2020-01-31, 19:15
Medlem
Jag har givetvis frågat dom om det är säkert och dom säger att det är okej om man bara håller katten utanför rummet i nån timme. Dom säger att dom bara ska spruta gift i skåp där matvaror förvarats, men jag blir ändå orolig. Nån som varit med om detta eller har någon info så är jag tacksam.
Citera
2020-01-31, 19:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag har givetvis frågat dom om det är säkert och dom säger att det är okej om man bara håller katten utanför rummet i nån timme. Dom säger att dom bara ska spruta gift i skåp där matvaror förvarats, men jag blir ändå orolig. Nån som varit med om detta eller har någon info så är jag tacksam.
Men du är inte orolig över att de sprutar gift på din mat?
Citera
2020-01-31, 19:42
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Matvarorna HAR förvarats i skåpet och är nu slängda och skåpet uttömt om TS lyssnat på skadedjursbekämparnas råd.
Citera
2020-01-31, 19:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Matvarorna HAR förvarats i skåpet och är nu slängda och skåpet uttömt om TS lyssnat på skadedjursbekämparnas råd.
Då så, varför fråga vidare här om just katten?
Citera
2020-01-31, 19:46
Medlem
Katten behöver väl inte vara i skåpet?

Många gifter som är avsedda för insikter mm är ofarliga för människor och större djur. Det krävs en väldigt stor dos för att det ska vara skadligt för oss och husdjuren. Om nu katten mot förmodan skulle slicka i sig något kommer det troligtvis att smaka illa och den kommer inte bry sig om att äta mer.
Citera
2020-01-31, 19:49
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Så märkligt. När de skulle bekämpa våra mjölbaggar fick vi inte vara hemma på en eller två dagar och det var ett himla bestyr. Att inte få gå in i rummet på någon timme låter som drömmen.
Men annars bör du väl lita på vad skadedjursbekämparna säger angående säkerheten, de vet ju vad som gäller.
Citera
2020-01-31, 19:49
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Då så, varför fråga vidare här om just katten?
Antagligen därför att TS bryr sig om sin katt och vill vara på den säkra sidan. Ett definitivt svar får du vända dig till TS för.
Citera
2020-01-31, 19:50
Medlem
Citat:

Nejdå, skåpet ska ju vara tomt och det är det redan. Har slängt i stort sett allt och gjort storrengöring i köket men det räcker tydligen inte utan det vill tydligen till gift också. Man är skyldig att anmäla det som hyresgäst, om jag hade haft mitt eget hade jag chansat på att grundlig dammsugning och rengöring skulle räcka.
Citera
2020-01-31, 19:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Antagligen därför att TS bryr sig om sin katt och vill vara på den säkra sidan.
Och då fragar man hur katten kommer att må istället för hur man själv kommer att må?
Citat:
Ett definitivt svar får du vända dig till TS för.
Gjorde det, och hen har svarat. Frågade inte specifikt dig, hur du nu kunde tro det.
Citera
2020-01-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Katten behöver väl inte vara i skåpet?

Många gifter som är avsedda för insikter mm är ofarliga för människor och större djur. Det krävs en väldigt stor dos för att det ska vara skadligt för oss och husdjuren. Om nu katten mot förmodan skulle slicka i sig något kommer det troligtvis att smaka illa och den kommer inte bry sig om att äta mer.

Okej, det låter ju bra då antar jag att du vet vad du pratar om. Jag kommer inte att släppa in katten efter bara en timme och så kommer jag att vädra och rengöra alla ytor som är tillåtet. Får fråga när dom kommer.
Citera
2020-01-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Så märkligt. När de skulle bekämpa våra mjölbaggar fick vi inte vara hemma på en eller två dagar och det var ett himla bestyr. Att inte få gå in i rummet på någon timme låter som drömmen.
Men annars bör du väl lita på vad skadedjursbekämparna säger angående säkerheten, de vet ju vad som gäller.

Ojoj, först fick jag lugnande besked men nu blir jag orolig igen. Så märkligt att dom använder så olika metoder. Var det länge sen det gjordes och vem anlitade du?
Jo, det verkar ju vettigt att tro på dom, men man undrar ju hur dom testar eventuell toxicitet för andra varelser än insekter. Även om det inte blir en akut reaktion kanske det på något sätt kan vara skadligt, kanske det kan variera från individ till individ också. Jag vet inte, vill bara vara 100% säker, inget får hända min älskade katt.
Citera
2020-01-31, 20:04
Medlem
Citat:

Egentligen gav han inga råd när jag väl fick tag på honom utan jag gjorde innan det mest logiska. Vad han sa när jag väl fick tag på honom var att jag inte hade behövt slänga så mycket mat. Och Lantmännen som var tillverkaren förklarade hur jag skulle göra och det var definitivt mindre än jag hade gjort. Att några gifter skulle vara nödvändiga nämnde dom inte alls. Dom bara förvirrar okunniga ännu mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in