2020-02-01, 11:39
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Mmmm... Stackars dig! Fy fasen
Fast detta är ju jätteallvarligt då det är så smittsamt. Även om dödligheten bara är 1% så är det ju fortfarande 1/100 pers. Det vill man inte ska sprida sig som en säsongsinfluensa.

Jag vill bara inte vara den som för smitta vidare, för egen del är jag inte orolig även om jag är dålig som fn.
Sannolikheten att det är någon annan sorts influensa som intagit min kropp är nog större än att det är Corona, men man vill ju veta. Allrahelst som ingen verkar veta säkert hur länge i efterhand man kan smitta.
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Den infon jag refererade till stod i MSM den 18nde. Men hoppas du har rätt. Det betyder att av dessa 121 har 256 tillfrisknat. Över 200% klarar sig med andra ord. Inget att oroa sig för med andra ord.

Det är väl si som så, minns i början fanns det artiklar att 5-7 dagar skulle räcka att vara frisk, kanske man i början friskförklarade enligt den tiden. Numera är det dock 14 som är riktlinjen. Svårt räkna utan all data
Citera
Medlem
Vet inte om detta skrivits innan, men här är en google translated kinesisk artikeln om fallet i Jönköping:
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=zh-CN&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fmp.weixin.qq.com%2Fs%2FOS nLrJDPZoMDNRft-01l2g

Den verkar ha mer detaljer än jag kan hitta på SVT, om hur kvinnan väntat vid Göteborgs tågstation flera timmar och sedan färdats med buss till Jönköping efter att ha anlänt till Sverige.
Citera
2020-02-01, 11:40
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte riktigt hängt med i debatten. Varför är det så mycket hysteri kring just detta virus?

Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.

Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?
Någon?
Citera
2020-02-01, 11:41
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Kina är ingen måttstock.Över en miljard människor där de flesta är fattiga och lever i vidriga förhållanden. Kineserna har ingen möjlighet att vårda alla sjuka om det skulle sprida sig i landet. En karantän är enklaste sättet för att hindra spridning.

Vi har varit här innan, och vi kommer hamna här återigen i framtiden. Samma typ av karaktärssvaga människor som spår finansiell armagedon sitter nu och uppdaterar nyhetsflöden maniskt för information om ett influensavirus. Skaffa ett liv förfan.

Better safe than sorry. Rabiat panik är inte befogat, men försiktighet och att undvika folksamlingar skulle minska en eventuell spridning av viruset. Det måste inte vara svart eller vitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jag vill bara inte vara den som för smitta vidare, för egen del är jag inte orolig även om jag är dålig som fn.
Sannolikheten att det är någon annan sorts influensa som intagit min kropp är nog större än att det är Corona, men man vill ju veta. Allrahelst som ingen verkar veta säkert hur länge i efterhand man kan smitta.
Hade du varit i Kina eller hur var det?
Oftast är det bara 1 virus som cirkulerar på samma plats samtidigt då den starkaste slår ut de andra.
Citera
Medlem
selusts avatar
Den största anledningen till att länder stänger ner är nog att det här är ett helt nytt virus som ingen riktigt vet hur det beter sig. Kanske ett virus man har kvar i kroppen hela livet? Man kanske aldrig blir ”frisk”?

Klart som fan man inte vill sprida en sån skit ut i världen. Visst om många klarar sig men orka leva med ett potentiellt dödligt virus i kroppen. Säg att man överlever första utbrottet. Nästa gång det bryter ut kanske man dör i stället. Eller gången efter det.
Citera
2020-02-01, 11:42
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Sorry. Jag har hittat ETT lite mer ovanligt ställe som säljer och det delger jag inte till annat än de närmaste.
Tänk även på hur du ska destruera och dekontaminera det när du kommer hem. Annars har du bara satt en effektiv virus fälla för munnen. Antar att du även har ett som täcker ögonen.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Nej, jag googlade precis och hittade inte en enda källa på att testkit var slut. Så skicka trovärdig källa eller sluta sprid fake news.
Du är en fullständig idiot, jag hoppas du begriper det
https://lmgtfy.com/?q=Test+kits+corona+virus+running+out

Och

https://www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-china-shortage-test-kits-lottery-2020-1?r=US&IR=T

Och

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/we-will-admit-them-if-theyre-dying-wuhan-hospitals-running-low-on-test-kits-and-beds/news-story/caead34d2835e44d20ee46bc4c657229
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-01 kl. 11:57.
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Inte nog att den är sann, det är mycket värre än det jag beskrivit.
UD, Smittskyddsinstitutet och Folkhälsomyndigheten, ingen av dom har svarat på mina mejl.
Landstingets hemsida här i länet är inte uppdaterad sedan den 22:a
Smittskyddsläkaren Västernorrland är antingen helt obildad eller lögnare
Myndigheterna går inte att nå annat än på kontorstid må-fre
osv osv

Har du kontaktat media? skriv till alla.
Dela på dina sociala medier. Få ut detta. Fan katastrof.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Någon?

Det är väl dels på grund av youtubekanalen med filmer inifrån Wuhan, dels på grund av smittospridningen över världen just nu, med nya länder varje dag, samt att WHO har utlyst globalt nödläge.
Citera
2020-02-01, 11:44
Medlem
Jag ska här förtydliga vad som pågår när somliga går in i tråden och manar till "lugn" och anklagar folk som diskuterar de värre scenariorna på spektrumet för att vara "karaktärssvaga", "hypokondriker", "ej män", "kärringar", etc.

Vad som sker är att dessa människor försöker undermedvetet boosta deras ställning inför sig själva och inför gruppen (i detta fallet en bunt pseudonymer på ett forum, en virtuell mötesplats) genom att verka serotonergiska och därmed högre upp i hierarkin (dvs de vill framstå som "alfas"). Jag tycker det är ett patetiskt beteende eftersom jag förstår vad det verkligen handlar om. Den typen av icke-relevant kompetenssignalering är helt onödig eftersom vi inte ens känner varandra i verkliga livet. Låt oss istället diskutera alla möjliga eventualiteter här.

Rent logiskt så förstår ni att ingen virussmitta avhjälps genom s.k. "ta det lugnt". Endast försiktighet hjälper för att minimera virussmitta. Att operera som vanligt är ett säkert sätt att vara behjälplig för fortsatt smitta. Självklart behöver fundamentala delar av samhället fungera vidare, såsom logistiska linjer, etc. Men att inte ta risker i beaktande och göra allt precis som vanligt är rent oansvarigt. Folk kommer dö till följd av detta.

Om ni inte som beter er på detta sätt inte inser implikationerna i det jag skriver ovan, vågar jag påstå att ni lider av rejäl Dunning–Kruger. Kom ihåg att 50% av alla deltagare i en tråd kommer statistiskt sett ha lägre IQ än den andra hälften. Det innebär att det finns idioter här.

PS: Jag är ganska säker på att det i historien finns exempel på människor som befunnit sig inuti en brinnande byggnad, intalar sig själv att "det finns ingen anledning till panik" och lugnt avslutar ett mail till en kollega, försöker promenera ut, för att sedan brinna inne då de missförstått hur snabbt en brand kan utvecklas.
Senast redigerad av 26xB 2020-02-01 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in