Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Intressant, men en stor miss dock. Det officiella antalet smittade är grovt underskattat. Massor med människor har inte gått till vården och har inte testats för detta Corona-virus.
Det gör att även om ration med 7 dagars lag är helt korrekt, så räknar man på en siffra över antalet kända bärare, men det finns ju flera exempel på folk som testats och inte varit sjuka alls (bla en tio-åring) och sådana som bara haft lätta förkylningssymptom när de testats för att familjemedelemmar varit sjuka.
Vi kan nog räkna med att antalet smittade är uppåt 10ggr så stort än det som officiellt redovisas just nu, det var säkerligen så för sju dagar sedan också). Det gör att dödligheten kanske ligger lägre än vad som hittills redovisats, men det är fortfarande mycket högre än vad en vanlig influensa eller svininfluensan har.
Jag kan bara instämma i detta. Som exempel: Jag och min man insjuknade i börjar av januari i en kraftig förkylning med feber, besvärlig hosta och ont i hals och luftrör. Hade detta inträffat i dagens läge, med vetskapen om Kinaviruset och att man mycket väl kunde ha smittats av kinesiska turister, så hade vi garanterat försökt att bli testade. Vi var båda rejält sjuka. Men eftersom kinesfaran inte var känd i början av januari, så hade vi inte en tanke på att besvära den överlastade sjukvården.
Framöver kommer förmodligen antalet sjuka personer som är "vanligt" förkylda eller som har "vanlig" influensa och som är oroliga för att de har smittats med Kinaviruset att bli ett jätteproblem för sjukvården, samtidigt som de som verkligen har smittats med 2019nCoV och kanske inte ens fattar att de bär på viruset går runt och sprider smitta. Alla verkar ju inte få kraftiga symtom, men ändå vara smittsamma.
De olika "experter" som uttalat sig om
hur viruset smittar,
om det smittar innan symtomen börjar och
hur länge man smittar efter det att symtomen försvunnit, verkar sväva på målet och ha noll koll.
När man inget vet bör man utgå ifrån det värsta scenariet. Här i Sverige verkar alla ansvariga leva efter ledorden "vänta och se", "avvakta" och "det är inte mitt ansvar".
Man blir bara så trött.