2020-02-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Har tänkt i samma banor som du! I viss mån. Däremot tror jag att även den dödligare formen sprids rätt fort. Detta baserat på att jag inte litar på vare sig Kinas eller Rysslands statistik om antalet dödsfall.
Förutom Beijing, är alla dödsfall i Kina antingen i Hubei-provinsen, eller i direkt anslutande provinser. Detta trots att provinser som inte är grannar med Hubei, t ex Guangdong och Zhejiang, har de allra flesta bekräftat smittade förutom Hubei.
Citera
2020-02-01, 17:02
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Fan tro't.. Men hoppas kan man ju! Kanske vi kan tillverka själva? Australien har i dagarna lyckats odla coronavirus, - ett steg mot vaccin.

Hoppas folk lär sig stanna hemma vid sjukdomssymtom, nysa i armvecket, avstå handhälsning och tvätta händerna. Det kommer vi nog rätt långt med.

Men så funkar det inte. Jag har i flera dagar varit lite halvsjuk. Hostar, snorar och nyser lite då och då men inte så särskilt sjuk. Jag kan inte stanna hemma för det. Jag skulle inte heller få för mig att gå till akuten för att testa mig. Det blir bara löjligt. Har aldrig ens i eget syfte besökt en sjukhusakut. Man måste bli rejält sjuk och sannolikt mycket värre än en vanlig influensa innan man uppsöker sjukvården.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-02-01 kl. 17:04.
Citera
2020-02-01, 17:04
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Faktum är att du har ingen aning om hur "ointresserade" och "efter i utvecklingen" de är, för du har ingen information om det.

Nja, hörde nyss på SR och de frågor de nu vill ha svar på har övriga regeringar och FB dryftat i en vecka snart. Visst kan dom ha haft det på bordet länge men lite konstigt inslag idag då i sådana fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Statistiken från fall utanför Kina (inga dödsfall) och den inuti Kina (2-3% dödsfall) är svår att få ihop.

Jag tror att det finns minst två olika "strains" av 2019-nCoV. Den som är mer virulent sprids framförallt zoonotiskt och har en väldigt begränsad smittbenägenhet mellan personer. Denna strain förekommer huvudsakligen i Wuhan och ansvarar för merparten av alla dödsfall. Den sprids långsamt.

En annan strain av viruset är betydligt mer smittsamt, och har en längre inkubationstid men lägre dödlighet. Det är denna som huvudsakligen har spridits utanför Kinas gränser, och utgör merparten av alla infektioner även i Kina. Asymtomatiska bärare är inte otänkbart här, och denna strain kan förmodligen smitta även under inkubationstiden, om än i något mer begränsad omfattning.

Jag har en annan teori, sjukdom en är smittsam tidigt men smittar inte förrän de drabbade får symtom som hosta, men om de har nån annan sjukdom eller allergi så de nyser och hostar ändå sprids smittan tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om 200 av 1000 som får smittan dör, så är dödligheten 20%. Om 200 av 100 000 dör, så är dödligheten 0,2%. Så om dina teorier skulle stämma så är det faktiskt något positivt. Kom ihåg att dödligheten tendera revideras neråt då man summera det i efterhand, inte uppåt.

Dina konspirationsteorier om kina som du hämtar ifrån luften blir som sagt allt oviktigare nu då viruset har varit utanför kina i minst 3 veckor.

Många klara inte av en vanlig influensa heller.
Jag vet inte hur många som dött eller kommer dö. Hela städer är satta i karantän och folket är förbjudna att dela sina upplevelser. Folk har blivit hotade av myndigheter när de gjort det. Folk har blivit hänvisade & instängda i sina hem när de inte visat tillräckliga symtom. Vi vet därför inte hur många som egentligen är smittade & hur många som är döda. Men det finns läkare & sjuksköterskor som vittnat om flera hundra tusen smittade. Och att de som är bekräftade är endast de som har allvarliga symtom. Hursomhelst så är vi utestängda och får helt förlita oss på en diktaturs siffror som är känd för att styra sitt folk med järnhand och som inte drar sig för att mörka sånt som kan sänka deras ”heder”.
Citera
2020-02-01, 17:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men så funkar det inte. Jag har i flera dagar varit lite halvsjuk. Hostar, snorar och nyser lite då och då men inte så särskilt sjuk. Jag kan inte stanna hemma för det. Jag skulle inte heller få för mig att gå till akuten för att testa mig. Det blir bara löjligt. Har aldrig ens i eget syfte besökt en sjukhusakut. Man måste bli rejält sjuk och sannolikt mycket värre än en vanlig influensa innan man uppsöker sjukvården.

Om man misstänker att man kan vara smittad med coronaviruset skall man absolut inte uppsöka akuten. läs på
Citera
2020-02-01, 17:05
Medlem
Hexen666s avatar
Dom officiella siffrorna säger nu att antalet friskförklarade överstiger antalet döda. Har säkert postats tidigare men det är första gången jag ser dom siffrorna. Det var väntat och den ration kommer fortsätta stiga
Citera
2020-02-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kina är väl det land som har haft flest uppror och revolutioner genom historien av alla länder i världen.

Från Wikipedia "The number of annual protests has grown steadily since the early 1990s, from approximately 8700 "mass group incidents" in 1993 to over 87,000 in 2005.[2] In 2006, the Chinese Academy of Social Sciences estimated the number of annual mass incidents to exceed 90,000, and Chinese sociology professor Sun Liping estimated 180,000 incidents in 2010. Mass incidents are defined broadly as "planned or impromptu gathering that forms because of internal contradictions", and can include public speeches or demonstrations, physical clashes, public airings of grievances, and other group behaviors that are seen as disrupting social stability.

Regimen är givetvis medveten om att deras medborgare gillar att protestera. Därför försöker man lösa olika problem med släggan i bland. Jag gissar att regimens forskare kommer studera effekterna av karantänen och andra åtgärder för att veta när det "riktiga upproret" kommer.
Jo fast det är ju för att i normala länder behöver det inte gå så långt. Människan har ju en inbyggd revolutionsådra om de blir tillräckligt dåligt behandlas. Men den kan ligga och puttra länge under locket innan det kokar över. I kina har de dock noll tolerans mot olydnad och därför framstår befolkningen som mer revolutionär än vad deb egentligen är. Sanningen är att i de flesta fall skräms de till foglighet.
Citera
2020-02-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Skiter i Aftonbladet, jag går på vad FHM säger direkt.
Ok, men hursomhelst så skriver dem att hon isolerade dig först när hon började visa symtom
Citera
2020-02-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Mm... absolut! Dock så hade extremt många redan hunnit bli smittade. Det visar att smittan är så mycket större än de vill utge. För hade det bara handlat om 12000 pers i en mångmiljonstad så hade chansen att smittas för de som normalt sett inte bor där varit väldigt liten.
Nu har ju folk smittats säkert pga att det istället är flera hundratusen som går och bär på viruset.

Kina tar det säkra före det osäkra, man måste förstå att det ligger mycket prestige bakom också, de har redan fått beröm av WHO.
Citera
2020-02-01, 17:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vänta nu, smittade hon verkligen 7 på egen hand? Är det bekräftat?

Nej, det är bekräftat att hon har smittat 1 person.
Den smittade har i sin tur spridit smittan vidare.
Citera
2020-02-01, 17:11
Medlem
Hubei provinsen har 58 500 000 invånare och nu 12024 bekäftade fall och 259 döda. Översätter man det till vårt land så skulle det bli omkring 2000 bekräftade fall och 44 döda. Fullt hanterbart för vården och ingen orsak till att sätta städer i karantän. Så man undrar varför Kina gör det och vad som döljer sig bakom deras siffror.

Skulle de flesta fall vara i Wuhan med 11 miljoner människor så skulle vårt land få det lite svårare men ändå inte tillräckligt för sådana kraftfulla åtgärder. Är dom 12024 bekäftade fallen svår lunginflammation blir det jobbigt för svensk sjukvård.

Siffrorna måste vara betydligt högre för att motivera allt Kina gjort. Det kan ju knappast vara för att slå sig för bröstet inför världen för det är ju ekonomisk galenskap och det har inte Kinas regim visat förut. Antalet bekräftade fall och döda kan ju fortfarande öka dramtiskt naturligtvis men just nu verkar det plana ut men det kanske är förädiskt, brist på testkit säger en del.

Man kan ju också göra ett antagande att många kineser i Wuhan ligger hemma svårt sjuka och många dör. Kanske har dom ingen möjlighet att ta sig till sjukhusen, kanske är det ingen mening för det är fullt, kanske få vågar transportera dom.

Det skulle vara intressant att veta hur många som dör just nu jämfört med samma tid förra året. En del påstår att krematorier går på fulla varv men inga seriösa siffror. Kanske tusentals kroppar ligger i hemmen och anhöriga är själva för sjuka för att gör något. Samtidigt verkar internettrafik fungera och dom som kan tar sig genom censur. Trots det inga trovärdiga beskrivningar om många fler döda än rapportat.

Visst kan det vara så att en diktatur som Kina kväst detta virusutbrott extremt bra men då blir det värre för oss i väst som inte kan ta till storsläggor på detta snabba sätt. Är det bara en förkylning som en del verkar tro så måste ju Kina ha något annat att dölja för att motivera kostnaden för detta spektakel. Det kan ju också vara att kineser i inledningen blev lurade att tro att detta virus var mycket farligare än det är. WHO och även USA rycker in och räddar ansiktet på dom för att förhindra ilska eller hämnd.

Hur som helst otydlig och rörig data från Kina och även WHO. För mig är det förvirrade och en källa till oro för många så jag tycker svensk myndigheter borde känna likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in