2020-01-31, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Breaking: Italien deklarerar State of Emergency efter beslut i parlamentet idag (CNN nyss)
ja de har infört 6 mån nödläge
Citera
2020-01-31, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer Kinas ekonomi påverkas nåt av detta? Vad hände vid förra utbrotten på 00-talet?

Hur lång tid tar det för vaccin att skapas?
En finansanalytiker i USA sa att coronaviruset kommer ha mycket större inverkan på världsekonomin än vid tidigare liknande situationer på grund av att Kinas ekonomi är flerfaldigt större än vid t.ex Sars utbrottet, trots detta verkar Börserna stiga.
Citera
2020-01-31, 15:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Breaking: Italien deklarerar State of Emergency efter beslut i parlamentet idag (CNN nyss)
Ja det kom fram tidigare i morse. Det är vad Sverige också måste göra fort som Attans för att kunna stänga gränserna/stoppa flygtrafiken.
Italienare är ju något mer handlingskraftiga än tröga svenskar. De är inte är lika rädda för att trampa någon på tårna.
Citera
2020-01-31, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Även mitt förtroende för myndigheterna kring det här är lågt

Jag kom nyligen hem från en längre (backpackers)-resa i Malaysia / Thailand.
Några veckor in i resan märkte man att resmålen fylldes av nyårslediga kineser, på Koh Lipe var säkert hälften av turisterna från kina.
Som alla andra bodde de på hotell åt på serveringar deltog i utflykter snorklingskurser trängdes på gator osv.
Redan då tänkte jag, med tanke på viruset, hur ska detta gå, om någon dessa turister bär på viruset.
Den 24/1 lämnade jag Koh Lipe med båt. Vid landstigningen i Langkawi (Malaysia) så upptäckte passpersonalen (helt iklädda skyddskläder) att en grupp på 20-30 kineser ombord på båten hade sin hemvist i Wuhan.
Stor uppståndelse! Vad som hände med gruppen vet jag inte men vi andra fick efter att ha blivit scannade fortsätta vår resa.

Efter att ha varit på konstutställning stora varuhus restaurang och övernattat i Penang flög jag till Doha och vidare till Sto, frotterade mig med folk på Arlanda, åkte tåg buss och bil.

Väl hemma började jag känna mig krasslig. Eftersom jag varit i kontakt med kineser under en stor del av resan, inklusive 6 timmar på en trång båt med Wuhan-bor började jag fundera på vad myndigheterna här hemma sa om den saken.

Svaret var -Ingenting! På respektive hemsidor avrådde dom från att resa dit men inte ett ord om de som varit på plats eller varit i kontakt med potentiella smittbärare.
Har mejlat men än inte fått något svar.

Idag på morgonen kontaktade jag vårdcentralen och förklarade läget, dom ringde i sin tur till smittskyddet här i kommunen. Svaret jag fick var så svävande att det slutade med att jag själv fick ringa högsta hönset,, Smittskyddsläkaren i här i länet.
Svaret, från denne Hans,, håll i er nu:
”Provtagning sker bara på personer som varit i kontakt med konstaterat smittade av coronavirus”
Jag frågade, hur ska jag kunna veta det?!?
Längre än så kom vi inte,, hur jag än försökte förklara att det han sa var ett moment 22. Utan ett första konstaterat fall sker ingen provtagning men hur ska man då kunna konstatera detta första?

Undrar vad som händer om jag ringer igen nästa vecka då Corona hamnat under smittskyddlagen??

Så himla sjukt! Vården i Sverige är usel och inget att förlita sig på i nöden. Jag kontakde Folkhälsomyndigheten och talade om att deras bevakning samt information är värdelös! Deras uppdateringar på hemsidan får det att låta som att ingenting allvarligt är på gång. Jag påpekade också att de behöver skärpa sig och informera människor om verkligheten och alla sannolikheter. Just nu är det bara "sannolikheten att det påverkar Sverige är litet".... fast många experter har konstaterat att det verkligen är 50/50 när det gäller detta virus. Ingen vet var skiten kommer ifrån och var skiten kommer hamna!

Jag ger upp på svenska myndigheter. Det är var man för sig själv alltså!
Citera
2020-01-31, 15:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hmm, du skojar?
En kremeringsugn kan nog utan problem förbränna 2 kilo plast.
Du får gärna motbevisa mig. Man kremerar inte plast, och aldrig runt en kropp. Googla och återkom sedan.

Jag tror soptunnorna väntar på sopbilen som hämtar hazardous waste /allmänfarligt avfall.
Citera
2020-01-31, 15:37
Medlem
Tips på YouTube-konton som uppdaterar regelbundet om läget:

MedCram:
https://www.youtube.com/user/MEDCRAMvideos/videos

Dr. John Campbell:
https://www.youtube.com/user/Campbellteaching/videos

Peak Prosperity:
https://www.youtube.com/user/ChrisMartensondotcom/videos

Länka gärna fler tips om ni har.
Citera
2020-01-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Bra, Quinz avstår sin andel av samhällets resurser.
Mer till oss andra.

finns inte så mycket resurser svenska staten kan ge dig vid det här laget. Vården är usel. Du kan få din andel av alvedon paketen. vsg!
Citera
2020-01-31, 15:41
Medlem
Statsepidemiolog Anders Tegnell framstår som väldigt arrogant när han slår fast att risken för omfattande smittospridning i Sverige är mycket låg. Myndighetspersoner borde väl vara förmögna att erkänna då de inte vet säkert och därefter tillämpa försiktighetsprincpen. Sverige kan väl visa lita ödmjukhet inför andra myndigheters mycket radikala beslut om karantän, evakuering och utlysande av särskilda nödtillstånd.
Citera
2020-01-31, 15:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
En finansanalytiker i USA sa att coronaviruset kommer ha mycket större inverkan på världsekonomin än vid tidigare liknande situationer på grund av att Kinas ekonomi är flerfaldigt större än vid t.ex Sars utbrottet, trots detta verkar Börserna stiga.

Merparten av börsen styrs idag av datorer, så uppgångar är ibland inte rationella
Går inte att spekulera på börsen kortsiktigt längre.
Citera
2020-01-31, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Så himla sjukt! Vården i Sverige är usel och inget att förlita sig på i nöden. Jag kontakde Folkhälsomyndigheten och talade om att deras bevakning samt information är värdelös! Deras uppdateringar på hemsidan får det att låta som att ingenting allvarligt är på gång. Jag påpekade också att de behöver skärpa sig och informera människor om verkligheten och alla sannolikheter. Just nu är det bara "sannolikheten att det påverkar Sverige är litet".... fast många experter har konstaterat att det verkligen är 50/50 när det gäller detta virus. Ingen vet var skiten kommer ifrån och var skiten kommer hamna!

Jag ger upp på svenska myndigheter. Det är var man för sig själv alltså!

Man vill inte skrämma upp folk i onödan, det är en svår balansgång.
Citera
2020-01-31, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Typ hela världen är uppbyggd på Kinas ekonomi skulle tro att Kina är Sveriges enskilt störst importland .

Så är det nog.. men kina är så överbefolkat så några hundra döda påverkar nog ekonomin inget. Kan nock bli köpläge nu när skrämsel hickan kommer.
Citera
2020-01-31, 15:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Undrar vad som händer om jag ringer igen nästa vecka då Corona hamnat under smittskyddlagen??
Du tror att du lever då? Joråsåatt!

Första barnet smittat i Tyskland:

Erstes Kind in Deutschland mit Coronavirus infiziert

https://www.focus.de/gesundheit/news/coronavirus-ausbruch-im-news-ticker-hoechster-anstieg-innerhalb-eines-tages-42-weitere-tote-durch-co ronavirus_id_11576018.html

Google Translate:
02:15 kl .: Ett barn i Bayern har visat sig vara smittat med det nya koronaviruset. Det är barnet till en smittad man från Traunstein-distriktet, som det bayerska hälsoministeriet meddelade på fredag ​​i München. Hela familjen tros vara det, säger professor Thomas Glück, överläkare för Trostberger Klinik. Hela familjen - dvs mannen, hans fru och de tre barnen tillsammans - finns för närvarande på kliniken.

Detta är första gången som en familjemedlem till en smittad person blir sjuk i Tyskland. Uppgifter som barnets ålder var från början oklara.
https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fwww.focus. de%2Fgesundheit%2Fnews%2Fcoronavirus-ausbruch-im-news-ticker-hoechster-ans tieg-innerhalb-eines-tages-42-weitere-tote-durch-coronavirus_id_11576018.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in