2020-01-31, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Att just svenskar ska vara så känsliga och inte får oroas i onödan?
Om italienare tål att nödläge förklaras i landet så kan jag inte se varför svenskar måste behandlas med silkesvantar? Är det för att annars blir svenskarna ledsna och överdoserar sina antidepressiva?

Ja, det är mycket underligt. Kanske det beror på att t.ex. Italien är ett land där man sedan århundraden är van vid att hantera katastrofer av olika slag. Man ser faran i vitögat och gör det man måste.

Den som har ansvar för andras väl och ve bör alltid planera så att man kan hantera om det värsta skulle inträffa. En sådan planering borde vara i full gång nu inom alla våra olika ansvariga myndigheter. Dessutom borde vi få veta att det sker och vad de faktiskt gör.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Japp, Coronan nu i Sverige, en dag senare än jag spådde för en vecka sen... får be om ursäkt till MrSkargard för detta fel.
Fast Hon har gått omkring på svensk mark sedan den 24 januari
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hur stor är risken att man blivit smittad om man åkt buss i jkpg?

50/50
Citera
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi har ju inte haft det första bekräftade fallet i Sverige än, så det är lite vanskligt att räkna på. Men låt oss gissa på att det upptäcks på torsdag, vilket jag gissade på igår.

Då får man första dödsfallet i Sverige runt torsdag 6/2.

Detta med explosivt pandemiska virus är nästan matematik, och har alltid varit detta under utbrotten genom århundraden. Något skydd finns inte, och spridningen går inte att hindra så länge R0 ligger en bit över 1. I detta fall verkar det ligga på ca 3 och viruset sprids genom luften. Så det är illa.

Det som tillslut hindrar utbrottet är när i princip alla har varit smittade, och 3-5% av befolkningen har dött. I min modell inträffar detta i Sverige den 13:e mars 2020.

Vi har en intressant vårvinter framför oss...

Många skulle säga klart felgissat. Men jag ger dig godkänt rätt angående dagens bekräftade fall i Jönköping.

Så.. då är ju frågan om nästa torsdag, eller fredag blir första dödsfallet.
Citera
Avslutad
Rädd för att det är bara början tyvärr ja
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vet man ännu om den smittade är någon boende i Sverige eller en kinesisk turist?

Inte en turist. Det står att det handlar om en kvinna som återvänt från Wuhan. Nån bosatt i Sverige i varje fall.
Citera
2020-01-31, 16:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fast Hon har gått omkring på svensk mark sedan den 24 januari

Precis. Vi har haft det första svenska fallet i landet i en vecka. Herregud alltså...
Citera
2020-01-31, 16:30
Medlem
Det borde ju plinga någon varningsklocka hos myndigheterna, när någon anländer 24 januari från Wuhan-området. Undrar hur många hon hunnit smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Ungefär som en vanlig influensa alltså.

Folk borde fan tagga ner nu.
Det är en försvinnande liten del som smittats sett till befolkningsmängde i världen och Kina.
Det är ännu färre som dött.

Det dör fler personer årligen i Sverige av influensa än vad som dött hittils av det här.
Dom som dör är redan sköra människor, gamla, multisjuka eller folk med nedsatt immunförsvar.
Helt väntat med andra ord.

Det är en jävla medie-anka ivrigt påhetsad av månniskor som sitter och runkar till katastrofdrömmar.

Nu har jag inte läst in mig på offren och kan avgöra om du har rätt. Dock ska man ta i beaktning att det är jäkligt många på kort tid. Tidsfaktorn. En influensa där vissa inte klarar sig kan pågå en hel höst och vinter. Så man ska inte ignorera tidsfaktorn. Och som du säger så är kineserna många. Många som även reser till andra länder där de nu poppar upp nya fall.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hur stor är risken att man blivit smittad om man åkt buss i jkpg?

Det vet vi inte. Om kvinnan rört sig ute i samhället i en vecka så kan väldigt många redan vara smittade.

Fast kan det verkligen vara som så att att en person som återvänder från Wuhan kan röra sig obehindrat ute i samhället och utsätta massor för smittorisk?

Ja tyvärr... Sverige är det mest naiva landet i världen!
Senast redigerad av fernebo 2020-01-31 kl. 16:32.
Citera
2020-01-31, 16:31
Medlem
Blir intressant & se när människor i södra Stockholm drabbas utav detta viruset då de ska åka in på Södersjukhusets akut.

De kommer att få ligga där i 10-14 timmar & hosta i en korridor innan en läkare pratar med personen första gången.

Sjukvården i Stockholm är inte rustat för varken krig eller utbrott som detta virus.

Bara att tacka alla människor som har röstat på 7-klövern för kaoset som råder inom vården i Sverige.
Citera
2020-01-31, 16:31
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Inom sjukvården är man van att prioritera varje dag. Om viruset kommer hit och äter upp resurser kommer de som behöver vård mest få den.

Jag skulle inte säga att de ”tystar” ner riskerna. Snarare tonar ner. Och detta gör de förmodligen för att experterna de lyssnar på inte tror det kommer bli så allvarligt. Men det är fritt fram att förkasta detta och i stället lyssna på valfri knäppgök i denna tråd.

Lyssnar mycket hellre på valfri knäppgök i denna tråd som KAN ha rätt än att lyssna på en handlingsförlamad statsapparat som KAN ha fel. Men tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in