2020-01-31, 18:55
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Min bil har inte inbyggd navigation. Och jag skulle vilja ha nåt system för det.
Har använt en gammal gps som inte uppdaterats på länge och den funkade fint på landet men sämre i städer. pga nybyggnationer. Dessutom var den lite slö.
Har även använt 'kartor' på iphonen, finkade fint det med men skulle även vilja ha hastighetsmätare i den appen.

Vad använder ni?
Senast redigerad av Isnatt 2020-01-31 kl. 19:21.
Citera
2020-01-31, 19:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Waze är hur bra som helst fast drar mycke batteri så du bör ha laddning på hela tiden.

Känner av kö, olyckor, poliser, kameror och mycket mer då användarna själva rapporterar in detta. Räknar om vägen direkt om det är något stopp på vägen och det finns alternativ.

Waze har även hastighetsmätare och har koll på hastighetsbegränsning på sträckan du kör.
Citera
2020-01-31, 19:19
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Waze är hur bra som helst fast drar mycke batteri så du bör ha laddning på hela tiden.

Känner av kö, olyckor, poliser, kameror och mycket mer då användarna själva rapporterar in detta. Räknar om vägen direkt om det är något stopp på vägen och det finns alternativ.

Waze har även hastighetsmätare och har koll på hastighetsbegränsning på sträckan du kör.
Låter briljant! Tack för tips, ska kollas upp!
Citera
2020-01-31, 19:43
Medlem
Lite beroende på vad man har för bil kan man ju alltid byta till en dubbl DIN-stereo med inbyggd navigation. Har gjort så på min S90 (90-talsvarianten) och det funkar alldeles strålande, har bluetooth-streaming, samtal, navigation etc. Stereon gick loss på 7000 men det var det värt.
Citera
2020-01-31, 19:44
Medlem
PeterNosters avatar
Har denna på min Android phone:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.navigation.offlinemaps.gps&hl=sv
Citera
2020-01-31, 19:50
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Lite beroende på vad man har för bil kan man ju alltid byta till en dubbl DIN-stereo med inbyggd navigation. Har gjort så på min S90 (90-talsvarianten) och det funkar alldeles strålande, har bluetooth-streaming, samtal, navigation etc. Stereon gick loss på 7000 men det var det värt.
Rav4, Toyota kunde inte hjälpa mig med det. Finns väl på bildelsdatabasen men blir för dyrt. Då är det enklare att lösa det på annat sätt.
Citera
2020-01-31, 20:00
Medlem
Min bil har inbyggd navigation, den är bra på de flesta sätt, men har en irriterande röst som jag inte tror går byta ut.

Så jag kör med mobilen inkopplad till bilen och utnyttjar Android auto. Via den kan jag ju köra allt möjligt som Google Maps eller Waze.

Just waze hyllar alla och jag har så klart testat det och visst är det bra, men de har problem med vissa saker.

Nu var det många månader sedan jag testade det senast, så minns inte exakt vad det var men den uttryckte saker fel med rösten. Kan ha varit t.ex att istället för att säga, "ta 3e avfarten i rondellen" så sa den "ta en tre-fjärdedels utfart ur rondellen" eller nåt sånt galet. eller om det var "åk ut på tre-fjärdedelar fjärdedelar" eller nåt sånt.

Har också för mig att den sa rätt avstånd hela tiden, men vid nåt tillfälle fick nåt galentillstånd och sa "om tre-fjärdedels kilometer, sväng vänster" eller nåt sånt.

Så på grund av dessa problem så kör jag Google maps via Android auto på bilens skärm. Den visar det viktigaste som så klart kartorna och navigeringen, men på senaste halvåret också varning för hastighetskameror, dock inte nuvarande hastighet vad jag hittat, men det är mindre viktigt. Har dessutom ett plugin/app som lägger sig ovanför Google maps och visar hastigheten om man så önskar.

Google maps känns för mig som den mest pålitliga lösningen.
Citera
2020-01-31, 20:10
Medlem
ormbitens avatar
Använder för det mesta gps.
Tomtom go premium 6"

Riktigt nöjd med den.

Ibland kan det hända att jag använder Google maps i mobilen, men tycker den beter sig lite korkat med vissa vägval. Har hänt att man blivit hänvisad in på cykelbanor och att köra mot enkelriktat.
Citera
2020-01-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Använder för det mesta gps.
Tomtom go premium 6"

Riktigt nöjd med den.

Ibland kan det hända att jag använder Google maps i mobilen, men tycker den beter sig lite korkat med vissa vägval. Har hänt att man blivit hänvisad in på cykelbanor och att köra mot enkelriktat.

Intressant, har aldrig varit med om det. Så fort jag kör längre än några mil utanför min egen ort så använder jag oftast GPS och Google maps. Har kört så långt som 130 mil från min egen ort inom Sverige och 160 mil från hemmet utomlands och har aldrig fått några liknande problem. Det enda jag varit med om för många år sedan var när någon väg var avspärrad och jag fick en alternativ rutt som skicka mig in i en loop som tog mig tillbaka till problemområdet och sen runt runt. PÅ andra varvet insåg jag så klart att detta inte funkar så körde tillbaka och kollade in kartan för att själv välja väg.

Sånt där händer dock inte nu för tiden. Tror det där problemet jag hamnade i var för så där 6-7 år sedan, men nu funkar det mycket bättre.
Citera
2020-01-31, 21:40
Medlem
mikaelss avatar
Waze är väl integrerat i Google maps sen ett par år? Funderar på att byta min gamla utgångna navigator till en liten Android-padda och köra Google via telefonens 4G.
Citera
2020-01-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Waze är väl integrerat i Google maps sen ett par år? Funderar på att byta min gamla utgångna navigator till en liten Android-padda och köra Google via telefonens 4G.

Ja för er som inte har antingen inbyggd GPS eller Android Auto/Apple carplay, så hade jag varit ni, så hade jag köpt mig en billig surfplatta, ett stadigt fäste till den och sedan monterat i bilen. Känns som en bra lösning, så får man stor skärm och nybilskänsla utan att ha ny bil. Man får tillgång till alla möjliga GPS/Navigeringsappar och har en stor skärm och lätt att se. Kan dessutom köra Spotify eller annat kopplat till stereon via Bluetooth.
Citera
2020-02-01, 08:42
Medlem
Isnatts avatar
Testade Waze nu på morgonen. Gillade den! Ska ut på 2o mil på riksväg med lite avkrokar i skogen idag så får se hur jag upplever den efter det.
Drar det mycket surf att ständigt ha den på när man kör bil?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in