2020-01-31, 06:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Skräckscenariot är väl om det blir som med riskornen på shackbrädet...efter dubblering mer än 8 rutor blir det helt ohanterligt.

Det kanske är meningen så.
Vi är redan för många, tyvärr
Citera
2020-01-31, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Används en gång. Ev. smitta sitter på masken du tar av dig den genom att avlägsna stropparna.
Varför kan man inte desinfektera masken?
Citera
2020-01-31, 06:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Rätt sjukt att Kina fortfarade kan rapportera en 25%-ig ökning på en dag, när det har kommit upp till dessa tal.

Angående dödligheten, det är extremt oroande att bara drygt 180 har tillfrisknat, vara 2 utanför Kina. Samtidigt som Kina har ca 1500 personer i mycket kritiskt tillstånd. Detta motsvarar totala antalet sjuka för 6-7 dagar sedan.

Bilden som avtecknas är att när man får sjukdomen (dag 3-10 efter smitta) så är man först ganska lindrigt sjuk, men att man sen gradvis blir sämre och sämre under 1-2 veckors tid. Tillslut kollapsar kroppen och man dör. Det är verkligen ett helvetiskt förlopp.
Citera
2020-01-31, 06:57
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGzPa/panik-i-kina-grapefrukt-och-plastflaskor-som-munskydd
tar på sig allt möjligt för att skydda sig

och hörde nyss att de det kommer hämta hem får vistas i hemkarantän - alltså frivillig hemvistelse!!!
Citera
2020-01-31, 06:58
Medlem
KorvkastarNs avatar
Snart kommer dom med ett nytt vaccin och vet ni vad? Precis som med svininfluensan så kommer jag skita i att ta den där jävla sprutan, svin influensan var inte värre än än en vanlig vinter influensa det var feber, hosta och ont i halsen och sen efter 5ish dagar så var det över. Jävla total panik här i forumet, väx upp för fan och visa lite stake ni beter er som rädda kärringar...

Det jag vill veta är hur många av dom som dött var över 60 år eller under 15 samt hur många som var kroniskt sjuka eller hade nått annat fel som gjorde att doms immun försvar var dåligt. När jag får det svart på vitt att friska relativt unga personer faller som flugor och vi når några tusen smittade här i Sverige då kanske jag börjar oroa mig lite men till dess så går livet vidare 🤷‍♂️
Citera
2020-01-31, 07:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför kan man inte desinfektera masken?

Engångsmask är väl gjord av en slags textil, vet inte om den skulle funka så bra om du dränker den i 90% alkohol eller klorin?
Sedan täpps filtret igen ganska fort tror inte man kan använda dem många timmar, jag använde fpp3 mask när jag skulle slipa om golvet och fick byta ung. var 6 timme.

Kanske du hellre borde titta på militär skyddsmask med kolfilter? Dessa kan man desinficera o använda igen (men man ser sjukt skum ut och det är inte komfortabelt)
Senast redigerad av kato85 2020-01-31 kl. 07:04.
Citera
2020-01-31, 07:00
Medlem
Kul detalj, de officiella siffrorna över smittade är nu lika många som inlägg i denna tråd... men tror viruset vinner kampen om högst siffra i slutändan...
Citera
2020-01-31, 07:03
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men allvarligt. Hur tror du att detta plötsligt skall gå att stoppa? WHO har deklarerat globalt nödläge och då vet man att de är mest rädda att ekonomin skall kollapsa. Nej detta kommer bara att bli större och större tills att det inte finns så många människor kvar som kan bli sjuka.

Det har WHO gjort flera gånger tidigare och gick jorden under då?
Citera
2020-01-31, 07:04
Medlem
Det är ju otroligt naivt att säga att det här är inget att oroa sig för. Det finns ju faktiskt inga belägg för det. Alla sådana här utbrott kommer "inte vara något stort" förrän en faktiskt är det. Fakta

* Mer döda än tillfrisknade
* Ingen tydlig information om bestående men hos de tillfrisknade.
* Ingen tydlighet kring antal smittade eller döda. Siffrorna vi sett är en lägsta nivå. Mycket som kommer fram tyder på att det både är dåligt om testkit samt att kina inte är sanningsenliga.

Det mest övertygande beviset får den sista punkten just nu skulle jag säga är följande video av en reporter i Wuhan som talar klarspråk:

https://youtu.be/7AI3R41dGnU
Citera
2020-01-31, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limfx
Det är ju otroligt naivt att säga att det här är inget att oroa sig för. Det finns ju faktiskt inga belägg för det. Alla sådana här utbrott kommer "inte vara något stort" förrän en faktiskt är det. Fakta

* Mer döda än tillfrisknade
* Ingen tydlig information om bestående men hos de tillfrisknade.
* Ingen tydlighet kring antal smittade eller döda. Siffrorna vi sett är en lägsta nivå. Mycket som kommer fram tyder på att det både är dåligt om testkit samt att kina inte är sanningsenliga.

Det mest övertygande beviset får den sista punkten just nu skulle jag säga är följande video av en reporter i Wuhan som talar klarspråk:

https://youtu.be/7AI3R41dGnU
ja det är nog ett stort mörkertal det kanske kommer fram om nån vecka
Citera
2020-01-31, 07:11
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/7-ariga-amelias-ogon-limmades-ihop

Sveriges sjukvård har god beredskap, jo visst!

Seriöst hur fan kan detta ens inträffa!
Citera
2020-01-31, 07:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvkastarN
Snart kommer dom med ett nytt vaccin och vet ni vad? Precis som med svininfluensan så kommer jag skita i att ta den där jävla sprutan, svin influensan var inte värre än än en vanlig vinter influensa det var feber, hosta och ont i halsen och sen efter 5ish dagar så var det över. Jävla total panik här i forumet, väx upp för fan och visa lite stake ni beter er som rädda kärringar...

Det jag vill veta är hur många av dom som dött var över 60 år eller under 15 samt hur många som var kroniskt sjuka eller hade nått annat fel som gjorde att doms immun försvar var dåligt. När jag får det svart på vitt att friska relativt unga personer faller som flugor och vi når några tusen smittade här i Sverige då kanske jag börjar oroa mig lite men till dess så går livet vidare 🤷‍♂️
Varför inte då Om det finns ett vaccin så tar man väl det. Svininfluensavaccin var givet för mig. Inga problem alls. Den enda kvarvarande effekten är att jag får kliva in baklänges i bilen numera. En skitsak och ett billigt pris för att bli skyddad tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in