2020-02-01, 07:27
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Kan ju vara så att allt utanför domen är ett hologram men de som faktiskt fått meteoriter i sina hustak måste undra. Vem släppte dessa tunga stenar samtidigt som det blev små explosioner långt där uppe? Varför ställer man till med ett sådant skådespel? Är det inte ett dyrt och destruktivt sätt att lura i folket att jorden är en glob? Frågan är, hur får de upp stenarna och vem betalar? Finns det en post i NASAs budget som heter "falska meteoriter"?

Ett tips

Tro inte på allt du läser

Antagligen har du aldrig sett några meteoritskadade tak i verkligheten. De finns bara i fantasin.
Citera
2020-02-01, 10:23
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att du tycker saker är mystiska betyder inte att andra tycker de är mystiska.

Månen har ingenting med kvinnors fertilitet att göra.

Fast det är ju inte sant. När solen är helt eller delvis dold bakom horisonten kan du hålla på att zooma bäst du vill - solen är och förblir dold.

Nä förstått att ni tycker det är viktigt att ha svar på allt och glänsa med det. Det är mystiskt.
Nä det är ju inte så. Den åker upp ju upp igen. Då den är halvt dold iaf..
Citera
2020-02-01, 10:27
Medlem
Citat:
Frågan är varför det rullar nedåt.

Enligt väldigt grundläggande fysik så behövs det krafter för att accelerera massor. Och eftersom vi kan observera att batteriet rullar nedåt vet vi att det är utsatt för en nedåtriktad kraft.

Varför behövs det en kraft uppåt men inte nedåt?

Och hur ställer du dig till det faktum att en spiralfjäder tänjs ut om du hänger en vikt i den?
Påstår du att det inte behövs en kraft för att spänna en fjäder?

Ursprungsläge? Påstår du att batterier har något slags medvetande om sitt ursprungsläge?
Har gud skapat medvetna batterier? Eller är det de ondsinta Illuminati som bygger ihop batterier som har koll på "ursprungsläget"

Hur i hela världen kan ett batteri som är tillverkat i Kina känna till vilket "ursprungsläge" det har hemma på mitt köksbord? Varför rullar det inte hem till Kina?

Enligt grundläggande tankar från mig behövs det inte det.
Nämen det är väl ungefär som gravitation. Fast saker finner sin balans bara. Jämt. Om inget hinder.

Om jorden hade lutat utan hinder på vägen mot kina hade det väl det..
Men så fort det finner nåt plant stadie slutar det rulla..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-02-01 kl. 10:58.
Citera
2020-02-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Enligt grundläggande tankar från mig behövs det inte det.
Nämen det är väl ungefär som gravitation. Fast saker finner sin balans bara. Jämt. Om inget hinder.

Om jorden hade lutat utan hinder på vägen mot kina hade det väl det..
Men så fort det finner nåt plant stadie slutar det rulla..

Påstår du att saker accelererar utan påverkan av en kraft?
Du för fram tesen att Newtons rörelselagar är felaktiga?
Har du något som helst empiriskt stöd för din minst sagt omdanande hypotes?

Hur kommer det sig att en spiralfjäder tänjs ut när man hänger en tyngd i den?
Påstår du att det inte behövs en kraft för att tänja ut en fjäder?
Citera
2020-02-01, 11:34
Medlem
Citat:
Påstår du att saker accelererar utan påverkan av en kraft?
Du för fram tesen att Newtons rörelselagar är felaktiga?
Har du något som helst empiriskt stöd för din minst sagt omdanande hypotes?

Hur kommer det sig att en spiralfjäder tänjs ut när man hänger en tyngd i den?
Påstår du att det inte behövs en kraft för att tänja ut en fjäder?

Jag påstår det. Får man det eller är det hets mot folkvett?
Jag har observationer hur runda saker beter sig i olika vinklar. Och när det är plant upphör kraften.

Jo jag påstår det behövs en kraft för att tänja ut en fjäder.
Citera
2020-02-01, 12:13
Medlem
Citat:
Jag påstår det. Får man det eller är det hets mot folkvett?

Självklart får du påstå att Newtons rörelselagar är felaktiga.

Citat:
Jag har observationer hur runda saker beter sig i olika vinklar. Och när det är plant upphör kraften.

Nej kraften upphör inte när det är plant vilket mer än väl bevisas av att en våg ger utslag när den står plant.

Citat:
Jo jag påstår det behövs en kraft för att tänja ut en fjäder.

Toppen!
Vi kan observera att en spiralfjäder tänjs ut när du hänger en vikt i den - alltså vet vi att fjädern är utsatt för en nedåtriktad kraft. Och det roliga med ovan experiment är att det går att utveckla genom att göra flera observationer.

Vi kan t.ex observera att fjäderns töjning är proportionell mot viktens massa. Vi har med andra ord bevisat att den nedåtriktade kraften är proportionell mot viktens massa. Vilket är exakt vad som sägs i Newtons 2:a rörelselag - samma rörelselag som du påstår är "fejk".

Vad du och andra tomtar inte verkar förstå är att vi har massor med empiriska bevis för gravitation. Och dessa bevis kommer inte att försvinna bara för att du och andra dårar påstår att de är "fejk".
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-02-01 kl. 12:16.
Citera
2020-02-01, 13:54
Medlem
Citat:
Självklart får du påstå att Newtons rörelselagar är felaktiga.

Nej kraften upphör inte när det är plant vilket mer än väl bevisas av att en våg ger utslag när den står plant.

Toppen!
Vi kan observera att en spiralfjäder tänjs ut när du hänger en vikt i den - alltså vet vi att fjädern är utsatt för en nedåtriktad kraft. Och det roliga med ovan experiment är att det går att utveckla genom att göra flera observationer.

Vi kan t.ex observera att fjäderns töjning är proportionell mot viktens massa. Vi har med andra ord bevisat att den nedåtriktade kraften är proportionell mot viktens massa. Vilket är exakt vad som sägs i Newtons 2:a rörelselag - samma rörelselag som du påstår är "fejk".

Vad du och andra tomtar inte verkar förstå är att vi har massor med empiriska bevis för gravitation. Och dessa bevis kommer inte att försvinna bara för att du och andra dårar påstår att de är "fejk"
.

Ja. Men jag kan lika gärna ta det där och hävda att jorden är platt för att saker utsätts för en neråtriktad kraft.
Har det gjorts ett experiment där nåt utsätts för en icke lodrät kraft?
Citera
2020-02-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ja. Men jag kan lika gärna ta det där och hävda att jorden är platt för att saker utsätts för en neråtriktad kraft.
Har det gjorts ett experiment där nåt utsätts för en icke lodrät kraft?

Självklart kan du påstå att den nedåtriktade kraften gör så att jorden är platt om du tycker det är kul.

Men om du inte kan utveckla ditt resonemang så är det bara ett tomt påstående utan någon som helst substans. Ett påstående som dessutom strider mot allmän kunskap.
Citera
2020-02-01, 14:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Och eftersom solen kan vara halvt skymd bakom horisonten sen zoomas upp högt på himlen igen tycker jag är tufft...
Det är inte tufft att ljuga. Om solen är delvis skymd av horisonten så kan den inte zoomas upp på himlen igen.
Citera
2020-02-01, 14:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Nä det är ju inte så. Den åker upp ju upp igen. Då den är halvt dold iaf..
Nej så är det inte. Sluta ljug. Det som döljs av horisonten kommer inte tillbaka med zoom.
Citera
2020-02-01, 14:46
Medlem
Citat:
Självklart kan du påstå att den nedåtriktade kraften gör så att jorden är platt om du tycker det är kul.

Men om du inte kan utveckla ditt resonemang så är det bara ett tomt påstående utan någon som helst substans. Ett påstående som dessutom strider mot allmän kunskap.

Nöjer mig nog här med vad jag vet om gravitationen. Den pekar på ett konstant tryck neråt . Inåt kanske mot en kärna.
Citera
2020-02-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej så är det inte. Sluta ljug. Det som döljs av horisonten kommer inte tillbaka med zoom.

Ok har sett det på en youtubefilm så inte mycket till bevis kanske. Men den finns inte längre av nån anledning .Så ok solen kan inte det. Har inget att komma med mer än att jag måste testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in