2020-01-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Långt fler döda än rapporterade kan också finnas. Friserade i statisktken. 1% är spontant en optimistisk gissning. Inte hört en enda fackman påstått att dödligheten är så låg. Den främsta expertlsen tror 2,5-3%
Det är för att de baserar sina siffror på bekräftade fall. Jag har också sagt 2-3% hela tiden, men då tydligen väldigt många har blivit hemskickade etc utan att få testa sig så tror jag mörkertalet är stort. Dock inte jättestort i antalet döda.
Men dom sagt... det återstår att se.
Kan ju vara önsketänkande eftersom jag verkligen inte vill ha hit en jättefarlig smitta pga släktingar man älskar och bryr sig om. Förödande för våran ekonomi också om den skulle få fäste.
Citera
2020-01-31, 18:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Skulle inte förvåna mig. Jag har åkt på en dunderförkylning sen igår kväll. Inte jättemuntert att samtidigt få veta att coronaviruset finns i Sverige och att man precis träffat en massa släktingar som vid en eventuell smitta kanske inte skulle klara sig. Hoppas på vanlig förkylning!

Vad jag förstår är det feber och andfåddhet.
Snorighet har jag inte läst någonstans alls.
Så det är nog inget virus!
Citera
2020-01-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så är det inte. Andelen smittade i Wuhan, baserat på Japanerna som flögs ut för 3-4 dagar sedan, var 1.5%. Wuhan stängdes av 4 dagar tidigare, då bör andelen smittade ha varit ca 3.5 ggr lägre, dvs max 0.5%.

Säg att var 200-300 person var smittad av de flera tusen personer från Wuhan som flög ut mot västvärlden dagarna innan staden stängdes av. Då har det flugit ut kanske 10-20 smittade personer, det är de fallen vi ser poppa upp nu.

Enkel matematik. Sen är inkubationstiden också 3-10 dagar. Om den kinesiska kvinnan i Jönköping har smittat säg 3 personer till i Sverige (på tåg, buss, flyg, affären) så lär de kunna få symtom nu från helgen tidigast.

Det har varit flyg hela januari från Wuhan och om det smittar under inkubationstiden skulle massor av personer på flygplanen varit smittade nu. Kvinnan som reste till Tyskland borde smittat många på flyget till Tyskland under hennes inkubationstid på flyget ex. Var är de fallen?
Citera
2020-01-31, 18:31
Medlem
Wheatons avatar
Rätta mig om jag fel men ingen ”frisk” person har dött av viruset, endast människor med underliggande allvarligare åkommor?
Citera
2020-01-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vetenskaplig källa på det, med statistik? Vi borde ha 1000-tals smittade nu från dem som flugit in till olika delar i världen och blivit sjuka efter hemkomst om man smittar under inkubationstiden.

Kvinnan som blev sjuk i Tyskland och smittade 4 kollegor smittade dem innan hon utvecklar symtom.
Citera
2020-01-31, 18:33
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har varit flyg hela januari från Wuhan och om det smittar under inkubationstiden skulle massor av personer på flygplanen varit smittade nu. Kvinnan som reste till Tyskland borde smittat många på flyget till Tyskland under hennes inkubationstid på flyget ex. Var är de fallen?

Antagligen sjuka i något feldiagnosticerat, eller är ute och springer eftersom informationen kom så sent så länderna har ju knappt börjat testa alla än.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Så med nuvarande 2-3% dödlighet så skulle 20.000-30.000 dö i Sverige om 10% av befolkning smittas

Att 1 miljon svenskar skulle smittas låter inte särskilt troligt. Vi har knappt 10 000 smittade i hela världen just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det var nån kvinna från folkhälsomyndigheten som på TV uttalade sig tvärsäkert om att den här 20-åriga kvinnan inte smittade på flygresorna hem.

Jag undrar om de verkligen kan veta sånt säkert redan nu.
Karin Tegmark-Wisell?

Hon har spridit liknande hypoteser vilt omkring sig hela veckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad jag förstår är det feber och andfåddhet.
Snorighet har jag inte läst någonstans alls.
Så det är nog inget virus!

Luftvägssymptom, förkylning, är ett av symptomen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-01-31-20-intl-hnk/index.html

Scrolla ner till för ca 2 timmar sedan, där hittar du inlägget:
"There’s no doubt after reading this paper that asymptomatic transmission is occurring,” said Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute for Allergy and Infectious Diseases. “This study lays the question to rest.” "

In the study, which was published in the New England Journal of Medicine, German researchers described four business associates who became infected through asymptomatic transmission.

Så frågan om viruset sprids under inkubationstiden eller ej kan läggas till handlingarna. Svaret är; Ja, det gör det.

Ok, men då kan vi dels lägga ner alla diskussioner om "stoppa flyg", "isolera", "skydda sig" med mera samt även sluta spekulera i dödlighet och antal smittade. Med andra ord vi kan sluta kverulera i den här tråden och vänta. Om sex veckor är man antingen i livet och troligen "hemma" eller så inte.
Citera
2020-01-31, 18:34
Medlem
MikeHanlons avatar
När landade kvinnan i Sverige?
Citera
2020-01-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
När landade kvinnan i Sverige?

24e,