2020-01-31, 19:54
Medlem
InteMassmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Här ligger folk i gymnastiksalar och skakar i Kina.

https://www.liveleak.com/view?t=DUDN_1580431941

Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
https://www.liveleak.com/view?t=DUDN_1580431941

Läskigt!

Helt uppenbart att det första klippet är från något helt annat tillfälle, hur fan kan ni ens tro att det har någon som helst koppling till Corona?

Det andra klippet var uppe rätt tidigt i tråden, det klippet tycker jag är mer relevant. Vissa påstår att det är feberfrossa. Andra att personen har ARDS(?) så att den inte kan andas.
Men det kan vara ett klipp från något helt annat tillfälle det med.
Citera
2020-01-31, 19:56
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Alltså jag menar att det är mest logiskt att ha det vid de flygplatser som har direktflyg till Wuhan. Ok!?

Varför är det mest logiskt? Länder har istället omdirigerat flygen till diverse baser där det inte är så mycket människor i rörelse.
Citera
2020-01-31, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, det har man.
Enda eventuella undantaget är om ditt immunförsvar slås ut - då kan du rent teoretiskt få samma virus igen.
Men utan immunförsvar har man seriösa problem även utan något coronavirus.
Sedan kan det vara så att man har en begränsad immunitet mot virus som liknar ett som man har en tidigare immunitet mot.

Men frågan är komplex och vi har nog inte förstått alla mekanismer ännu.

Spanska sjukan kom ju i tre vågor, exempelvis där våg två var betydligt dödligare och drabbade unga människor som inte hade immunitet mot viruset. Något som äldre generationer fått av tidigare versioner av viruset.

Nu var Spanska sjukan en influensa och man ska kanske inte dra allt för stora paralleller till detta coronavirus.
Citera
2020-01-31, 20:00
Medlem
Citat:
Så var är alla sekundärfall från alla inresande till olika länder? De skulle ha smittat massor av folk på flyg, bussar, tåg under deras inkubationstider om du säger att hon skulle smittat flera personer....

Deras inkubationstider är ju inte över än? Det bröt ju ut "stort" för bara en vecka sen typ, inkubations tiden är 1-2 veckor. Vi får se dom närmaste dagarna ifall fler fall kommer upp.
Citera
2020-01-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Varför är det mest logiskt? Länder har istället omdirigerat flygen till diverse baser där det inte är så mycket människor i rörelse.

Ja eftersom det är ett direktflyg till Wuhan. Hur man gör rent tekniskt är en annan sak, flyget landar på en särskild bana och tas ut till särskilda lokaler utan att gå den traditionella vägen med andra folk. Samma sak. Men du verkar ändå inte fatta grejen. Varför ha karantän på Arlanda om vi inte har något flyg till Wuhan?
Citera
2020-01-31, 20:01
Medlem
liarsenics avatar
Tredje fallet i Toronto, Kanada bekräftat.

https://globalnews.ca/news/6489956/3rd-case-coronavirus-confirmed-ontario/
Citera
2020-01-31, 20:02
Medlem
Jävligt ovärdigt slut för många människor
https://www.liveleak.com/view?t=tmCR_1580001940
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-31 kl. 20:05.
Citera
2020-01-31, 20:02
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag tror att du lever upp till din bye-line som ett levande och skinande exempel.

Nu har vi sett Rapport, och vi har sett CNN och vi har sett CCTV och vi har sett Al-Jazeera mm. Men vi kan ju fortsätta att tro på vissa postings på Facebook och välja att bortse från att det inte är några andra miljoner människor i Wuhan som inte delar med sig av liknande rapporter. Vi lan också fortsätta att bygga på hysterin som skapas i bl a den här tråden av folk som har åtminstone några cm2 folie på skulten.

Ja jag tror att det kan vara bra att du avfärdar mig som en galning.

Jag har inga belägg för att det jag har sett är sant. Kinas rapportering kan ju mycket väl vara korrekt.
Det är den säkert.
Du och alla andra kan bortse från mina tidigare inlägg.
Jag postade utan att tänka mig för. Det ska inte upprepas.
Citera
2020-01-31, 20:03
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Och vad vill du ha sagt med det? Att det är bättre att agera för sent än för tidigt? Ser man en mus är det verkligen dags att göra något åt problemet, inte vänta tills att mössen springer över soffbordet.

Är du verkligen så efterbliven?

Du säger och jag citerar "Ser man en mus är det verkligen dags att göra något åt problemet" och implicerar därigenom att man borde gjort något redan innan man såg en mus.

Jag tänkte skriva någon i stil med att man kanske inte tar fram eldkastaren för några möss men du verkar tycka att man ska göra det redan innan. Bara tanken på möss är tydligen nog.

Men visst det här problemet kan mycket väl eskalera. Jag undrar dock vad du tycker representerar att mössen springer över soffbordet? Är det 20 smittade? 20 döda? 200 smittade? Vad vi har nu är 1.

Den årliga influensan dödar 400-600 människor. Om denna smitta skulle sprida sig till mer än 5000-6000 människor vore den i alla fall i närheten av lika dödlig. Om den kommer att göra det får vi ännu se. Men att dra slutsatser från de fakta vi har är så oerhört dumt att det endast kan förstås av andra dumma. Tyvärr är det ingen brist på sådana.
Citera
2020-01-31, 20:05
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ja eftersom det är ett direktflyg till Wuhan. Hur man gör rent tekniskt är en annan sak, flyget landar på en särskild bana och tas ut till särskilda lokaler utan att gå den traditionella vägen med andra folk. Samma sak. Men du verkar ändå inte fatta grejen. Varför ha karantän på Arlanda om vi inte har något flyg till Wuhan?

Vem har nämnt något om att ha karantän på Arlanda? Det är ju du som inte fattar grejen. Se mig inte som en alarmist men tycker inte man vidtar de åtgärder som krävs.

Svenska medborgare som varit i Wuhan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPWEwG/svenskar-kommer-att-fa-lamna-wuhan

Citat:
– Är de inte det kommer det bli en annan form av hantering. Men vi utgår från att de inte är smittsamma och därför behövs det inga speciella rutiner eller personal i nuläget, säger han.
Citera
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Och vid vilka flygplatser vore det mest logiska att ha en karantän?

Karantänplatsen behöver inte ligga vid själva flygplatsen, men vårdpersonal och transportfordon skall finnas vid varje större flygplats. Det är oerhört viktigt med karantän, eftersom viruset även smittar under inkubationstiden.

Dom flesta länder utom Sverige, har redan planerat för lämpliga karantänbyggnader. Italien och Frankrike var blixtsnabba med att ordna karantän för dom hemkommande från Asien. Storbritannien och Tyskland är också väl förberedda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Deras inkubationstider är ju inte över än? Det bröt ju ut "stort" för bara en vecka sen typ, inkubations tiden är 1-2 veckor. Vi får se dom närmaste dagarna ifall fler fall kommer upp.

"The mean incubation period is estimated to be 5.2 days (95% CI, 4.1 to 7.0), with the 95th percentile of the distribution at 12.5 days, which supports using 14 days as a operational definition for contact tracing and monitoring."

Det borde dykt upp massor av fler fall nu om det är "smittsamt under inkubationsperioden"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in