2020-02-01, 01:17
Medlem
Det var ett jävla tjat om masker och filter, skaffa lite hår på rumpan och gör som rivare har gjort i alla år, nyp av ett cig filter sätt det i mungipan och jobba vidare.

On topic, jag är oroad över att det inte är någon rapporterad från Pakistan trots att de har så mycket handel och samarbete med Kina.
Deras regering har väl inte ett trackrecord av absolut ärlighet om man uttrycker sig milt.
Citera
2020-02-01, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Han är alltså, helt väntat, en bluff.

Det verkar finnas ett antal ganska prominenta människor som är rätt jävla sura på honom nu. Han är ju tydligen inte virolog heller.

Å andra sidan... (foliehatt på), det här låter verkligen väldigt mystiskt....
Datat från sekvensieringen av RaTG13 som är det virus som finns sedan 2013 i fladdermöss och som med sina likheter med nCov skulle motsäga "tillverkat" virus fanns inte upplagt i databaser förrens nu. (enligt twitterkällan). Det låter onekligen väldigt fishy om det är så...
Citera
2020-02-01, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skiter i vad det kallas, saken handlar om att kvinnan i Vaggeryd? som kom hem ifrån Kina kan ha smittat i princip alla på flygplanet som har besökt toaletten om hon också gjorde det, alternativt att hon smittades på toaletten.

Du förstod inte principen som jag först beskrev med ett exempel, sånt händer, jag var otydlig, my bad.
Du kan vara lugn, folkhälsomyndigheten har sagt att hon "omöjligen" kan ha smittat någon annan. Snälla någon nyp mig så jag vet att jag inte drömmer...
Citera
2020-02-01, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Från Spanien, citerat från Aftonbladet: "Mannen är en del av en grupp på fem personer som tagits in för observation och som isolerats sedan det stod klart att de varit i kontakt med en tysk man som diagnostiserats med viruset."

Exemplarisk hantering, alltså tog de för observation alla som har varit i kontakt med den som har diagnostiserats. Men som vanligt vet vi i Sverige bäst...

Tänk på Bert Karlsson som ville Aids testa flyktingar under hans tid i Ny Demokrati . Vilket jävla liv det blev. Ponera att situationen kommer att eskalera vilket den ser ut att göra. vad har våra myndighetsutövaredå för utmaningar framför sig? jag vågar inte ens tänka tanken.
Citera
2020-02-01, 01:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
tvättstugor borde ju också vara rena smitthärden för oss som inte har nån maskin hemma
Trevligt med folks underkläder och näsdukar som är tvättade i 20 grader innan och så stoppar du runt din hand där inne. Kanske passar du på att tvätta lite kökshanddukar direkt efter.

Nä. Skippa munskydd och investera i en tvättmaskin.
Citera
2020-02-01, 01:21
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Vissa i tråden tror att läkarna är födda igår. Anledningen till att läkarna inte lägger någon vikt vid att kvinnan eventuellt kan ha smittat innan hon uppvisade symtom beror på att sannolikheten att smitta människor, utan att ha uppvisat symtom, är så liten. Förstår ni ens hur liten risken är att smitta andra genom ytkontakt? Hud mot en torr yta där en person som varken hostar eller nyser ska ha berört?

Droppsmitta däremot, det är effektivt. Genom droppsmitta kan en person smitta ett helt plan. Men då krävs att personen uppvisar symtom.

En kinesiska utan symptom har iofs orsakat ett helt kluster av smittade i Tyskland (Fem direkt och ett fall av sekundär smitta) så jag litar inte riktigt på det där resonemanget.
Citera
2020-02-01, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.vvsobygg.se/filtermask-ventil-ffp3-filtermask-ffp3-med-ventil-personligt-skydd.html

Är detta något att ha?

Lite otydligt ifall det ingår fler skydd eller om det bara är 1, någon som vet?

Ja det skyddar, ffp3 är högsta klassen å priset är per st
Citera
2020-02-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Ser dem inte skitiga ut och du inte rört insidan går dem använda flera gånger.
Är du hundra på det? Jag läste någonstans att de ska slängas efter användning. Virus smutsar inte på samma sätt som damm etc
Citera
2020-02-01, 01:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ok, en kort läskig sammanfattning;
(Hoppas den inte stämmer)
Viruset är
•luftburet & droppsmittande
•hög smittfaktor
•ständigt muterande (i en och samma familj var viruset muterat olika)
•då det ständigt muterar så kan man inte vaccinera sig mot det
•då det inte går att vaccinera sig mot det så kan man bli smittad igen och igen och igen och igen. Vilket betyder att om den inte dödade första gången så kan den göra det nästa gång.
•då man blir försvagad utav att varit sjuk en gång så kan man ha svårare att klara av att få en ny variant utav viruset

Så även om man till en början inte tillhör riskzonen så kan man efter några vändor göra det efter att ha blivit tillräckligt försvagad.

Hoppas detta inte stämmer!

Mutationer är riskabla för virus då tillväxt tenderar att premieras före andra egenskaper. Det är inte sällan virus utrotar sig själv lokalt just av den anledningen. De egenskaper du beskriver måste alltså ha en kontrollmekasism för att fungera.
Citera
2020-02-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Trevligt med folks underkläder och näsdukar som är tvättade i 20 grader innan och så stoppar du runt din hand där inne. Kanske passar du på att tvätta lite kökshanddukar direkt efter.

Nä. Skippa munskydd och investera i en tvättmaskin.
jag får börja koka kläderna i grytor på spisen
Citera
2020-02-01, 01:24
Bannlyst
Patetiskt.......vilken kris kan inte MEDIA bygga?

Får!

250 döda? mer dör i timmen när de halkar i badrummet.

Är ni inte patetiska?
Senast redigerad av SeferRaziel 2020-02-01 kl. 01:26.
Citera
2020-02-01, 01:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Du kan vara lugn, folkhälsomyndigheten har sagt att hon "omöjligen" kan ha smittat någon annan. Snälla någon nyp mig så jag vet att jag inte drömmer...

Jag tycker att media borde ställa frågan, hur kommer det sig att myndigheten uppmanar oss att tvätta händerna ofta om man inte kan smittas genom att ta på kontaminerade ytor.

Media bör också ställa frågan, vilka bevis finns för att en smittbärare inte kan kontaminera ytor med virus när de inte har sjukdomssymptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in