2020-02-01, 14:02
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Välkommen till tråden och grattis till att ha läst alltihop. Men du verkar ha läst slarvigt. Föräldrarnas död är noga utredd, både här och senare, i Sundelins bok. Någon bilolycka fanns aldrig.

Ingen bland vännerna eller de politiska kretsarna kände till Bosses förmögenhet och hade de gjort det hade de inte tagit livet av honom för det.

Men jag tror som du att han fanns i register, både hos Säpo och i andra länder.

Även Skaraborg 2 har ju fört fram teorin att ha aldrig kom hem till Folkungagatan den 3 april utan försvann på vägen, kanske redan i Kristineberg. Det verkar inte som om polisen Thorstensson någonsin tänkte i de banorna.

Hur väl kollades hans städ-kompis upp av polisen? Nån som vet?
Citera
2020-02-01, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gjordes i stort sett ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hur väl kollades hans städ-kompis upp av polisen? Nån som vet?

Enligt polisutredningen inte alls.

Enligt denna kom heller t. ex. Bosses grannar i huset aldrig att höras. Det gjordes alltså i stort sett ingenting som förväntas göra när en person har blivit polisanmäld som saknad/försvunnen.

Polisutredningen gällande brevbäraren Bosse Janssons försvinnande är den mest märkliga och underliga som jag någonsin läst och jag har tagit del av många. Då pratar jag alltså om utredningen under PHs tid.
Citera
2020-02-01, 14:33
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Enligt polisutredningen inte alls.

Enligt denna kom heller t. ex. Bosses grannar i huset aldrig att höras. Det gjordes alltså i stort sett ingenting som förväntas göra när en person har blivit polisanmäld som saknad/försvunnen.

Polisutredningen gällande brevbäraren Bosse Janssons försvinnande är den mest märkliga och underliga som jag någonsin läst och jag har tagit del av många. Då pratar jag alltså om utredningen under PHs tid.

I praktiken kan kompisen alltså förorsakat/varit inblandad i Bosses död på nåt sätt och sen åkt till lägenheten och lagt tillbaka allt som sen hittades? Motivet kan vi bara spekulera om men han var den som sist (?) såg Bosse i livet? Och inte ens blev hörd? Helt jävla sanslöst..
Citera
2020-02-01, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Polisutredningen".

Citat:
]I praktiken kan kompisen alltså förorsakat/varit inblandad i Bosses död på nåt sätt och sen åkt till lägenheten och lagt tillbaka allt som sen hittades?[/b] Motivet kan vi bara spekulera om men han var den som sist (?) såg Bosse i livet? Och inte ens blev hörd? Helt jävla sanslöst..

Förvisso kan kompisen ha varit inblandad men låter högst otroligt.

Denne PL, numera avliden, var en betydligt äldre medlem i Svensk-albanska. Sundelin har pratat både med änkan och med dottern. Han skulle då ha åkt på Bosses kort, lagt hans saker i lägenheten och sedan gått därifrån. Nej det scenariot tror jag inte alls på.

PL kom att bli den sista kända person som såg Bosse. Om du tycker att det är sanslöst att han inte hördes då skulle du läsa "utredningen". Den är rent ut sagt för bedrövlig. Ett verkligt skolexempel på hur en polisutredning inte får bedrivas.

Nu kan det i o f s finnas mer i polisutredningen som jag aldrig fick men det tror jag inte. Denna var mycket omfattande med många sidor och inget maskat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-02-01 kl. 14:48.
Citera
2020-02-01, 15:03
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Förvisso kan kompisen ha varit inblandad men låter högst otroligt.

Denne PL, numera avliden, var en betydligt äldre medlem i Svensk-albanska. Sundelin har pratat både med änkan och med dottern. Han skulle då ha åkt på Bosses kort, lagt hans saker i lägenheten och sedan gått därifrån. Nej det scenariot tror jag inte alls på.

PL kom att bli den sista kända person som såg Bosse. Om du tycker att det är sanslöst att han inte hördes då skulle du läsa "utredningen". Den är rent ut sagt för bedrövlig. Ett verkligt skolexempel på hur en polisutredning inte får bedrivas.

Nu kan det i o f s finnas mer i polisutredningen som jag aldrig fick men det tror jag inte. Denna var mycket omfattande med många sidor och inget maskat.

Nej det tror inte jag heller men i princip skulle alltså vem som helst kunnat gjort av med Bosse utan att riskera att bli granskade? Och som vi var inne på tidigare: VAD föranledde detta ointresse att utreda vad som hänt? Det är ju ett onaturligt beteende ur polisiär synpunkt om det inte var så att man redan satt inne med info av nåt slag. I såna fall kan det förklara deras agerande till en viss del.
Citera
2020-02-01, 15:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
T-banestationerna Kristineberg och Thorildsplan.

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hej!

Nu har jag läst igenom HELA
tråden...

Mina teorier:

ETT:

Jag tror att BJ försvann på
vägen hem redan i Kristineberg,
alltså i lokalen.

BJ´s alla pengar/aktier:kan de styrande
i svensk/albaniska föreningen,fått veta att BJ är
en miljonär och har aktier och de blev
förgrymmande och svikna,
och tyckt att BJ är en förrädare/hycklare,
så de helt enkelt bestämmer sig för att
ta livet av BJ?

TVÅ:

Med tanke på alla resor han gjorde i öst,
vilket var ganska känsligt på den tiden,
är man säker på att han INTE var
någon form av agent/informatör osv?

Jag är säker på att säpo hade en
dossier på honom ev hade även FBI och MI5
det också.Tänk på att USA kontrollerade
sina egna medborgare,för att fånga in
så många kommunistspöken som möjligt.
Att vara kommunist och resa mkt i östländerna
är rätt misstänkt.

Flera frågor:

Det verkar finnas olika uppfattningar om när
föräldrarna dog?Dog båda av bilolyckan?
Var det inte poppis på 60-70 talen att om
man skulle plantera en agent/spion och den
behövde täckmantel,så var ofta föräldrarna
döda i diverse bil/flygolyckor?

Var verkligen dessa föräldrar hans föräldrar,
finns det bevis för detta?
Finns det bevis att han ärvde från farfar???
Kan inte dessa pengar vara från "agentjobbet"???
Som agent behöver du ju ett startkapital!

Fotnot:

Jag kan säja att jag var kommunist på 80-talet
(Är inte längre)och var ute och demonstrerade rätt mycket.
Jag är rätt säker på att säpo,FBI och MI5 hade en
liten dossier om MIG för jag sökte visum i både
England och USA i början av 90-talet,men,jag fick rödflagg,
jag var inte välkommen varken i England ell i USA.
Den spärren släpptes först i början av 2000-talet.

Med det vill jag säja att självklart fanns BJ under
radarn...konstigt vore annars.

Tråden spinner vidare....

Tack för ditt inlägg och välkommen i denna megatråd.

Jag har trott och tror fortfarande att Bosse kom att föras bort efter att PL hade lämnat Svensk-albanskas lokal. Det bör åtminstone ha varit tre personer inblandade. En som körde bilen, en som "höll koll" på Bosse och en som åkte med t-banan till Folkkungatan och sedan gjorde ett besök i hans lägenhet.

Bosses remsa var stämplat på t-banestation Kristineberg. Den t-banestation som låg närmast till föreningslokalen var däremot t-banestation Thorildsplan.

https://www.google.se/maps/place/Thorildsplan/@59.3312829,17.9979362,15.25z/data=!4m5!3m4!1s0x465f762af002e993:0xd7fd2e944c367 ad2!8m2!3d59.3314735!4d18.0148826

Det är bekräftat att när föreningens medlemmar åkte till lokalen steg de alltid av vid just Thorildsplan. Varför skulle Bosse gå en omväg denna sena eftermiddag/kväll? När han skulle åka hem så kom han ju dessutom att passera Thorildsplan.

Nej vi kan inte vara säkra på att Bosse inte var någons slags informatör eller budbärare.

Ja tråden spinner vidare.
Citera
2020-02-01, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
PH blev avpolleterad som utredare av detta fall.

Citat:
Nej det tror inte jag heller men i princip skulle alltså vem som helst kunnat gjort av med Bosse utan att riskera att bli granskade? Och som vi var inne på tidigare: VAD föranledde detta ointresse att utreda vad som hänt? Det är ju ett onaturligt beteende ur polisiär synpunkt om det inte var så att man redan satt inne med info av nåt slag. I såna fall kan det förklara deras agerande till en viss del.

Tyvärr har du rätt i detta.

Tänk om vi kunde få den frågan besvarad varför PH visade sig vara totalt ointresserad av Bosses försvinnande. Efter drygt 1½ år avpolleterades han och blev ersatt av Thorstensson men då var det för sent. Ett försvinnande är en färskvara.
Citera
2020-02-01, 18:55
Medlem
1335991s avatar
Tackar:

Att jag tar upp agentspåret,
beror ju på att agenter har en
förmåga att försvinna så fort
det brinner under fötterna,
dvs om de hinner försvinna.

Om han var agent/informatör,
så hade han säkerligen flera pass.

I detta fall är jag rätt säker på att
BJ har blivit bortförd och mördad...
Troligtvis för att han visste något
som han inte skulle veta,
han ville ju ex inte besöka Albaniens
ambassad igen...eller på länge.
Så nog fanns det ett hot.

Jag är dock helt säker på att han
INTE har tagit sitt eget liv.
För han skulle tycka att det inte är rätt
mot någon,alltså mot den som hittar honom död.
Senast redigerad av 1335991 2020-02-01 kl. 19:24.
Citera
2020-02-01, 19:18
Medlem
1335991s avatar
Sedan undrar jag hur det kommer
sig att BJ kunde studera i Kosovo,
på den tiden var väl Kosovo huvudstad
i Serbien?Och Serbien var lika stängt
som Albanien och Rumänien.

Det var ytterst svårt för utlänningar att
komma in i dessa länder.
Och då kunde BJ studera i landet rätt
många månader?

Rätta mig om jag har fel!
Senast redigerad av 1335991 2020-02-01 kl. 19:26.
Citera
2020-02-01, 19:52
Medlem
448s avatar
Hände rätt ofta på den tiden att KGB agenter föreslog att om dom skulle investera i aktier
så kunde dom gå med vinst och driva sin egen verksamhet.

Sånt och penninginnehav kan ju göra att en agent inte är så där jättepålitlig och tilldelas sovplats
Citera
2020-02-01, 19:57
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Hände rätt ofta på den tiden att KGB agenter föreslog att om dom skulle investera i aktier
så kunde dom gå med vinst och driva sin egen verksamhet.

Sånt och penninginnehav kan ju göra att en agent inte är så där jättepålitlig och tilldelas sovplats

Det är ungefär mitt tankesätt också...
Citera
2020-02-01, 20:05
Medlem
Skaraborg 2, jag har idag fått svar från min anknytning i grannhuset till 63. En person, dåvarande hyresgäst, fanns kvar i huset men hade inget minne av Bosse som hen också fick se bild av. Däremot hade hen läst om försvinnandet i en DN-artikel före jul. Det verkade som om denna händelse inte var känd här alls 1976.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in