2020-01-31, 18:11
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SVT Rapport nu:

Det ligger döda människor på gatorna i Wuhan. Man får se en man som ligger raklång och avliden på trottoaren. Senare ser man personal i Hazmat-dräkter ta hand om kroppen och alldeles intill förlorar en kvinna med barnvagn fattningen och springer därifrån.

Är det sådana scener vi får se även i Sverige?

Det var fan i mig på tiden.
De där rapporterna har funnits på nätet i flera VECKOR redan!
Herregud.
Citera
2020-01-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duetten
Eller är det redan här, för det lär väl bara vara en tidsfråga. I denna tråd kan vi diskutera sannolikheten för att viruset kommer hit o i så fall när. Jag bidrar med en händelse från idag i Umeå som ger mig lite rysningar:

Mitt barn kom idag gående till busshållplatsen efter skolan o där stod det redan flera personer varav en som inte verkade helt kry. En kvinna som hostade högljutt, harklade sig o spottade friskt. Höll inte för munnen då hon hostade. När mitt barn o kompisen kom närmare såg de att hon var kines eller åtminstone asiat. Väl på bussen fortsatte hostningarna i oförminskad styrka. Efter en stund klev hon fram till chauffören o frågade på knagglig svenska var hon skulle kliva av för att komma till sjukhuset... Inte ens då föll poletten ner för någon annan i bussen. Endast mitt barn plus kompis insåg att detta kunde vara en risksituation. Väl hemma blev det en rejäl sanering.

Kanske jag överreagerar men för mig står det helt klart att viruset kommer, bara en tidsfråga. Att det skulle komma hit via en inrest asiat ser jag också som väldigt troligt.

Vad säger ni andra?

Jag hoppas mod kan flytta trådstarten till annan plats om den inte duger.
Bor ni i Jönköping bör ni nog vara rädda. Första fallet är nämligen redan här eller rättare sagt där!
Citera
2020-01-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Ja bra att tvål och vatten funkar då jag inte klarar av dem starkare grejerna som klorin.

Borde man vara orolig vid extrem kroppsvärk och huvudvärk och illamående?

Tecken på infektionen är luftvägssymptom, feber och hosta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
- Chefsläkaren i sjukvårdsregionen som Jönköping ligger i verkar inte känna till att detta virus smittar även under inkubationstiden (bekräftat från WHO, Kina, USA mfl). Han trodde att "eftersom kvinnan fick symtom först 28/1 så är det ingen fara med tiden före dess".

Vetenskaplig källa på det, med statistik? Vi borde ha 1000-tals smittade nu från dem som flugit in till olika delar i världen och blivit sjuka efter hemkomst om man smittar under inkubationstiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dagens rapportering och hantering av det svenska fallet gör att jag helt tappar tilltron till svenska myndigheter.
Kan bara hålla med... T.ex. statsepidemiologen som hävdade att 2019-nCoV smittar mindre än SARS.

Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Även om bara 2 % dör och 20 % av Sveriges befolkning smittas så är det 40 000 döda. Hur står sig Estonia "katastrofen" mot det, eller Tsunamin 2004? Det är vad trafiken har ihjäl på 100 år.

Jag tycker att det finns skäl för försikighet.
Ja definitivt. Jag menade bara att vi inte kan vara helt säkra på att dödligheten kommer gå upp (eller ner). Stor försiktighet och preventiva åtgärder välkomnar jag.

EDIT: 2 % är en rätt så stör dödlighet för ett nytt virus med potential att utvecklas till en global pandemi.
Citera
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det var nån kvinna från folkhälsomyndigheten som på TV uttalade sig tvärsäkert om att den här 20-åriga kvinnan inte smittade på flygresorna hem.

Jag undrar om de verkligen kan veta sånt säkert redan nu.
Konstigt, det är ju allmän konsensus i resten av världen att inkubationstiden är lång OCH att man smittar långt innan man själv uppvisar symptom. Räkna med minst 10 fall till i Sverige inom några dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
Tvätta händerna bara så klarar du dig om du inte är gammal och grå. Ta en whiskey också!

Nu när viruset förklarats "allvarligt" så borde vi kunna köpa för halva priset på bolaget de närmaste veckorna. Allt över 35%. Självmedecinering i förebyggande syfte.

Förstår inte varför vi inte får veta vilket eller vilka färdsätt hon använde. Borde ju ligga i deras intresse att fånga upp så många som mjligt potentiellt smittade. Men de har väl inga resurser att ta hand om dem ändå antar jag. Inte ens den ordinära sjukvården fungerar tillfredställande på många håll.
Hujedamig. Får bli en flaska starkt i morogn också.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Första fallet i Sverige. Nu börjar helvetet!

https://www.expressen.se/nyheter/kina-isoleras-fa-blir-friska-fran-coronavirus-1/
Citera
2020-01-31, 18:14
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Vi kan inte jobba med mer än de officiella siffrorna, så jag håller mig till dem. Vill du hitta på egna siffror eller?

Fast du har inte ens officiella siffror för din uträkning, det finns ingen statistik på smittade från Kina. Det du skulle kunna räkna på är hur många i Kina som är inlagda för lunginflammation och hur många av dessa som är friskförklarade och hur många som är avlidna. Sen kan du räkna på antalet smittade utomlands och hur många av dessa som är friskförklarade och avlidna.
Citera
2020-01-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SVT Rapport nu:

Det ligger döda människor på gatorna i Wuhan. Man får se en man som ligger raklång och avliden på trottoaren. Senare ser man personal i Hazmat-dräkter ta hand om kroppen och alldeles intill förlorar en kvinna med barnvagn fattningen och springer därifrån.

Är det sådana scener vi får se även i Sverige?

En död äldre man, oklar dödsorsak. Det ser ju inte vackert ut men din beskrivning låter betydligt värre...
Citera
2020-01-31, 18:15
Medlem
HanMedPinnens avatar
Inslag om första svenska fallet från Sveriges Radio:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7398898

Det ska röra sig om en kvinna som kommit hit 24:e, men först nyss märkt symptom och sökt vård. Undrar hur många hon smittat?
Citera
2020-01-31, 18:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Därför att kineserna själva inifrån Wuhan har rapporterat helt andra saker.
Kina har ARRESTERAT sin egen media när de skulle rapportera om viruset.
Kineser som pratar är under hot om böter och arrest.
Kina kunde ha gjort en hel del men försöker nu rädda ansiktet.
Det fattar du väl själv att man inte isolerar så många människor och kallar in hela armén, arresterar sin egen media och belägger ett helt folk med tystnadsplikt för så få smittade? hade det varit sant hade vi inte suttit i den sitsen vi gör nu med så många länder smittade. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Varför sitter du bara hemma på institutionen och hittar på en massa skit, och varför väljer du att dela den med andra?
Så Kina har ”arresterat sin egen media”? Vilket jävla skitsnack.
”Kineser som pratar är under hot om böter...”. Dela gärna källan, och se till att den inte är från Flat Earth Society.
Björnfort & co, är de nu mördade?
Jag fattar själv att det i ett land som Kina är kanon att man använder sina myndigheter för att hantera problem mm. Precis som vi gör här. De som kommer in med mat och lugnande medicin till dig vid 18-tiden idag är också myndighetspersoner, men inte kineser.
Senast redigerad av Richard-III 2020-01-31 kl. 18:17. Anledning: Red
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in