2020-01-31, 00:20
Medlem
nobbenss avatar
Hej, VC påstår jag har något förhöjt blodtryck och vill jag ska hålla koll på det. Tänkte göra det medelst en digital blodtrycksmätare för handleden, eller kanske bättre beskrivet underarmen, nämligen Beurer, som för något år sen kostade mig 400 kr på Kjell & Co. Den har visat allt annat än rätta värdena misstänker jag. Nu har den helt ballat ur och spänner trycket så hårt så jag får ont - och så ERROR.

Någon här som kan tipsa mig om någon tillförlitlig maskin till inte alltför dyrt pris?

Varna gärna för riktigt dåliga exemplar typ den jag har!

Man får jämt frågan när man talar med sjukvården och omnämner sitt blodtryck: "Har du mätt det trycket själv?". Precis som vården förutsätter att de i detaljhandeln sålda instrumenten överlag ej håller måttet. Är det så illa med kvalitén på de man kan inhandla på t.ex. Clas Ohlson så det alternativet inte är att tänka på om man vill ha garanterat korrekta mätresultat?
Citera
2020-01-31, 00:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Hej, VC påstår jag har något förhöjt blodtryck och vill jag ska hålla koll på det. Tänkte göra det medelst en digital blodtrycksmätare för handleden, eller kanske bättre beskrivet underarmen, nämligen Beurer, som för något år sen kostade mig 400 kr på Kjell & Co. Den har visat allt annat än rätta värdena misstänker jag. Nu har den helt ballat ur och spänner trycket så hårt så jag får ont - och så ERROR.

Jag har en Beurer MB 44. Den är enligt mig tillförlitligt. Dom dyrare brukar mest kunna spara data över tid. (Beurer BM 45 sparar senaste veckans medelvärden) Medans mät-tillförlitligheten tenderar vara likvärdig.

Däremot måste du kunna mäta rätt. Enligt instruktionen ska det vara ca två fingrar mellan bandet och dina fingrar. Likaså ett avstånd på ca 3 cm från armvecket och tygkanten.

Sedan ska du ligga ner 30 minuter. Det blir högre blodtryck på mig om jag sitter upp och lägre om jag ligger ner. Det är normalt men varierar från person till person. Det är medeltrycket över ett dygn som är intressant. Jag har exempelvis ofta 140/90 dagtid. Men genomsnittet för mig är på ett dygn bara 119/67.

Du kan äta mera frukt och grönt och motionera mera så går ditt blodtryck neråt. Likaså om du väger mycket så påverkar kroppens vikt blodtrycket ofta. 10 kg neråt kan ibland göra 10 systoliskt blodtryck lägre.
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-31 kl. 00:44.
Citera
2020-01-31, 00:29
Bannlyst
Om man behöver en blodtrycksmätare för sin hälsa så är det något du får av vården.
Skattefinansierat.
Citera
2020-01-31, 00:31
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Om man behöver en blodtrycksmätare för sin hälsa så är det något du får av vården.
Skattefinansierat.

Nej, inte om han vill mäta sina värden hemma. Han får köpa som alla andra. Eller har du annan erfarenhet?
Citera
2020-01-31, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej, inte om han vill mäta sina värden hemma. Han får köpa som alla andra. Eller har du annan erfarenhet?

Om man behöver mäta sina värden hemma så kommer man få den utrustningen som krävs.
Citera
2020-01-31, 00:38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Om man behöver mäta sina värden hemma så kommer man få den utrustningen som krävs.

Okej, det är riktigt. Exempelvis fick jag en mätare med mig från vårdcentralen för att göra 24 timmars mätning av blodtrycket.
Citera
2020-01-31, 00:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hej, VC påstår jag har något förhöjt blodtryck och vill jag ska hålla koll på det. Tänkte göra det medelst en digital blodtrycksmätare för handleden
Tror aldrig jag hört en bra kommentar om den typen av mätare, bara skit o skit o skit, överarmen är bättre och köper du ens ån mätare så kan distriktsköterskan på vårdcentralen visa hur du ska använda den på ett korrekt sätt och även kontrollmäta maskinen mot sjukvårdens maskin.
Citera
2020-01-31, 00:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Man får jämt frågan när man talar med sjukvården och omnämner sitt blodtryck: "Har du mätt det trycket själv?". Precis som vården förutsätter att de i detaljhandeln sålda instrumenten överlag ej håller måttet.

Eftersom folk numera går och köper blodtrycksmätare på Elgiganten och dylikt och sedan mäter blodtrycket i tid och otid, och sedan blir livrädda/bekymrade för dom får höga värden vid sina mätningar och då kastar sig på telefonen och vill träffa läkare.

Dom begriper inte att blodtrycket varierar över dagen. Lägst på morgonen, för att sedan öka över dagen. För att få rätt värde ska du ta blodtrycket flera gånger samtidigt och ta medelvärdet du får fram, på exempelvis 5 mätningar.

Likaså ska du observera tidpunkten, du gör mätningar varje morgon och tar medelvärde. Sedan mätningar varje exempelvis 12:00 och så mätningar på kvällen. Sedan gör du det under flera dagar. Då kommer du få ditt blodtryck som är mera korrekt än att bara mäta sporadiskt hemma och felaktigt få uppfattningen du har högt blodtryck.
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-31 kl. 00:48.
Citera
2020-01-31, 00:42
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Köpte min på apoteket, kostade väl 700kr och fungerar kanon. En stor fördel är att värdena loggas så att man slipper skriva ner värdena och hålla koll på lappar och annan skit.
Citera
2020-01-31, 00:44
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har en Beurer MB 44. Den är enligt mig tillförlitligt. Dom dyrare brukar mest kunna spara data över tid. (Beurer BM 45 sparar senaste veckans medelvärden) Medans mät-tillförlitligheten tenderar vara likvärdig.

Däremot måste du kunna mäta rätt. Enligt instruktionen ska det vara ca två fingrar mellan bandet och dina fingrar. Likaså ett avstånd på ca 3 cm från armvecket och tygkanten.

Sedan ska du ligga ner 30 minuter. Det blir högre blodtryck på mig om jag sitter upp och lägre om jag ligger ner. Det är normalt men varierar från person till person. Det är medeltrycket över ett dygn som är intressant. Jag har exempelvis ofta 140/90 dagtid. Men genomsnittet för mig är på ett dygn bara 119/67.

Du kan äta mera frukt och grönt och motionera mera så går ditt blodtryck neråt. Likaså om du väter mycket så påverkar kroppens vikt blodtrycket ofta. 10 kg neråt kan ibland göra 10 systoliskt blodtryck lägre.

Enligt de instruktioner jag fick ska jag mäta sittande med vänster arm i 90 graders vinkel över en bordskiva och BTM:en sittande där armvristuret annars sitter.

Har missat att jag ska ha så stort glapp mellan arm å band.....två fingrar ska alltså in emellan innan start. Får testa apparaten på så sätt då - har alltid mätt med löst spänt band från start
Citera
2020-01-31, 00:45
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Köpte min på apoteket, kostade väl 700kr och fungerar kanon. En stor fördel är att värdena loggas så att man slipper skriva ner värdena och hålla koll på lappar och annan skit.
Vad heter den? Lagom prisläge där
Citera
2020-01-31, 00:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Enligt de instruktioner jag fick ska jag mäta sittande med vänster arm i 90 graders vinkel över en bordskiva och BTM:en sittande där armvristuret annars sitter.

Ja, sittande ställning är ett sätt och liggande ett likvärdigt. Det är manschetten som ska vara i ungefärlig höjd med hjärtat för att den ska mäta rätt. Du ska också tänka på att inte korsa benen vid mätning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in