2020-02-01, 14:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Stämmer det att det mattats av? Enligt mina uppgifter har det dött 0 personer och hittat 1000 smittade senaste 12 timmarna, om det ska fortsätta i samma takt som det gjort tidigare bör det då dö 259 personer och smittas 11.000 nästkommande 36 timmar?

Nej, det finns inget som tyder på det. Mer än 2100 nya smittade i Kina igår bara (senaste statistiken). Men man börjar väl komma till en punkt när det inte längre går att räkna enskilda fall, förstår inte hur de än så länge kan ha kapacitet att testa så många som rapporteras.

Ute i världen var det en dyster dag igår, minst 4 nya länder spred det sig till. Viruset är nu officiellt etablerat i 26 länder förutom Kina, öch ökningar i många av de länder som redan hade viruset. Bland annat två nya fall i Australien.

Nu börjar dock resenärerna som hann ut från Wuhan innan stan stängdes ha hunnit bli sjuka (de som var smittade). Så jag tror vi får något av en mellanperiod nu med få nya rapporterade fall från länder utanför Kina, innan smittan har spridit sig bland de inhemska befolkningarna såpass mycket att folk blir allvarligt sjuka och söker vård för det. Då testas de.
Citera
2020-02-01, 14:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Enligt Corona Malin
"Smittorisken för vårdpersonal beskrivs som obefintlig"
Samtidigt dör läkare i Kina och vi har sett i denna tråd vårdpersonal kollapsa av smittan
https://www.dailymail.co.uk/health/article-7928063/Wuhan-doctor-dies-nine-days-contracting-deadly-coronavirus-battled-save-patients.html

Hur kan Corona-Malin påstå att risken är obefintlig i Sverige?
Citera
2020-02-01, 14:05
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Du utgår ifrån att alla de med måttlig till större oro är friska och unga, vilket kanske många är. Men vi är många som har barn eller anhöriga som är sjuka eller svaga och är det något man inte vill då är att ha ett utbrott i sin egen stad. Det kanske är milda symtom för 50 st men för person nr 51 kanske det blir livshotande.

De med måttlig till stor oro ÄR unga och friska men är konspiratoriskt lagda och tror man mörker den ”nya böldpesten”.

De som varit med längre har hört detta flera gånger genom historien och det har alltid varit väldigt överdrivet.

Återigen, hur många har dött utanför Wuhan och Hubei? Med andra ord finns det inget att vara rädd för. Funderar man ens på ”utbrott” i sin lilla by så borde man söka hjälp hos en psykolog för att ens oro inte står i proportion till hotet.
Citera
2020-02-01, 14:06
Medlem
Läste att de använder hiv läkemedel mot virusinfektionen. Vilka läkemedel är det som fungerar?

Kan jag ta ett par burkar triumeq av en bekant som har hiv och ta dessa tabletter I förebyggande syfte om shit hits the fan här i Sverige?

Vad jag förstått det av henne är att verksamma ämnen är abakavir/lamivudine och dolutegravir.

Vad jag förstått av henne så är hon aldrig förkyld och aldrig fått virusinfektioner sen hon började med dessa mediciner

Någon medicinskt kunnig som kan klargöra om det är riskfritt att stoppa i sig dessa piller?
Citera
2020-02-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det börjar plana ut, i början var det en fördubbling varannan dag.

Eftersom de inte har tillräckligt med testkit längre så är det naturligt att det blir färre bekräftade fall.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, det finns inget som tyder på det. Mer än 2100 nya smittade i Kina igår bara (senaste statistiken). Men man börjar väl komma till en punkt när det inte längre går att räkna enskilda fall, förstår inte hur de än så länge kan ha kapacitet att testa så många som rapporteras.

Ute i världen var det en dyster dag igår, minst 4 nya länder spred det sig till. Viruset är nu officiellt etablerat i 26 länder förutom Kina, öch ökningar i många av de länder som redan hade viruset. Bland annat två nya fall i Australien.

Nu börjar dock resenärerna som hann ut från Wuhan innan stan stängdes ha hunnit bli sjuka (de som var smittade). Så jag tror vi får något av en mellanperiod nu med få nya rapporterade fall från länder utanför Kina, innan smittan har spridit sig bland de inhemska befolkningarna såpass mycket att folk blir allvarligt sjuka och söker vård för det. Då testas de.

Vad sätter du för datum på andra vågen? Har du siffror på den förödelsen?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Folkhälsomyndigheten i Sverige bedömer att hon inte var smittsam under resan.

Från bl a Kina kommer uppgifter att man kan smitta under inkubationstiden.

Det står var och en fritt att välja vilket lands myndigheter man ska lita på i detta läget. Min gissning är att de kinesiska har mer erfarenhet.

Vilken hybris av Sveriges myndigheter och Corona Malin! Vi har noll erfarenhet av Coronavirus och det görs tvärsäkra uttalanden som går tvärsemot myndihetsinformation i Kina.
Citera
2020-02-01, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Det är ju därför 11k sjuka är en bluff. Tror du verkligen inte ett land med över en miljard människor klarar 11k sjuka patienter? Siffran är helt bogus och är säkert det tiodubbla. Du kan förhelvete inte lita på kinesiska siffror.

Jag vet inte vad jag ska tro ärligt talat. När Kina ber om hjälp med material så drar jag öronen till mig. Antingen har de jävligt dålig sjukvård i hela landet eller så är det fler sjuka än de säger.
Citera
2020-02-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Eftersom de inte har tillräckligt med testkit längre så är det naturligt att det blir färre bekräftade fall.

du läste att dom tillverkar 4000 test kit om dagen numera.
ett test tar 8 till 15 min.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
du kan följa den här, dra dina egna slutsatser
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Undrar hur många som dör av de som är critical
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Nja. Att de stänger ner behöver inte enbart bero på dödligheten. Staden är väl något sorts centrum för många resande?
Om Kinas sjukvård går på knäna med ca 11000 sjuka, hur tror du det hade sett ut om smittan spreds i hela landet med ca 1,4 miljarder invånare? Det hade inneburit katastrof även om 99% blev friska.
Kina hade ändock varit "nerstängt" den senaste veckan till följd av det kinesiska nyårsfirandet. Myndigheterna har beslutat att nyårsfirandet är förlängt med ytterligare ett antal dagar p g a Corona-smittan.
Citera
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hade du något specifikt att anföra gällande inlägget?

Att vi bör stänga gränsen. Läskunnig much?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in