2020-02-01, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Tror inte Sverige kommer arrangera något plan. Däremot kanske UD hjälper svenska medborgare att komma med något annat plan.

Om Sverige anser det är värt så har Sverige så jävla mycket resurser att det är tragiskt.

Är du dum eller?
Citera
2020-02-01, 08:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tror inte Sverige kommer arrangera något plan. Däremot kanske UD hjälper svenska medborgare att komma med något annat plan.

Det skulle jag inte vara så säker på. När de får tummen ur, har det sista planet redan åkt och flygplatsen är definitivt stängd på obestämd tid.
Citera
2020-02-01, 08:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Hon har god anledning att ljuga om att ha varit symptomfri för att undvika kritik över sitt dåliga omdöme som ledde till att smittan spreds. Jag litar inte på hennes historia om hur hon inte kände något förrän på planet hem.

Fast tyskarna skulle ju ha berättat, om de hade sett henne hosta och snörvla. I så fall dolde hon sjukdomen bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Om Sverige anser det är värt så har Sverige så jävla mycket resurser att det är tragiskt.

Är du dum eller?
På vilket sätt är jag dum menar du?
Jag säger att jag inte tror Sverige kommer arrangera något plan. Inte att de inte har resurser. Frågan är exakt hur dum du är? IQ fiskmås. Lär dig läsa!
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Hela den här artikeln är så märklig och full av motsägelser.

https://www.expressen.se/gt/smittade-kvinnan-isolerade-sig-sjalv/

”– Det finns ingen risk för att någon annan har smittats, säger Malin Bengnér, smittskyddsläkare”

”Men enligt Kinas hälsominister, Ma Xiaowei, kan coronaviruset smitta redan under inkubationstiden – tiden från att en person smittas till sjukdomen bryter ut och symptomen visar sig.”

””Det är värt att notera att infektionen spridits under inkubationstiden för indexpatienten, för vilken sjukdomen var hastig och ickespecifik”, skriver forskarna i rapporten. ”

”Men enligt såväl Bengnér som Folkhälsomyndigheten har man kunnat konstatera att kvinnan inte smittat några andra och att det inte heller finns risk för att hon ska smitta andra.”

VAD är sant och inte?! HUR kan de VETA att det inte finns risk att andra smittat? Har hon ens Corona-viruset?! Hur kan en artikel ens vara så motsägelsefull?!
Citera
2020-02-01, 08:03
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Kan inte stämma. Dock har vardera av Hong Kong och Thailand för tillfället 8 rapporterade fall - men inga döda. Vore spektakulärt om helt plötsligt hälften av de smittade i Hong Kong skulle ha kolavippat - och dessutom helt tyst om det i Hong Kong media som t.ex. https://www.scmp.com/news/china/society/article/3047753/chinese-premier-li-keqiang-arrives-wuhan-lead-coronavirus-fight
Den där matematiska modellen förresten gör antagandet att antal fall ökar med exakt 47,5% varje dag och att det är 2,1% dödlighet.
Det jag ser rapporterat i tidningsartikeln ovanför klockan halv elva på morgonen den 27e januari är 57 fall utanför Kina. Om spridningen är lika kraftig utomlands som inne i Kina så kommer vi i så fall se följande:
datum | antal fall utomlands
27 jan | 57
28 jan | 84
29 jan | 124
30 jan | 183
31 jan | 270
01 feb | 398
02 feb | 587
03 feb | 866
04 feb | 1277
05 feb | 1884
06 feb | 2778
07 feb | 4098
08 feb | 6045
09 feb | 8916
10 feb | 13151
vi får se hur det blir

Fortfarande stabilt utanför Kina. Hade det varit exponentiell ökning så skulle vi haft 400 fall vid det här laget, men idag på morgonen svensk tid 1s februari så har vi enbart 150. Det är en stabil ökning av circa 15-20 nya fall per dag. Ska vi göra en preliminär prognos att vi även fortsättningsvis kommer ha linjär tillväxt (utanför Kina), så kommer det kanske se ut så här närmaste veckan:01 feb | 150 02 feb | 170
03 feb | 190
04 feb | 210
05 feb | 230
06 feb | 250
07 feb | 270

Dessutom kan man notera att det inte har funnits ett enda dokumenterat dödsfall utanför Kina.
Citera
2020-02-01, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, för dom hade ju vett att ta prov på alla som hade träffat kinesiskan, och sätta dom som visade sig vara sjuka i karantän PÅ SJUKHUS (inte hemma), samt smittspårade vilka dom i sin tur haft kontakt med. PÅ EN GÅNG.

Men en tysk som hade hunnit ha kontakt med en av de smittade (han arbetade alltså inte på företaget), hann smita iväg på semester till La Gomera, och insjuknade där. Han sitter nu isolerad på kliniken där på ön...

Ber om ursäkt.
Citera
2020-02-01, 08:05
Medlem
Citat:
Det skulle jag inte vara så säker på. När de får tummen ur, har det sista planet redan åkt och flygplatsen är definitivt stängd på obestämd tid.
Har alla helt tappat läsförståelsen? Jag skriver att jag inte tror Sverige kommer arrangera något plan. Men att UD har skickat ut förfrågningar till svenskar som befinner sig i området. Troligen kommer de isf hjälpa dem att komma med något annat plan.
Citera
2020-02-01, 08:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag säger att jag inte tror Sverige kommer arrangera något plan. Inte att de inte har resurser. Frågan är exakt hur dum du är? IQ fiskmås. Lär dig läsa!

Nu skulle någon av våra rika män som har egna privatflygplan, kunna bli hjältar genom att åka ner med det och hämta sina landsmän! Men handlingsförlamningen verkar ha lagt sig som en våt filt över hela landet...
Citera
2020-02-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Hela den här artikeln är så märklig och full av motsägelser.

https://www.expressen.se/gt/smittade-kvinnan-isolerade-sig-sjalv/

”– Det finns ingen risk för att någon annan har smittats, säger Malin Bengnér, smittskyddsläkare”

”Men enligt Kinas hälsominister, Ma Xiaowei, kan coronaviruset smitta redan under inkubationstiden – tiden från att en person smittas till sjukdomen bryter ut och symptomen visar sig.”

””Det är värt att notera att infektionen spridits under inkubationstiden för indexpatienten, för vilken sjukdomen var hastig och ickespecifik”, skriver forskarna i rapporten. ”

”Men enligt såväl Bengnér som Folkhälsomyndigheten har man kunnat konstatera att kvinnan inte smittat några andra och att det inte heller finns risk för att hon ska smitta andra.”

VAD är sant och inte?! HUR kan de VETA att det inte finns risk att andra smittat? Har hon ens Corona-viruset?! Hur kan en artikel ens vara så motsägelsefull?!
Ja, jag reagerade också på det. Hur fan kan man uttala sig så. Begriper de inte att de totalt kommer tappa förtroendet av folk om det visar sig att hon faktiskt har smittat folk. Då kommer det verkligen skapa panik då vi har myndigheter som ljuger (surprise surprise)
Citera
2020-02-01, 08:07
Medlem
Citat:

Jag ber om ursäkt.
Ursäkta mig.

Jag är mer ambivalent, osäker. Tror inte varken det ena eller andra är mer troligt.
Citera
2020-02-01, 08:08
Medlem
Citat:
Nu skulle någon av våra rika män som har egna privatflygplan, kunna bli hjältar genom att åka ner med det och hämta sina landsmän! Men handlingsförlamningen verkar ha lagt sig som en våt filt över hela landet...
Fast vem vill ha hit skiten? Inte någon privatpersons ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in