2020-02-01, 19:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Har följt hans filmer (de som blivit översatta). Video från samma kille släppt för 2 timmar sedan: https://www.youtube.com/watch?v=bLLCvAKJpFc

Läs översättningen nere i kommentarerna. Verkar som att det inte blir några mer filmer inifrån Wuhan från honom

English Translation:

Jag har också följt honom på youtube samt twitter.
Usch vad ledsen jag blir, vad händer med honom nu?
Citera
2020-02-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
https://www.youtube.com/watch?v=bLLCvAKJpFc

Ny video fram originalpostaren för 3 timmar sedan. Myndigheterna försöker uppenbarligen ta in honom för att tysta honom medan de försöker få det att låta som om de bara vill ta tempen.

Får hoppas det går bra för snubben.

Det kommer INTE! gå bra för den snubben ... Kritisera hela regimen inför hela världen med miljoner views, under dess värsta katastrof. Inte särskilt smart och definitivt inte värt det...
Senast redigerad av taozen 2020-02-01 kl. 19:05.
Citera
2020-02-01, 19:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det borde jag tagit upp. Det är faktiskt möjligt men det är litet ovanligt eftersom koncentrationen av virus även är det som ger symtom.

Jag vet för litet om just detta virus för att säga något bestämt om det men en gissning är att de som smittar trots att de inte har symtom antingen inte är så känsliga för det här viruset (hade de varit känsliga och samtidigt haft väldigt mycket virus som är aggressivt hade de haft symtom) eller är smittade av en litet mildare variant av viruset.

Men som sagt jag vet ännu inte säkert och jag tror inte så många, om ens någon, vet säkert ännu. Vi behöver se fler studier på det här innan vi vet mer.

Tack, det var exakt det jag ville komma fram till, Du vet inte, jag vet inte och Tegnell vet inte, myndigheten vill ha mer information från WHO, trots det är man tvärsäker, Jönköpingdkvinnan kan inte ha smittat någon.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Dock tror jag själv att detta inte utvecklas till en Pandemi utan max till epedemi och att dödligheten kommer sjunka radikalt men att vara förberedd på det värsta är nog inte helt fel 😊
Nog kan detta räknas som en pandemi redan nu? Eller jag missförstått begreppen ”epidemi/pandemi”?

Citat:
”En pandemi definieras som ett utbrott av en infektionssjukdom som snabbt och lätt sprider sig bland människor över mycket stora geografiska områden. Medan en epidemi kan rasa i ett enskilt land, så drabbar en pandemi – i alla fall i sin yttersta konsekvens – människor över hela jorden.

För både pandemier och epidemier gäller att antalet smittade under en period skall växa mycket snabbt utöver det förväntade, medan det i princip inte finns några krav på att ett visst antal personer skall vara drabbade av sjukdomen. De årligen återkommande influensautbrotten över hela världen under den kalla årstiden är varken epidemier eller pandemier, då de förväntas komma och i många fall kan förutsägas mycket exakt.”

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/hur-definieras-en-pandemi
Citera
Medlem
Hur som helst. Katastrofen har kommit av sig. Om några veckor har allt återgått till
det normala.
Citera
2020-02-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
När du blivit så pass sjuk att lungorna har börjat vätskefyllas och när kroppen reflexmässigt börjar hosta för att rensa luftrören från slem. Det är således inte längre sporadiska torrhostningar och dammnysningar.
Du menar att det inte finns virus i andra kroppsvätskor dagar innan i mindre mängd? Någon fuktar fingrarna för att bläddra i papper och sen tar en annan i hand, ingen smittrisk före vätskefyllda lungor? Jag finner det underligt även om jag förstår att koncentrationen av virus måste upp för att bli riktigt smittsamt.
Citera
2020-02-01, 19:04
Medlem
Patient zero i Tyskland var inte symptomfri ,, hon kände sig risig och tog värktabletter!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/om-coronaviruset-hundraprocentigt-kan-man-aldrig-saga-nagonting
Citera
2020-02-01, 19:05
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nog kan detta räknas som en pandemi redan nu? Eller jag missförstått begreppen ”epidemi/pandemi”?

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/hur-definieras-en-pandemi

Vi har inte en epidemi här än, så det räknas därav inte som en pandemi.
Citera
2020-02-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, det var exakt det jag ville komma fram till, Du vet inte, jag vet inte och Tegnell vet inte, myndigheten vill ha mer information från WHO, trots det är man tvärsäker, Jönköpingdkvinnan kan inte ha smittat någon.
Nej men det som man kan vara säker på är alltså att det inte smittar från dag ett utan att det tar en viss tid innan virus tillväxer i kroppens celler till en mängd som gör att man börjar smitta.
Citera
2020-02-01, 19:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Vi har inte en epidemi här än, så det räknas därav inte som en pandemi.
Vi behöver inte ha en epidemi här. Kina har en epidemi, Sverige har fall av samma sjuka. Hur kvalar det inte in under ”pandemi”?
Citera
2020-02-01, 19:08
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Folkhälsomyndigheten: Inga bevis för att viruset sprids under inkubationstiden
Citat:
Än så länge säger Folkhälsomyndigheten att det inte ligger till så. Varför då?

– Den bedömningen vi gör baserar vi dels på publikationer som beskriver smittsamheten kring sars, som var en liknande infektion som gav upphov till en epidemi 2003, säger Karin Wisell och fortsätter:

Är detta SARS????????????
Citera
2020-02-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror knappast man skulle mörka dödstal utanför Wuhan, men lyfta fram de i Wuhan. Snarare tvärt om, om något. Så den hunden kan som jag ser det bara vara av en av dessa:

1. Antingen är det som någon skrev, att det härjar en mer dödlig form av viruset där som sprids långsammare eller inte alls. Dock har man ju (givetvis) kartlagt virusets genuppsättning, det gjordes redan i början av januari. Jag har inte hört något om att fallen i USA eller Europa skulle vara av en annan typ. Inget om att det skulle finnas två varianter.

2. Eller att vi ser en väldig eftersläpning i dödstalen, alltså att ingen dör innan man har varit sjuk i 2-3 veckor minst. Detta verkar nästan som en troligare förklaring. Det kan också förklara att antalet mycket svårt sjuka (i livsuppehållande vård) i Wuhan är några tusen. Det skulle också förklara varför så otroligt få skrivs ut som friska.

Den största djävulskapen av alla (som framkallar rysningar när jag tänker på det) vore att vi har att göra med en sjukdom med mycket hög dödlighet, men som dödar långsamt. Man insjuknar gradvis och blir bara sämre och sämre över tiden. Många "nya" fall från västvärlden beskrivs ju som "lindrig sjukdom". Vår egen kines i Jönköping beskrevs idag i ekot som "mår ganska bra, och behöver inte andningshjälp eller så".

Jag tror du ligger nära sanningen i exempel två och det stämmer överens med en amerikansk rapport där de antydde att smittan börjar milt men efter en vecka så förvärras det kraftigt. De som blir friska troligtvis aldrig når det värre tillståndet utan tilflrisknar innan och att det är säkerhetsrutinerna runt som gör att det tar lång tid att friskskriva någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in