2020-01-31, 19:05
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Man måste nog vara lätt efterbliven om man får panik utifrån kända fakta. Allt som är känt pekar på något som är kanske lite värre än fågelviruset som även det skapade enorma nyhetsrubriker där vi alla skulle dö. Har man ännu inte fattat att media lever på just sånt här får man skylla sig själv.

Hur många timmar har inte tv-kanaler kunnat mjölka ur sig med sakkunniga som säger klokheter som att man bör tvätta händer och inte hosta andra i ansiktet?

Sen är jag inte dummare än att jag slänger in brasklappen att Kina är ett totalitärt samhälle. Övervakningen är KGB:s våta dröm. Alla medborgare är ytterligt medvetna om att allt dom gör påverkar deras "social rating".

Så visst finns det en chans att influensan är ett verkligt hot. Mer troligt är att den kinesiska staten har ett mål. Åtgärderna är extrema, 40-50 miljoner invånare är satta i karantän. Detta då man säger att influensan endast drabbat några få tusen, dvs som varje influensa.

Uppgifterna går således inte ihop med åtgärderna.

Jag får uppfattningen att det är fler människor som tycker att alla är foliehattar som inte håller med dem än de som ifrågasätter Sovjetunionen. Kina will fuck everything up.
Citera
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag förstår inte - kvinnan anlände till Sverige den 24 januari från Wuhan-området. Men Wuhan har varit under karantän och en blockad från 23 januari. Hur undgick kvinnan blockaden av staden?

Kan ha tagit ett flyg den 22 januari. Om hon har valt billigaste alternativet så är det rimligt att landa 24 januari. Då kan hon ha mellanlandat på fler flygplatser och haft långa stopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det verkar som i princip alla som är smittade utanför Kina ( undantaget kille i Malaysia) Knapp bli sjuka, eller? Kan ett virus mattas av efter att ha gått "genom" flera personer, vad säger professorerna på FB?

Skulle tro att man i Kina är mindre benägen att söka vård om man bara har lindriga symptom. I omvärlden kopplas samma lindriga symptom ihop med att man just varit i Kina, vilket gör att man söker vård för säkerhets skull. Då kommer även en del lindriga fall att upptäckas. Detta skulle kunna betyda att statistiken underskattar antalet fall i Kina men överskattar hur farligt viruset är.
Citera
2020-01-31, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
nCov kan ha ett så högt R0-värde som 4.1:
https://twitter.com/chrismartenson/status/1223298356425834496
Kan även ha ett lägre
Citera
2020-01-31, 19:06
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det kan ju smitta trots att man inte uppvisar symptom, hur kan han veta att de inte är smittade?

Att se frisk ut är inte synonymt med att man inte bär viruset.

Varför testar de inte alla, har de inget virus i kroppen behöver de ju inte vara i karantän?

Vi har inte sådana resurser i Sverige. Bananrepubliker kör med karantän i hemmet, även för förmodligen friska individer.
Citera
2020-01-31, 19:07
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Botswana har sitt första fall:
https://twitter.com/ayemojubar/status/1223305356341907457?s=21

Edit: Rätt ska vara rätt. ”Suspected case” ska det vara.
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2020-01-31 kl. 19:09.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det kan ju smitta trots att man inte uppvisar symptom, hur kan han veta att de inte är smittade?

Att se frisk ut är inte synonymt med att man inte bär viruset.

Varför testar de inte alla, har de inget virus i kroppen behöver de ju inte vara i karantän?

Han vill ju såklart inte sprida panik samtidigt som han sprider falska friska nyheter till allmänheten. Sverige kommer att ta detta seriöst när det väl blir överbelastat på sjukvård och akutmottagningar.

Då är det för sent... hjälp dig själv för du tar hjälp av fejka nyheter, vore mitt råd. Preppa mat och beställ andningsmask!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Du är död inom 48 timmar. Gäller alla som känner någon boende i Jönköping.
Tack då vet jag! Ovisshet is the shit, eller hur.

red. kan jag bara få säga att jag köpte 50st paracetamol idag och föreslår att ni gör det imorgon så slipper ni slåss om dom ifall ... ni vill slåss om tösen som väckte Zvenne. Tack Tösen att du vågade väcka den björn som sover. Godnatt och krya på dej.
Senast redigerad av shivashambo 2020-01-31 kl. 19:17.
Citera
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Vad menar hönshjärnorna med att hon inte hade någon kontakt med andra människor?

Tog hon flygande mattan till Sverige?

Det undrar jag också!
Hon har dessutom inte kontaktat vården omgående och utsatt andra för smittorisk dagarna fram till vårdkontakt.
Hur många och varför har sverige släppt in resande utan kontroll fr den utsatta provinsen!?
Citera
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finaodds
Vad tror ni om Coldzyme som skydd?

VDn för Enzymatica säger så här: https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/enzymatica-vd-avfardar-coldzyme-kan-hindra-coronavirus
Att det inte finns någon klinisk data på test på människor som visar att det skulle fungera.
Men studier visar dock att det fungerar som skydd i tester i labbmiljö: http://www.mynewsdesk.com/pressreleases/new-results-from-enzymaticas-in-vitro-study-coldzyme-also-deactivates-corona-virus-2473818

Nån som har nå mer matnyttigt. Ska man bunkra ifall att, bättre än inget?

Jo det är säkert bästa att du bunkrar upp och låser in dig för några år. Vi har ju faktiskt 1 smittspridare i landet och om du är +70 med lågt immunförsvar finns det 15% chans att du dör. Ifall du träffar smittspridaren. Och ifall du blir infekterad.

Om jag var du skulle jag oroa mig mer för att någon dödsnazist eller dylikt får för sig att du är för dum för att leva. Du har betydligt högre risk att dö om du ställer utanför valfri krog i sverige vid stängningsdags.

Det lät kanske lite väl olycksbådande så jag får väl tillägga att jag har precis samma risk.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Den här Anders Tegnell är faktiskt lite skrattretande

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpB94l/sa-ska-svenskarna-evakueras-fran-kina

Här är Sveriges plan för att ta hem folk från Wuhan:
De kommer att undersökas innan dess att de går ombord, ingen som visar symptom eller är sjuk kommer att få gå ombord.

– I sådana fall tas man hem under helt andra former, konstaterar Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Vid mellanlandning kontrolleras och undersöks passagerarna igen. De som är friska får åka vidare, troligtvis till Arlanda flygplats i Stockholm.

Vid ankomst sker en ny medicinsk undersökning.

– Det är inte jättestor risk att de blir sjuka på vägen, men vi vill vara helt säkra, säger Anders Tegnell.
--------------------------------------------------------------------------
Kommentar: Hela ovanstående uppläg bygger på insjuknad. De undersöks i Wuhan, de undersöks vid mellanlandning, och vid ankomst. Har han helt missat att det är bekräftat att man smittar även om man inte uppvisar några som helst symptom?
(ingen test är inplanerad)
Citera
2020-01-31, 19:08
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Roligaste på presskonferensen var när hon skulle räkna upp alla positiva saker med fallet i Jönköping.

POSITIVT 1. Hon är inte svårt drabbad, väldigt milda symptom (SOM OM DET SPELAR ROLL FÖR RESTEN AV SVERIGE, SOM ATT VI KOMMER DRABBAS MILDARE AV HENNES CORONA FÖR DET)

POSITIVT 2. Hon har inte träffat många personer sen hon kom hem, kanske 10-15st... risken för smitta är alltså jätteliten. (MEN VA, HON HAR BYTT PLAN I SVERIGE, ÅKT BUSS, HANDLAT OSV OSV antagligen träffat HUNDRATALS personer!!!!)

POSITIVT 3. Hon har valt att isolera sig själv.... MEN SNÄLLA, det är en omöjlighet! Hon har rest smittad genom sverige och träffat massa personer... tror ni hon teleporterade sig från wuhan till jönköping?

VEM FÖRSÖKER MAN LURA???
Ja det lär väl först varit några hundra medpassagerare på planet, som varje en har hunnit träffa några hundra personer.. do the math....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in