01, 19:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns inga reguljära testkit för corona ännu, sådana tar år att ta fram.

Det man gör nu är att man kör misstänkta falls virus i en genkartläggning (RT-PCR) och jämför med den genuppsättning som viruset har.

Nu har jag läst på om spanska sjukan. Det är skrämmande likt måste jag säga.
Klargjorde en hel del faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in