2020-01-31, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag har givetvis frågat dom om det är säkert och dom säger att det är okej om man bara håller katten utanför rummet i nån timme. Dom säger att dom bara ska spruta gift i skåp där matvaror förvarats, men jag blir ändå orolig. Nån som varit med om detta eller har någon info så är jag tacksam.

Jag körde en utrotning själv då försäkringsbolag och hyresbolag tar in de billigaste bekämparna och oftast krävs det flera ggr.

Jag slängde allt i skafferiet. Jag städade och städade varannan timma i hela köket och blev av med skiten. Sprutade rengöringsmedel i varje litet jävla hål som var inborrat i hyllorna i köket för de lägger äggen där.
Citera
2020-01-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Märkligt. Vi fick något liknande bekymmer på landstället där mjöl och liknande stått sedan Gustav Vasa vandrade på åkern. Då vill jag minnas att vi blev ombädda att slänga allt och torka ur innan de kom och sprutade gift i skåpen.

Det låter som om du plockat ur skåpen redan?

Gustav Vasa vandrade på åkern Det var som så att jag från början tänkte att det räcker väl att slänga all mat som inte är ogenomtränglig, sen dammsuga skåpet och köket ordentligt, vilket jag gjorde i några timmar och sen torkade. Sen fick man väl hoppas att det inte fanns några baggar kvar som fattade tycke för varann och att dom hur som helst skulle svälta ihjäl i brist på havregryn. Men sen ringde jag min bror som sa att du måste kontakta hyresvärden så jag hade liksom gjort allt innan jag pratade med giftmannen. Han verkade mest bekymrad över all mat jag hade slängt ut.
Citera
2020-01-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Din fråga handlar om hur giftet kommer att drabba ditt husdjur, dock inte de husdjur som det kommer att döda, inte heller hur det kommer att drabba dig eller dina grannar.

Nu tror jag du tolkat mig lite fel så jag tar om det igen. Jag vill förstås inte bli utsatt för gift men till skillnad från min katt så har jag lättare att tala om när jag inte mår bra. Mängden eventuellt gift katten kan få i sig blir större då han väger en 1/20 av vad jag gör. Dessutom har jag vanligtvis inte nosen i närheten av golvet eller går barfota på golvet för att sen slicka mina fötter.
Du får det att låta som om jag planerat det hela för att i bästa fall förgifta mina grannar, och hur illa jag än tycker om dom så skulle jag faktiskt meddela dom om det fanns nån risk att gift på nåt förunderligt sätt skulle kunna spridas till deras lägenhet.
Citera
2020-01-31, 21:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Mängden eventuellt gift katten kan få i sig blir större då han väger en 1/20 av vad jag gör.
Du kan inte jämföra LD med en katt. Eg: LD-50 stämmer inte med en katt.
Citera
2020-01-31, 21:04
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Gustav Vasa vandrade på åkern Det var som så att jag från början tänkte att det räcker väl att slänga all mat som inte är ogenomtränglig, sen dammsuga skåpet och köket ordentligt, vilket jag gjorde i några timmar och sen torkade. Sen fick man väl hoppas att det inte fanns några baggar kvar som fattade tycke för varann och att dom hur som helst skulle svälta ihjäl i brist på havregryn. Men sen ringde jag min bror som sa att du måste kontakta hyresvärden så jag hade liksom gjort allt innan jag pratade med giftmannen. Han verkade mest bekymrad över all mat jag hade slängt ut.
Äsch, det är alltid bra att vara på den säkra sidan. Då låter du förberedd, om giftet bara sprutas i skåpen bör det inte vara några problem för katten men kan du stänga för köket bör du göra det men som det sagts tidigare i tråden är många insektsgifter ofarliga för människor och större husdjur.
Citera
2020-01-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llmm
Jag körde en utrotning själv då försäkringsbolag och hyresbolag tar in de billigaste bekämparna och oftast krävs det flera ggr.

Jag slängde allt i skafferiet. Jag städade och städade varannan timma i hela köket och blev av med skiten. Sprutade rengöringsmedel i varje litet jävla hål som var inborrat i hyllorna i köket för de lägger äggen där.

Detta börjar bli allt mer oroande. Jag hade faktiskt en misstanke just om att hyresvärden kanske tar dom billigaste som möjligen inte använder sig av de bästa metoderna. Gjorde som du slängde allt och sen en grundlig dammsugning även i alla möjliga hål. Det är några dar sen och sen dess har jag inte sett nån men det ligger kanske ägg och gror nånstans, hualigen.
Citera
2020-01-31, 21:10
Medlem
Citat:
Du kan inte jämföra LD med en katt. Eg: LD-50 stämmer inte med en katt.

Nu får du förklara dig igen. Jag börjar tycka att du gör en en ganska enkel frågeställning ganska komplicerad.
Citera
2020-01-31, 21:12
Medlem
Citat:
Detta börjar bli allt mer oroande. Jag hade faktiskt en misstanke just om att hyresvärden kanske tar dom billigaste som möjligen inte använder sig av de bästa metoderna. Gjorde som du slängde allt och sen en grundlig dammsugning även i alla möjliga hål. Det är några dar sen och sen dess har jag inte sett nån men det ligger kanske ägg och gror nånstans, hualigen.

Efter jag fick mjölbaggar antagligen via ventilationen av grannen......(tejpa igen ALL ventilation i lägenheten några veckor) så har jag ALLTID allt i skafferiet i återförslutningsbara påsar i skafferiet. ALLT.... precis allt så jag aldrig får tillbaka skiten igen....
Citera
2020-01-31, 21:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Nu får du förklara dig igen. Jag börjar tycka att du gör en en ganska enkel frågeställning ganska komplicerad.
LD-50 anger dödligheten. Men den stämmer antagligen inte hos katter.
Citera
2020-01-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llmm
Efter jag fick mjölbaggar antagligen via ventilationen av grannen......(tejpa igen ALL ventilation i lägenheten några veckor) så har jag ALLTID allt i skafferiet i återförslutningsbara påsar i skafferiet. ALLT.... precis allt så jag aldrig får tillbaka skiten igen....

Åh tusan, kan det gå till på det sättet också. Ja, jag kan inte utesluta det men i det här fallet tror jag att källan var mina havregryn som jag hade flera förpackningar av. Å andra sidan är mina grannar inte dom mest hygieniska typerna om man säger så. Kommer aldrig mer att köpa havregryn tyvärr och larverna är vita och syns ju inte så jag undrar hur mycket larver jag stoppat i mig. Kommer inte kunna äta knäckebröd heller så nu blir det ny kosthållning.
Citera
2020-01-31, 21:22
Medlem
Citat:
Åh tusan, kan det gå till på det sättet också. Ja, jag kan inte utesluta det men i det här fallet tror jag att källan var mina havregryn som jag hade flera förpackningar av. Å andra sidan är mina grannar inte dom mest hygieniska typerna om man säger så. Kommer aldrig mer att köpa havregryn tyvärr och larverna är vita och syns ju inte så jag undrar hur mycket larver jag stoppat i mig. Kommer inte kunna äta knäckebröd heller så nu blir det ny kosthållning.

Mina hade bosatt sig i socker och mjöl......Tog ett bra tag innan jag köpte mjöl och socker igen....
Citera
2020-01-31, 21:25
Medlem
Citat:
LD-50 anger dödligheten. Men den stämmer antagligen inte hos katter.

Okej, då antar jag att du ungefär menar att ekvationen inte är så enkel att påverkan på katten blir 20 ggr gånger större då den väger 1/20 av vad jag gör. Det verkar rimligt att det skulle kunna vara så. Sen reagerar ju däggdjur olika på olika substanser och gifter. Det som är harmlöst för människor kan vara dödligt i små doser när det gäller djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in