Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Tror aldrig jag hört en bra kommentar om den typen av mätare, bara skit o skit o skit, överarmen är bättre och köper du ens ån mätare så kan distriktsköterskan på vårdcentralen visa hur du ska använda den på ett korrekt sätt och även kontrollmäta maskinen mot sjukvårdens maskin.
"Problemet" med sjukvården är att man ska mäta blodtrycket efter 30 minuters vila efter någon som helst fysisk aktivitet. Promenerar du rakt in på "vården" mäter de sällan rätt, eftersom de inte har "tid" att låta dig vila innan mätningen.
Så vårdens mätningar stämmer löjligt nog sällan.
Gällande "egna mätapparater" så rekommenderas enbart sådana som man har på överarmen. Dessa mäter "medicinskt korrekt", jämfört med sådana man har runt handleden.
Beurer är ett bra märke, är certifierade för att användas inom tysk sjukvård. Alltså sådana blodtrycksmätare som man då "sätter fast" på överarmen.
(Beurer som man "sätter fast" som ett armbandsur, räknas inte).
På alla certifierade mätare finns det en "kontrollstämpel", min har en variant på den "
tyska örnen". Under örnen står det "Bundesamt bla bla bla" samt ett serienummer. Blodtrycksmätaren jag har är cirka två år gammal, eller kanske tre-fyra. (Åren går så jäkla fort!).
I alla fall är den godkänd för officiell användning på tyska sjukhus. Tycker det är "safe enough" för min del. Kostade strax över fem hundra kronor.
Kan rekommendera en sådan!
CE-märkning räknas inte i sammanhanget.