2020-02-01, 12:35
Medlem
singapore verkar få nya fall vid varje uppdatering,

ingen som har nått om afrika, verkar helt oberört.
Citera
2020-02-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo, vi vet inte hur det ser ut i Kina.

Men angående dödligheten, så måste man ju använda sig av siffrorn, man kan ju inte bafra säga "skulle säga att". Då kan ju jag smälla till med att "skulle säga att golvet är 110%". Det tillför ju inte så mycket till diskussionen.

Sanningen är (som alla experter och WHO också säger): Vi vet inte vad dödligheten är, den kan vara 2%, den kan vara 50%. Även om jag absolut inte tror på det högre talet.
Det är det jag gör. Utav de intagna behöver ca 20% intensiv vård. Utav dem dör ca10%... Alltså ca 2%
Men då sjukhus skickat hem en massa människor utan att testa så utgår jag från att det är långt fler smittade. Därför sätter jag ett tak på 2%
Citera
2020-02-01, 12:36
Medlem
Alla ni som påstår på att "det inte görs något i Sverige". För det första tror jag inte ni vet vad som görs i form av smittspårning/kontaktspårning mm eftersom det inte är officiella uppgifter. Sedan undrar jag ni vet vad som ex gjordes kring det första fallet i USA vad gäller smittspårning/kontaktspårning? Jag tror ingen här vet det heller. Trots att han både varit symptomfri och hostig flera dagar 15-21 januari innan han sökte vård så har de inte kunnat identifiera någon som blivit smittad av honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPW2wG/virusets-forlopp-kartlagt-blev-varre-dag-nio

Så det mesta som skrivs här kring "vad som görs eller inte görs" är påhitt.
Citera
2020-02-01, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag måste tyvärr tvätta kläder i dag i allmän tvättstuga.

Jag undrar om viruset dör i 60 grader
Jag undrar om det är safe att använda torkrummet, med fläkt, eller om jag ska torka kläderna inne i lägenheten. (Helst inte. Skitjobbigt.)
Behöver jag desinficera tvättmaskinen på nåt sätt först? Jag har desinfektionsmedel. Hur gör man lämpligast?

Vore glad om någon sjukvårdsutbildad människa kunde svara på detta.

Tack
Ej utbildad men virus dör vid 70 grader. Flesta tvättmaskiner har 70graders program eller varmare. Min rekommendation är att du kör en tom tvättmaskin (snabbprogrammer) på högsta värme. Sen kan du tvätta dina egna kläder på normal temp. Sprita o tvätta händerna noga efter du fingrar på tvättmaskinen också.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
ha ättika i tvätten, det spräcke cellmembranet. plus att det tar bort sur doft tex.
https://davidsuzuki.org/queen-of-green/does-vinegar-kill-germs/
förslagsvis 24%ig finns på ica typ.

Jag har redan ättika eftersom jag är tokig i picklad rödklök.

Hur mycket ska jag ha då?
Luktar det ättika i tvättstugan sedan? Jag vill ju inte bli jagad av tvättstugeterroristerna helst.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Det är ju influensa och förkylningstider. Alla med symptom kan inte begära att bli testade då sannolikheten är stor att man bara har vanlig förkylning eller influensa.

Därför kan det finnas många dolda smittbärare som inte vet att de är smittade. Jobbar man på en stor arbetsplats så har man inte alltid koll på hur många av ens kollegor som just varit i Thailand på semester. Det är det som är det luriga. Jag kan vara smittad utan att veta om det och i min tur smitta andra. Frågan är hur många jag hinner smitta innan någon blir så allvarligt sjuk att testning görs?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tråden svämmade över av sådana för ett par dagar sedan, men de flesta rapporterades för 0.03 och finns nog inte kvar nu.

Vi som läst tusentals inlägg i denna tråd har dock fått se hela spektrumet mellan "panik/domedag" <-> "inte värre än tandvärk"-inlägg.

Okej, läst denna tråden i tre dagar men verkar ha missat de värsta inläggen isåfall haha.
Citera
2020-02-01, 12:41
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
är personligen inte speciellt orolig om jag skulle drabbas, men mitt illamående kommer från om kära som är äldre som kan drabbas, och försvinna för alltid pga av att det sitter totalt inkompetenta individer på nyckelfunktioner,
dessutom smittade som totalt skiter i att dom faktiskt utan avsikt kan mörda 1000 tals.

det får mig att må ordentligt dåligt,

Jag känner med dig. För mig är det precis likadant. Är inte orolig för egen del, men har nära som inte skulle greja det. Det är därför jag menar att jag inte kommer att köpa några argument om att man inte visste osv om det visar sig att man agerat fel.
Citera
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Tack! Ja däckade kl 23.00 & vaknade kl 6 pigg som en mört!

Nä, om 60 miljoner sitter i karantän och inte kommer till sjukhus PG avstängd kollektivtrafik etc så kan vi nog förvänta oss en del döda i deras hem.

Alla som dör hemma räknas inte som att de dog av viruset i deras statistik.
Källa: inside info
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tack för din analys. Nu är det min tur att leka amatörpsykolog.

De som skriver att ”domedagen kommer” är samma klientel som skriver dag in och dag ut om ekonomisk kollaps år efter år. Det är människor som är missnöjda med sina liv. De hatar sina jobb, de är missnöjda med sin kärring som lägger på sig 5kg varje år, och har kanske jobbiga otacksamma ungar. En pandemi eller ekonomisk kollaps är lite upphetsande, för då får de äntligen lite spänning i sin tråkiga vardag. De har ändå inget att förlora. Dessutom ser de det lite som en ”reset”. Man får börja om spelet på nytt. Det de inte förstår är att är man en förlorare innan en pandemi så är man det även efter.

Jag hånar inte folk som diskuterar sakligt. Jag hånar hypokondriker som försöker övertyga andra om en rådande massdöd.
Annars det ju vi mest lyckade som är mest oroliga då vi har mest att förlora!
Citera
2020-02-01, 12:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja syrgas hjälper absolut INGENTING i det läget.

Vad fan har du för källa till att "de flesta" sjuka inte har förstörda lungor?

Verkligheten. Annars skulle de flesta sjuka dö, kanske? Läste en artikel om det för någon dag sedan där den medicinska aspekten debatterades.
Citera
2020-02-01, 12:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det är det jag gör. Utav de intagna behöver ca 20% intensiv vård. Utav dem dör ca10%... Alltså ca 2%
Men då sjukhus skickat hem en massa människor utan att testa så utgår jag från att det är långt fler smittade. Därför sätter jag ett tak på 2%

Precis, just nu är det nog ungefär där vi ligger. Tack vare att man kan ge så exemplarisk intensivård så överlever 90% av de som blivit så allvarligt sjuka. Kina har en mycket god sjukvård, och det handlar om massor av teknisk apparatur inkopplad till varje intensivpatient, egna rum, läkare och medicin.

Jag är väldigt skeptisk till att exempelvis Sverige skulle kunna ge sådan intensivvård till 200.000 svårt sjuka patienter. Vi har idag totalt drygt 20.000 sjukhussängar och det som bekant överfullt idag.

Därför är jag rätt säker på att dödligheten inte skulle hålla sig på 2% i en fullt utvecklad pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in