2020-01-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Så man åker alltså via de stora flygplatserna då. Visst, möjligt att hon har långtidsparkerat på plats men att de ens har mage att stå och säga att hon inte varit i kontakt med särskilt många då?

De vill inte orsaka panik. Det baseras på den vikten att inte orsaka panik.

Vilket är sant. Panik stjälper.
Citera
2020-01-31, 19:44
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
En på Sahlgrenska påtår att det är 4 smittade
Och sjuka en död

VA!!!

Du skojar väl "Skojabara"

Jag har precis pratat med någon från Sahl.
Visst finns det smittade och döda här vilket händer alla dagar.
MEN inget Corona...

Gå och lägg dig och somna om.
Citera
2020-01-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det beror på att Corona inte är ETT virus, utan en hel grupp av besläktade virus.
Viruset som nu sprids heter 2019-nCoV, och är ett coronavirus, precis som SARS.
Har du drabbats av 2019-nCoV så blir du immun mot det, men inte mot andra coronavirus.

2019-nCoV kan eventuellt mutera så pass att du kan smittas igen, men viruset är då så pass förändrat att det måste betraktas som ett nytt virus...
Ja så kan det ju förstås vara men isf har man ju immunitet mot det första viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joink
ska man börja preppa eller är det att vara nojig, ska man vara nojig?
När hysteri rådde under svininfluensa kände jag ingen oro alls , jag vaccinerade mig inte ens.
Jag har en annan magkänsla nu, åtgärderna i Kina känns drastiska , detta har fått mig att dra slutsatsen att vi står inför något större och jag har därför förberett mig så gott jag har kunnat, ansiktsmasker , bunkrat mat, desinfektionsmedel m.m.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
"Kvinnan smittades av viruset i Kina. Hon var i kontakt med människor under resan hem, men då smittade hon inte, enligt sjukvårdens uppfattning. Efter att kvinnan fått symptom och kontaktat sjukvårdsupplysningen per telefon beslöt sig sjukvården för att hämta henne med ambulans."

"Enligt såväl Bengnér som Folkhälsomyndigheten har man kunnat konstatera att kvinnan inte smittat några andra och att det inte heller finns risk för att hon ska smitta andra. Hon hålls isolerad på infektionskliniken på länssjukhuset Ryhov i Jönköping."

"Malin Bengnér poängterar att detta är ett enskilt fall och att det inte finns risk för ytterligare spridning."

Hur kan de komma fram till dessa slutsatser då det verkar gå stick i stäv med allmänt rådande uppfattningar om att det smittar innan man får symptom?

https://www.expressen.se/gt/smittade-kvinnan-isolerade-sig-sjalv/

Detta reagerade jag också på. Samma budskap gavs i ett inslag i Rapport. Det är direkt oansvarigt. Bättre om man manar till försiktighet och att undvika folksamlingar, för att förhindra ytterligare spridning.
Citera
2020-01-31, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
När hysteri rådde under svininfluensa kände jag ingen oro alls , jag vaccinerade mig inte ens.
Jag har en annan magkänsla nu, åtgärderna i Kina känns drastiska , detta har fått mig att dra slutsatsen att vi står inför något större och jag har därför förberett mig så gott jag har kunnat, ansiktsmasker , bunkrat mat, desinfektionsmedel m.m.
Har I te peppat, men jag känner precis som du en mycket större oro denna gång. Framförallt eftersom smittan sprids så snabbt.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag och flera andra har delat alltihop tidigare i tråden. Det finns redan länkar till alltihop.
Dessa rapporter är inte från isolerade västerlänningar. De är från kineser ute i Wuhan, från sjukhus, på gator med mera.
Men nu kommer ju alltihopa fram, så nu kan du ju snart se det på svensk tv. Ingenting är ju sant förrän det har varit på Rapport.

Jag tror att du lever upp till din bye-line som ett levande och skinande exempel.

Nu har vi sett Rapport, och vi har sett CNN och vi har sett CCTV och vi har sett Al-Jazeera mm. Men vi kan ju fortsätta att tro på vissa postings på Facebook och välja att bortse från att det inte är några andra miljoner människor i Wuhan som inte delar med sig av liknande rapporter. Vi lan också fortsätta att bygga på hysterin som skapas i bl a den här tråden av folk som har åtminstone några cm2 folie på skulten.
Citera
Medlem
Joinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

kan hända att jag gör detsamma beroende på utvecklingen.
Citera
2020-01-31, 19:48
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finaodds
För att se om nån hade någon mer info om Coldzyme, vilket inte du hade tydligen.

Jag förstår. Du är en optimistisk människa. Det är inte jag, tror inte att någon kines kommer att komma med en förstahandsrapport från köttmarknaden.

Även om någon skulle försöka är det ju helt ofattbart om de skulle kunna posta på detta forum. Jag tror inte du förstår hur Kinas censursystem fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Flygen vet jag går men många länder inför obligatorisk karantän om man varit i Hubeiprovinsen.

Edit: Vissa länder har ju stoppat flyg till och från Kina t.om.

Och vid vilka flygplatser vore det mest logiska att ha en karantän?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Här ligger folk i gymnastiksalar och skakar i Kina.

https://www.liveleak.com/view?t=DUDN_1580431941

Hemsk video, som väntat mörkar den kommunistiska regimen.
Citera
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Detta reagerade jag också på. Samma budskap gavs i ett inslag i Rapport. Det är direkt oansvarigt. Bättre om man manar till försiktighet och att undvika folksamlingar, för att förhindra ytterligare spridning.

Hoppas svensk sjukvård och myndigheter har fått infon att denne person haft på sig någon form av skyddsmask då hon rest tillbaka? Enda förklaringen till att man är så oförsiktiga i sitt agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in