2020-02-01, 05:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Det var kammarrätten, inte soc, som upphävde socialen beslut om vård. På kammarrätten sitter en jurist (domaren) och två nämndemän (politiker) som tar beslut.

Ja förlåt, jag visste inte det när jag skrev förut. Dessa personer kan ju inte heller vara vettiga... "sunt förnuft" är en bra egenskap, om man ska sitta domare eller nämndeman.
Citera
2020-02-01, 06:51
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Det är hans föräldrar han står skriven hos, PL (tidigare PP).
Antagligen för att RG ska få bostadsbidrag. Själv lär han ha en helt ok lön som kökschef på krog och catering på helgerna. Som han säger själv (i intervjun med NT) att jobbet innebär stor stress och press. Inte ovanligt med amfetamin i det yrket. Så man kan kombinera missbruk med ett jobb. Man måste bara ha en bra jävla relation med sin chef som låter en fortsätta.

Då är frågan vad RG gör om dagarna? Hon lär ju också behöva jobba nått?
Citera
2020-02-01, 06:58
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Kan man dömas för vållande om man exempelvis vägrar sina barn sjukvård, eller vaxineringar?

Ja. Att man avvaktar med att söka vård för länge vid ett sjukdomstillstånd. När barnets allmäntillstånd är dåligt ( vill / kan inte äta mm).
Citera
2020-02-01, 07:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Är det knarkare så kanske dom är höga på knark?

Något händer med barnet, så vill dom inte ringa ambulans eller åka in till akuten för sjukvården ser att dom är höga som hus. Tror att dom kan ta hand om det själva. Tror att soc tar barnet om dom drar till akuten med det höga som hus. Sedan "helt plötsligt" är barnet dött. "Redovisade skäl" behöver inte betyda moraliskt godtagbara skäl, advokaten vill skapa god PR för sin klient.

Det enda vi vet är att åklagaren säger "grovt vållande till annans död". (För hon svarar inte på telefon.)

Vållande kan bli grovt vållande om man är hög på knark eller skiter i att uppsöka vård, t.ex.

Japp. Sådant har ju hänt, t.ex. att man inte har haft spisskydd, och ett litet barn har dragit ner en gryta med kokande vatten över sig. Föräldrarna har försökt vårda brännskadorna i hemmet, för att dom är rädda för att det ska bli utredning och kanske LVU om de uppsöker sjukhus. Och det är inte bara knarkare som har resonerat så, heller...
Citera
2020-02-01, 07:06
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Din kommentar om tvångssteriliseringar är tramsig.

Svenska staten fick också betala skadestånd till de drabbade, för man gör inte så i ett civiliserat samhälle. Punkt slut.
Det är inte civiliserat att experimentera med om psyksjuka missbrukare ska lyckas ra hand om ett mycket litet värnlöst barn. Nu har barnet fått lida och dö. Bättre då att sterilisera dessa två, i princip omyndig som inte kan ansvariga för sina handlingar, så att ingen utöver dom behöver lida.

Din syn på att missbrukare rätt att skaffa barn som de troligen inte kan ta hans om är viktigare än ett värnlösa barns rätt till skydd och omvårdnad äcklar mig.
Citera
2020-02-01, 07:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleo
På Aftonbladet nämner dom att det är föräldrarna som är anhållna.

Fast Aftonbladet brukar alltid skriva "föräldrarna", även om det är en mamma och en styvpappa. Även när dom översätter hemska artiklar om barnmisshandelsfall i andra länder. Jag tror att det är ett mörkande av den mycket stora risken, att ett barn som hamnar i konstellationen "biologisk mamma + styvpappa" ska råka illa ut. De gör detta av PK-skäl: "stjärnfamiljer är lika bra som kärnfamiljer", "familjer kan se olika ut - men alla är lika bra och trygga". Precis som de vitpixlar mörkhyade brottslingar.
Citera
2020-02-01, 07:20
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast Aftonbladet brukar alltid skriva "föräldrarna", även om det är en mamma och en styvpappa. Även när dom översätter hemska artiklar om barnmisshandelsfall i andra länder. Jag tror att det är ett mörkande av den mycket stora risken, att ett barn som hamnar i konstellationen "biologisk mamma + styvpappa" ska råka illa ut. De gör detta av PK-skäl: "stjärnfamiljer är lika bra som kärnfamiljer", "familjer kan se olika ut - men alla är lika bra och trygga". Precis som de vitpixlar mörkhyade brottslingar.
Ok, men i detta fall är det föräldrarna. En helsvensk kärnfamilj dessutom (förutom de tvångsplacerade barnen då...)
Citera
2020-02-01, 08:05
Medlem
Som jag tolkat artiklar i tidningarna är det inte barnets pappa som är anhållen utan endast mamman, samt en annan man i 40-årsåldern.

”Två personer, en man och en kvinna i 40-årsåldern, sitter anhållna. De är på sannolika skäl misstänkta för vållande till annans död.
Flickan i Norrköping bodde på familjehem
En av dem är flickans mamma.”

” Sen förra sommaren har dottern bott hos sin mamma i Norrköping. Men på torsdagen hittades hon död.”

Så om det är pappans namn som nyligen skrivits har han troligen inte med detta åtal att göra.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/krim/mamman-om-dotterns-dod-en-tragisk-olycka/
Senast redigerad av Marknadswarrant 2020-02-01 kl. 08:09. Anledning: Källa
Citera
2020-02-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadswarrant
Som jag tolkat artiklar i tidningarna är det inte barnets pappa som är anhållen utan endast mamman, samt en annan man i 40-årsåldern.

”Två personer, en man och en kvinna i 40-årsåldern, sitter anhållna. De är på sannolika skäl misstänkta för vållande till annans död.
Flickan i Norrköping bodde på familjehem
En av dem är flickans mamma.”

” Sen förra sommaren har dottern bott hos sin mamma i Norrköping. Men på torsdagen hittades hon död.”

Så om det är pappans namn som nyligen skrivits har han troligen inte med detta åtal att göra.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/krim/mamman-om-dotterns-dod-en-tragisk-olycka/
Kan ändå vara pappan, den man som är anhållen är en anhörig. Kan vara så enkelt att media har problem med att klura ut förhållandena och är försiktiga. Pappan är skriven hos sina föräldrar, om jag förstått rätt. Det var båda föräldrarna som fick tillbaka vårdnaden.
Citera
2020-02-01, 09:06
Medlem
Vet vi identitet på de anhålla ännu?
Citera
2020-02-01, 09:38
Avstängd
HarryScheinens avatar
Det här med att man ska ha körkort eller ett slags green card för att få skaffa barn, bör seriöst upp på tapeten, gärna igår. Det kryllar av människor som inte bör få sätta barn till värden (av hundra olika anledningar). Att skaffa barn bör inte vara en flummig rättighet, eller ske impulsartat (som det ofta är). Samhället och dess många apparater skulle tjäna enormt med kraft, energi och resurser på detta.

Inget barn förtjänar en start med vare sig två pundar-föräldrar eller fosterföräldrar. Detta bör i största möjliga mån efterföljas. En majoritet av barn som växer upp under sådana omständigheter (oavsett om de växer upp i ett dysfunktionellt missbrukarhem, fosterhem eller adopteras bort) får "trubbel" och/eller grav psykisk ohälsa i sitt liv. Risken att dessa själva blir dysfunktionella i någon form, och i viss mån en fara för sig själv och andra, är överhängande.

Batikhäxorna och andra trötta socionomer på kommun/socialtjänst arbetar efter totalt förlegade riktlinjer som ritades upp på 70/80talet. Kunskap, statistik och i viss mån facit kring vad dylika uppväxtförhållanden (som barnet i detta fall) gör med barn finns sedan länge. Det handlar om att man måste orka/våga sätta sig in i det, och sedan torgföra det.

Det som nu hänt, är en djup tragedi och kommer att förfölja många inblandade (polis och fiverse sjukvårdspersonal), anhöriga och grannar för många år framöver, varför blir dessa fall aldrig någon seriös väckarklocka, eller ett startskott "på någonting nytt" och någonting bra?
Citera
2020-02-01, 09:54
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Födelsedatumen stämmer, ja.

BO: Esmer*lda Gust*fsson, född 20160425.
Tidigare placerat barn, samma mor, född: 200605
Pappan har 3 barn med en tidigare partner, dessa bor med sin mor och har regelbundet umgämge med pappan (ja, inte nu då ..).

Det finns en hel hög domar som jag inte kommer åt nu men jag har begärt ut dem och kan lägga upp i tråden när jag får svar av Förvaltningsrätten.

För att undvika spekulationer om det tidigare placerade barnet, en äldre bror till den döda flickan, vill jag kortfattat berätta att han placerades enligt SoL efter att RG och PL sökt sådan placering, två gånger. Två kvalificerade jourhem har sedan, efter varandra, avsagt sig uppdraget att vårda denna pojke då han hade ett obehagligt beteende. Pojken uppvisade psykologiska problem som krävde särskild vård och det beslutades att placera honom vid HVB-hem istället för i familjehem redan vid 11 års ålder. Hur pojken mår idag finns det såvitt jag sett ingen uppgift om och då det handlar om ett relativt stort barn som antagligen kan googla sitt namn och som - utöver att hans omhändertagande bidrar med informationen att socialtjänsten verkligen borde haft noga uppsikt över dessa "föräldrar" - är irrelevant för fallet.

Den pojken har inte haft ett lätt liv och av respekt för hans integritet tycker jag vi kan avstå från att diskutera några vidare detaljer i hans livsöde.

Så, R har två barn och P har fem? Det var något nytt, fått höra innan att han hade fyra st. Dom måste haft en av och på relation då eftersom P fick tvillingar med en annan kvinna 2010.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in