2020-01-31, 00:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej, inte om han vill mäta sina värden hemma. Han får köpa som alla andra. Eller har du annan erfarenhet?
Jag brukar låna hem blodtrycksmätaren ifrån vårdcentralen, man får ha den allt ifrån nån dag till 10 dar.
Man gjort detta pga så många har whitecollarsyndrom som oerhört många har.

Så TS bör fråga VC om detta.
Citera
2020-01-31, 00:48
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Eftersom folk numera går och köper blodtrycksmätare på Elgiganten och dylikt och sedan mäter blodtrycket i tid och otid, och sedan blir livrädda/bekymrade för dom får höga värden vid sina mätningar och då kastar sig på telefonen och vill träffa läkare.

Dom begriper inte att blodtrycket varierar över dagen. Lägst på morgonen, för att sedan öka över dagen. För att få rätt värde ska du ta blodtrycket flera gånger samtidigt och ta medelvärdet du får fram, på exempelvis 5 mätningar.

Likaså ska du observera tidpunkten, du gör mätningar varje morgon och tar medelvärde. Sedan mätningar varje exempelvis 12:00 och så mätningar på kvällen. Sedan gör du det under flera dagar. Då kommer du få ditt blodtryck som är mera korrekt än att bara mäta sporadiskt hemma och få uppfattningen du har högt blodtryck.
På VC avrådde de mig å det bestämdaste att mäta fler gånger än en om dan...ja inte ens så ofta!?
Citera
2020-01-31, 00:54
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Vad heter den? Lagom prisläge där

Den heter Omron M3 Comfort. Är några år gammal nu men finns säkert kvar.

https://www.apotea.se/omron-blodtrycksmatare-m3-comfort-overarm?gclid=Cj0KCQiAmsrxBRDaARIsANyiD1qrPCnQNPWC 13e8GtbVPxAg4pOv a-RGVOCYVQWAXgPKMqpArCXByNIaAvhuEALw_wcB

Finns billigare på andra ställen.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2020-01-31 kl. 01:01.
Citera
2020-01-31, 00:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
På VC avrådde de mig å det bestämdaste att mäta fler gånger än en om dan...ja inte ens så ofta!?

Okej... Instruktionen jag fick av läkare då jag skulle mäta själv med BM44-mätaren var att just mäta flera gånger samtidigt och räkna ut medelvärde. Likaså att mäta flera gånger, under flera dagar för att få korrekt värde, likaså vid olika tidpunkter eller om jag bara skulle anteckna tidpunkterna, jag kommer inte ihåg det med tiderna iaf.

Jag tror dom säger till dig att du inte ska mäta så mycket, för du verkar bekymra dig över värdena. Stress vid mätning ökar definitivt ofta på värdena även i hemmamiljö. Vill du säga vad du har för värden?
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-31 kl. 00:57.
Citera
2020-01-31, 00:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Mina instruktioner är att mäta på morgonen när jag vaknat och sedan en bestämd tid på kvällen en gång i veckan.
Citera
2020-01-31, 00:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tror aldrig jag hört en bra kommentar om den typen av mätare, bara skit o skit o skit, överarmen är bättre och köper du ens ån mätare så kan distriktsköterskan på vårdcentralen visa hur du ska använda den på ett korrekt sätt och även kontrollmäta maskinen mot sjukvårdens maskin.

"Problemet" med sjukvården är att man ska mäta blodtrycket efter 30 minuters vila efter någon som helst fysisk aktivitet. Promenerar du rakt in på "vården" mäter de sällan rätt, eftersom de inte har "tid" att låta dig vila innan mätningen.

Så vårdens mätningar stämmer löjligt nog sällan.

Gällande "egna mätapparater" så rekommenderas enbart sådana som man har på överarmen. Dessa mäter "medicinskt korrekt", jämfört med sådana man har runt handleden.

Beurer är ett bra märke, är certifierade för att användas inom tysk sjukvård. Alltså sådana blodtrycksmätare som man då "sätter fast" på överarmen.
(Beurer som man "sätter fast" som ett armbandsur, räknas inte).

På alla certifierade mätare finns det en "kontrollstämpel", min har en variant på den "tyska örnen". Under örnen står det "Bundesamt bla bla bla" samt ett serienummer. Blodtrycksmätaren jag har är cirka två år gammal, eller kanske tre-fyra. (Åren går så jäkla fort!).

I alla fall är den godkänd för officiell användning på tyska sjukhus. Tycker det är "safe enough" för min del. Kostade strax över fem hundra kronor.
Kan rekommendera en sådan!
CE-märkning räknas inte i sammanhanget.
Senast redigerad av kraftfoder 2020-01-31 kl. 01:01.
Citera
2020-01-31, 01:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Mina instruktioner är att mäta på morgonen när jag vaknat och sedan en bestämd tid på kvällen en gång i veckan.

Standard, och bra rekommendation. Man ska heller inte mäta efter det man har ätit/druckit/varit på dass. Man ska minst vänta 30 minuter, helst en timme innan man mäter i sådana fall.

Man får heller inte prata under mätningen.
Citera
2020-01-31, 01:01
Medlem
Enydrions avatar
Jag har en sanitas sbm42, har haft några år, funkat bra, skaffade några handled först de var skit.

Köpte på Lidl för typ 150 spänn...
Citera
2020-01-31, 02:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Problemet" med sjukvården är att man ska mäta blodtrycket efter 30 minuters vila efter någon som helst fysisk aktivitet. Promenerar du rakt in på "vården" mäter de sällan rätt, eftersom de inte har "tid" att låta dig vila innan mätningen.
30 minuter måste vara ett nytt påfund, 5 minuter har sjukvården alltid sakt till mig.

Citat:
Så vårdens mätningar stämmer löjligt nog sällan.
Spelar inte så stor roll när det är extremer man tittar efter, när sjukvården tar mitt blodtryck så är det exakta värdet ointressant, det enda som är intressant är om över och undetrycket är undet ett visst värde.
125/75 vs 130/80 till exmpel spelar väldigt sällan någon roll.

Dom gånger som sjukvården mätt upp ett högre värde direkt efter aktivitet så har man alltid tagit om det efter nån/några minuter och då fått ett lägre värde så igen, bara se att blodtrycket inte ligger högt.
Citera
2020-01-31, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ja, sittande ställning är ett sätt och liggande ett likvärdigt. Det är manschetten som ska vara i ungefärlig höjd med hjärtat för att den ska mäta rätt. Du ska också tänka på att inte korsa benen vid mätning.
Det är klurigt om man skall vara exakt med bltr.
Sant det med höjd som hjärtat, sittande eller liggande spelar ingen roll egentligen, bara man mäter på samma sätt hela tiden, det är vis skillnad annars i trycket, ende gången jag stött på att man tar dubbla tryck är på parkingson patienter där det är ett sittande och ett stående.

Har alltid tidigare kört liggande på mig själv med nu när VC tar sittande så gör jag det hemma med, har en Beurer BM 45 som lagrar upp till 60 tagningar vardera för två personer. Funkar bra, och jag läste lite på Netonet där den köptes att de även säljer lösa manschetter, det är väl cardbor-delen som slits. Så jag drar bara av mig den utan att öppna, dels slites den inte samt att man får samma tajthet runt armen.
(Har även kvar en manuell sen tiden på sjukan med tillhörande stetoskop).
Citera
2020-01-31, 10:29
Medlem
revodnebs avatar
Jag skulle rekommendera Omron, används av många vårdcentraler:

https://www.ajmedical.se/omron2.htm
Citera
2020-01-31, 11:39
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Hej, VC påstår jag har något förhöjt blodtryck och vill jag ska hålla koll på det. Tänkte göra det medelst en digital blodtrycksmätare för handleden, eller kanske bättre beskrivet underarmen, nämligen Beurer, som för något år sen kostade mig 400 kr på Kjell & Co. Den har visat allt annat än rätta värdena misstänker jag. Nu har den helt ballat ur och spänner trycket så hårt så jag får ont - och så ERROR.

Någon här som kan tipsa mig om någon tillförlitlig maskin till inte alltför dyrt pris?

Varna gärna för riktigt dåliga exemplar typ den jag har!

Man får jämt frågan när man talar med sjukvården och omnämner sitt blodtryck: "Har du mätt det trycket själv?". Precis som vården förutsätter att de i detaljhandeln sålda instrumenten överlag ej håller måttet. Är det så illa med kvalitén på de man kan inhandla på t.ex. Clas Ohlson så det alternativet inte är att tänka på om man vill ha garanterat korrekta mätresultat?

det är lätt att bli hysteriskt . skit i blodtrycksmätaren . istället köp frukt och börja med vegan mat och spring 30 min / dag så går du till vc och mäter efter 1 månad så kommer du ha normalt blodtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in